Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika a edukace v porodní asistenci (UZV / P3PG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZV / P3PG - Pedagogika a edukace v porodní asistenci, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Pojetí moderní pedagogiky, pedagogika jako věda a aplikovaný obor. Vztah pedagogiky a ošetřovatelství / porodní asistence, možnosti jejich vzájemného ovlivňování.- Socializace, enkulturace, výchova a sebevýchova, vzdělávání a sebevzdělávání. Specifičnosti výchovy a vzdělávání dětí, mládeže, dospělých a seniorů.- Možnosti a cíle výchovy a vzdělávání v různých oblastech práce porodní asistentky. Výchova a prevence. Výchova ke zdravému způsobu života.- Faktory efektivního učení klientek, styly učení a rozmanité druhy inteligence. Vliv klimatu sociální skupiny (např. klientka - porodní asistentka - lékař) na učení klientky.- Pedagogické zásady výchovného působení porodní asistentky na různé skupiny adresátů (mladé klientky - matky, jejich děti a dospělí rodinní příslušníci, nemocné geriatrické klientky, onkologicky nemocné klientky).- Navázání kontaktu s klientkou, pedagogické aspekty verbální a neverbální komunikace porodní asistentky s klientkou.- Motivace klientek a sociální opora klientkám.- Volba a praktické použití výchovných a vzdělávacích metod v komunikaci s klientkami. Specifičnost aktivizujících metod a instruktáže v práci s klientkami.- Porodní asistentka v rodině klientky. Současné problémy rodinné výchovy.- Porodní asistentka jako mentorka. Příprava a realizace praktické výuky v klinické praxi.- Porodní asistentka jako lektorka. Příprava a realizace vzdělávací akce (např. přednášky, semináře, besedy apod.).- Sebereflexe, sebepoznávání a sebezdokonalování (sebevýchova a sebevzdělávání) porodní asistentky.

Získané způsobilosti

Studentka: - zná základní terminologii pedagogiky a didaktiky; - je informována a fakticky přesvědčena o významu pedagogiky a didaktiky v práci porodní asistentky; - umí podrobně popsat jednotlivé fáze edukačního procesu, - je schopna správně definovat a fakticky naplňovat cíle stanovené v rámci edukačního procesu;- dokáže vhodným způsobem navázat kontakt s klientkou a motivovat ji s cílem dosáhnout efektivní edukace; - má přehled o didaktických metodách vhodných v práci s klientkami, dokáže vybrat nejvhodnější metodu edukace a svůj výběr relevantně zdůvodnit; - umí aplikovat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách klinické praxe;- během edukace používá vhodné metody verbální i nonverbální komunikace; - zná specifika edukačního procesu, jehož se účastní dívka / žena, mladšího i staršího věku (případně dítě), příbuzní či jiní blízcí klientky;- umí naplánovat, připravit a zorganizovat vzdělávací akci pro nelékařské zdravotnické pracovníky; - je schopna fungovat jako mentor v klinické praxi, tj. naplánovat, připravit a zorganizovat metodické vedení studentek během jejich odborné praxe; - je schopna vyhodnotit efektivitu výchovně-vzdělávacího procesu; - prezentuje žádoucí postoje, které od porodní asistentky v roli edukátora očekáváme.

Literatura

Cichá, Martina. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1417-1.Cichá, Martina. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1418-X.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2005. ISBN 8080631085.CICHÁ, M. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství a porodní asistenci. Distanční studijní opora. Zlín: UTB,, 2011. FERRUCCI, P. Děti nás učí. Praha : Práh, 1999. ISBN 80-7252-010-5.Gardner, Howard. Dimenze myšlení : teorie rozmanitých inteligencí. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 8071782793.Elliott, Julian. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2002. ISBN 8024701820.ROBBINS, R. Harmonie osobnosti a změnový proces. Ostrava : OLDAG, 1997. ISBN 80-85954-34-6.CSIKSZENTMIHALYI, M. O štěstí a smyslu lidského života. Praha : Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-139-5.PRůCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2001. FROMM, E. Umění naslouchat. Praha, Aurora, 2000. DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-7169-988-8.ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.

Požadavky

Docházka: povinná a aktivní účast na seminářích, doporučená docházka na přednáškách - 80 %. Klasifikovaný zápočet: příprava edukačního materiálu a jeho prezentace na semináři ve zkrácené podobě. Studentka si na začátku semestru vybere jedno z předložených témat (např. edukace dospívající dívky v oblasti antikoncepce, edukace těhotné v oblasti zdravého životního stylu, edukace těhotné týkající se porodu, edukace ženy se zaměřením na samovyšetřování prsu apod.). Odevzdání uvedeného edukačního materiálu v písemné formě. Ústní obhajoba.

Garant

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.PhDr. Pavla Kudlová, PhD.