Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky a andragogiky (UZV / Z3KPA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZV / Z3KPA - Základy pedagogiky a andragogiky, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Výchova a vzdělávání v demokratické společnosti. Pojetí moderní pedagogiky. Pojetí andragogiky v současnosti, její vývojové trendy. Využití pedagogiky a andragogiky ve zdravotně sociální práci.- Specifika, cíle a prostředky výchovy a vzdělávání (edukace) ve zdravotně sociální práci.- Formy a metody edukace klientů - dětí a dospívajících.- Formy a metody edukace dospělých klientů.- Gerontopedagogika. Pedagogické strategie při aktivizaci seniorů.- Edukace rodiny (blízkých) klienta.- Motivace klientů, jejich blízkých, sociální opora klientům a jejich blízkým z pohledu zdravotně sociálního pracovníka.- Navázání kontaktu s klientem a jeho blízkými. Pedagogické aspekty verbální i nonverbální komunikace zdravotně sociálního pracovníka s klientem a jeho blízkými.- Učení (sebevzdělávání) jako celoživotní proces. Zdravotně sociální pracovník jako lektor. Příprava a realizace vzdělávací akce.- Sebereflexe, sebepoznání a sebezdokonalování (sebevýchova a sebevzdělávání) zdravotně sociálního pracovníka.

Získané způsobilosti

Student/ka:- zná základní terminologii pedagogiky a andragogiky; - je informován a fakticky přesvědčen o významu pedagogiky a andragogiky v práci zdravotně sociálního pracovníka;- umí podrobně popsat jednotlivé fáze edukačního procesu, - je schopen správně definovat a fakticky naplňovat cíle stanovené v rámci edukačního procesu;- dokáže vhodným způsobem navázat kontakt s klientem a motivovat jej s cílem dosáhnout efektivní edukace; - má přehled o didaktických metodách vhodných v práci s klienty, dokáže vybrat nejvhodnější metodu edukace a svůj výběr relevantně zdůvodnit; - umí aplikovat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách zdravotnické praxe;- během edukace používá vhodné metody verbální i nonverbální komunikace; - zná specifika edukačního procesu, jehož se účastní dítě, senior, příbuzní či jiní klientovi blízcí; - umí naplánovat, připravit a zorganizovat vzdělávací akci pro nelékařské zdravotnické pracovníky;- je schopen vyhodnotit efektivitu výchovně-vzdělávacího procesu; - prezentuje žádoucí postoje, které od zdravotně sociálního pracovníka v roli edukátora očekáváme.

Literatura

BENEŠ, M. Andragogika: teoretické základy. MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. SMITKA, V. Archeologie lidských životů: koláž kazuistických příběhů, básní a úvah z geriatrie. SÝKOROVÁ, D. Autonomie ve stáří. SHEETS, D. J., BRADLEY, D. B., HENDRICKS, J. (ed.). Enduring Questions in Gerontology. AMÉRY, J. O stárnutí: revolta a rezignace. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Odborný časopis. Pedagogická orientace. Odborný časopis. Pedagogika. GRUSS, P. (ed.). Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. MACHALOVÁ, M. Psychológia vo vzdelávaní dospelých. KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch.

Požadavky

Způsob zakončení předmětu - klasifikovaný zápočet.Docházka:Doporučená účast na přednáškách - min. 80%.Účast na seminářích - min. 80%.Seminární projekt na zadané téma a jeho následná obhajoba.

Garant

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.