Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky a edukace (UZV / V3PG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZV / V3PG - Základy pedagogiky a edukace, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Výchova a vzdělávání v demokratické společnosti. Pojetí moderní pedagogiky. Vztah pedagogiky a ošetřovatelství.- Specifika výchovy a vzdělávání v medicínské a ošetřovatelské praxi a ve zdravotní výchově obyvatel.- Cíle výchovy a vzdělávání (edukace) v různých oblastech ošetřovatelské praxe. Výchova a prevence.- Pedagogické zásady výchovného působení sestry na různé skupiny klientů (děti, mládež, dospělé, staré lidi).- Navázání kontaktu s klientem. Pedagogické aspekty verbální a neverbální komunikace sestry s klientem.- Motivace klientů a sociální opora klientům z pohledu sestry.- Volba a praktické použití výchovných a vzdělávacích metod v komunikaci s nemocnými.- Specifičnost aktivizujících metod a instruktáže v práci sestry s klienty.- Všeobecná sestra jako lektor. Příprava a realizace vzdělávací akce.- Klient a jeho okolí: rodina, spolužáci, spolupracovníci, přátelé a partneři. Motivace tohoto okolí ke spolupráci v edukačním procesu klienta.- Výchovná a vzdělávací úloha sestry v domácí péči o klienta. Výchova ke zdravému způsobu života.- Sebereflexe, sebepoznání a sebezdokonalování (sebevýchova a sebevzdělávání) sestry.

Získané způsobilosti

Student:- zná základní terminologii pedagogiky a didaktiky;- je informován a fakticky přesvědčen o významu pedagogiky a didaktiky v práci sestry;- umí podrobně popsat jednotlivé fáze edukačního procesu, - je schopen správně definovat a fakticky naplňovat cíle stanovené v rámci edukačního procesu;- dokáže vhodným způsobem navázat kontakt s klientem a motivovat jej s cílem dosáhnout efektivní edukace;- má přehled o didaktických metodách vhodných v práci s klienty, dokáže vybrat nejvhodnější metodu edukace a svůj výběr relevantně zdůvodnit;- umí aplikovat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách klinické praxe;- během edukace používá vhodné metody verbální i nonverbální komunikace;- zná specifika edukačního procesu, jehož se účastní dítě, senior, příbuzní či jiní klientovi blízcí;- umí naplánovat, připravit a zorganizovat vzdělávací akci pro nelékařské zdravotnické pracovníky;- je schopen fungovat jako mentor v klinické praxi, tj. naplánovat, připravit a zorganizovat metodické vedení studentů během jejich odborné praxe;- je schopen vyhodnotit efektivitu výchovně-vzdělávacího procesu;- prezentuje žádoucí postoje, které od sestry v roli edukátora očekáváme.

Literatura

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.ŠULISTOVÁ, Radka, TREŠLOVÁ, Marie. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita České Budějovice, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2005. ISBN 80-8063-108-5.MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-684-1.Cichá, Martina. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1417-1.CICHÁ, M. DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-14178- X.ELLIOTT, Julian. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada, 2002. ISBN 8024701820.ROBBINS, R. Harmonie osobnosti a změnový proces. Ostrava : OLDAG, 1997. ISBN 80-85954-34-6.KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-7169-988-8.ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.

Požadavky

Docházka: povinná a aktivní účast na cvičeních - 80% docházka. Klasifikovaný zápočet: příprava edukačního materiálu a jeho prezentace na cvičení ve zkrácené podobě. Student si na začátku semestru vybere jedno z předložených témat (např. příprava dospělého klienta před vyšetřením - gastroskopie, kolonoskopie apod., edukace dětského / dospělého diabetika (rodičů dětského diabetika), edukace těhotné v oblasti zdravého životního stylu apod.). Odevzdání uvedeného edukačního materiálu v písemné formě. Ústní obhajoba.

Garant

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.PhDr. Anna Krátká, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Anna Krátká, Ph.D.