Předmět Výtvarný projev dítěte (USP / MK3VD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USP / MK3VD - Výtvarný projev dítěte, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Dětský výtvarný projev, jeho teorie.- Vznik a podstata dětského výtvarného projevu, grafomotorika.- Stadia vývoje dětského výtvarného projevu, charakteristické znaky.- Období bezobsahových i obsahových čmáranic - možnosti poznávaní.- Období spontánní obsahové dětské kresby - možnosti poznávaní a rozvíjení.- Zobrazení lidské postavy, rodiny, prostoru, způsoby zobrazování.- Význam barev a symbolů v dětské kresbě a v životě dítěte.- Kazuistika dítěte předškolního věku, diagnostika dětské kresby.- Fenomén ilustrace (forma i obsah); ilustrace a text; ilustrace pro děti; tvůrcové dětské knihy, komiksů.- Integrace výchovných složek ve vzdělávacím procesu (hudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova).- Příprava a realizace modelových hodin - procvičování, zdokonalování.- Příprava, realizace a analýza působení studenta v mateřské škole (během blokové výuky).
Získané způsobilosti
Student má znalosti o dětském výtvarném projevu, o významu ilustrací a kreseb ve výchovně vzdělávacím procesu. Je způsobilý identifikovat a analyzovat dětský výtvarný projev.
Literatura
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi - význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005. KOVALIK, S., OLSEN, K. Integrované tematické vyučovanie: model. Faber, 1996. DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte: dětská kresba z pohledu psychologie. Praha: Portál, 2001. BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Masarykova univerzita, 1999. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. KUBÍČEK, J. Úvod do estetiky animace. Praha: Akademie múzických umění, 2004. GOODMAN, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007.
Požadavky
Zápočet: zpracování dílčích úkolů, které student při zkoušce předkládá v podobě portfolia.
Garant
Mgr. Hana Navrátilovádoc. PaedDr. Adriana Wiegerová, PhD.
Vyučující
Mgr. Jana Vašíková, PhD.