Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky (USP / U1ZP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USP / U1ZP - Základy pedagogiky, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Charakteristiky učitelské profese - vymezení, typologie učitelů. Pedagogičtí pracovníci. Požadavky na výkon učitelské profese.- Vývoj profesní dráhy učitelů. Učitel začátečník - expert - vyhasínající učitel.- Pracovní pole učitelů - normy a repertoár učitelských činností. Pracovní zátěž a zdraví učitelů.- Pedagogické dovednosti - definice, charakteristika, rozvoj a výzkumy pedagogických dovedností. Standardy výkonu učitelské profese.- Vědní obor pedagogika- Faktory rozvoje lidského jedince z pohledu pedagogiky- Proměny české školy a kurikula 1774 současnost- Reformní pedagogické hnutí a alternativní školy- Vzdělávací politika ČR- Vzdělávací soustava ČR- Škola jako základní výchovná instituce- Cíle edukace- Edukační proces- Edukace mimo školu- Inkluzivní vzdělávání- Současné problémy pedagogiky vybraná témata

Získané způsobilosti

Student má znalosti o historickém vývoji profese učitelství ve světě a českých zemích. Dokáže vymezit základní Charakteristiky učitelské profese - vymezení, typologie učitelů. Student zná normy a repertoár učitelských činností, stejně jako Standardy výkonu učitelské profese.

Literatura

Kasper, Tomáš, Kasperová, Dana. Dějiny pedagogiky. Praha, 2008. Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 8071789658.Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha, 2002. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. Grecmanová Helena et al. Obecná pedagogika 1. Olomouc, 2002. Grecmanová, Helena et al. Obecná pedagogika 2. Olomouc, 2002. Průcha Jan et al. Pedagogická encyklopedie. Praha, 2009. VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. Praha, 2011. Průcha, Jan. Přehled pedagogiky. Praha, 2006. BLÍŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. A KOL. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2002. ISBN 80-85615-95-9.Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 8071786217.Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.Walterová, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti 1, 2. Praha, 2004. Kantorová, Jana et al. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky 1. Olomouc, 2008. Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, 2001. Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Praha, 2011. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.WRÓBEL, Anita. Výchova a manipulace. Praha, 2008.

Požadavky

Zápočet: vypracování seminární práce na zadané téma a podle zadaných požadavkůZkouška: didaktický test

Garant

prof. PhDr. Miroslav Chráska, CSc.Mgr. Hana Navrátilová

Vyučující

Mgr. Ilona Kočvarová, Ph.D.