Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná a vývojová psychologie (USP / U1OV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USP / U1OV - Obecná a vývojová psychologie, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Základní psychologická východiska porozumění žákovi (úvod do studia psychologie, hlavní směry psychologie 20. století, základní psychologické pojmy).- Srovnání různých psychologických koncepcí osobnosti.- Úvod do obecné psychologie.- Struktura a dynamika osobnosti.- Mechanismy vývoje a formování osobnosti- Průběh vývoje osobnosti (vývojová stádia a vývojové úkoly, modely vývoje).- Období pubescence.- Období adolescence.- Kapitoly ze sociální psychologie.- Trendy ve vzdělávání a výchově žáků středních škol.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování předmětu má student základní vědomosti o soustavě současných psychologických poznatků a pojmů a znalosti o mechanismech a zákonitostech fungování lidské psychiky v sociálním, zejména pedagogickém prostředí. Student rozumí formování osobnosti a dokáže se orientovat v současném přístupu psychologie k člověku; ovládá psychologickou problematiku výuky a vyučování. Uvědomuje si význam psychologie pro život člověka a společnosti a je schopen aplikovat získané poznatky v praxi. Uvědomuje si specifika školního věku a adolescence a faktory ovlivňující učební činnost. Má empatický postoj k problémovým jedincům ve výuce. Jeví ochotu naslouchat, porozumět a pomoci problémovým jedincům.

Literatura

Hartl, Pavel. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 807178303X.Psychologie. 2., aktualiz. vyd., V Portálu 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2003. Čáp, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 807178463X.Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071786268.Čáp, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 8070665343.Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha : ISV, 1996. ISBN 8085866153.PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1499-3.Macek, Petr. Adolescence. Vyd. 2., upr. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071787477.MACEK, P. Adolescence : psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X.Sokol, J. Člověk jako osoba. Praha : Institut základů vzdělanosti, 2000. ATKINSON, R. L. Introduction to Psychology. Thomson Learning, 1996. ISBN 978-0155015548.Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 4. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1821-9.Čapek, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1718-0.SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Praha: Barrister and Principal, 2004. ISBN 978-80-86598-65-9.SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno : Barrister and Principal, 2002. ISBN 80-85947-81-1.KERN, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 1999. ŘÍČAN, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. Vybíral, Zbyněk. Psychologie jinak : současná kritická psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1367-9.ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1174-5.Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Academia, 1995. ISBN 8020005250.ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Portál, 1997. Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.MICHALČÁKOVÁ, R. Strachy v období rané adolescence. Praha: Barrister and Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-15-2.Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.Balcar, K. Úvod do studia osobnosti. Praha : SPN, 1983. Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 8071783080.Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha : Academia, 1998. MUSIL, J. Základy psychologie. Olomouc: UP, 2006. Nakonečný, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 1998. ISBN 8020006893.Hayes, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071787639.

Požadavky

Způsob zakončení předmětu - zkouškaZápočet: Docházka do výuky 90%; příprava prezentace.Zkouška: Předpokladem ukončení předmětu je úspěšné složení zkoušky.

Garant

prof. PhDr. Miroslav Chráska, CSc.Mgr. Hana Navrátilová

Vyučující

Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.