Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané kapitoly z vnitř. lékařství (UZV / Z3KVL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZV / Z3KVL - Vybrané kapitoly z vnitř. lékařství, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Kardiovaskulární onemocnění - anatomicko-fyziologický úvod, symptomatologie,anamnéza, etiopatogeneze, vyšetřovací metody (ateroskleróza, ischemická choroba srdeční, akutní infarkt myokardu, angina pectoris, poruchy srdečního rytmu a zánětlivá onemocnění srdce, hypertenze). Vybrané problémy nemocných a intervence u nich realizované.- Kardiovaskulární onemocnění - anatomicko-fyziologický úvod, symptomatologie,anamnéza, etiopatogeneze, vyšetřovací metody (akutní plicní embolie, varixy, srdeční selhávání a selhání, prevence tromboembolické nemoci). Vybrané problémy nemocných a intervence u nich realizované.- Respirační onemocnění - anatomicko-fyziologický úvod, symptomatologie, anamnéza, etiopatogeneze, vyšetřovací metody (akutní respirační onemocnění, TBC plic, pneumonie, Ca plic, astma bronchiale, chronická obstrukční bronchopulmonální nemoc, plicní emfyzém a chronická bronchitida). Vybrané problémy nemocných a intervenceu nich realizované.- Gastrointestinální onemocnění - anatomicko-fyziologický úvod, symptomatologie, anamnéza, etiopatogeneze, vyšetřovací metody (vředová choroba žaludku a duodena,Ca žaludku, Crohnova choroba, celiakie, ulcerózní kolitida, syndrom dráždivého tračníku). Vybrané problémy nemocných a intervence u nich realizované.- Gastrointestinální onemocnění - anatomicko-fyziologický úvod, symptomatologie, anamnéza, etiopatogeneze, vyšetřovací metody (cirhóza jater, cholelitiáza, cholecystitis, cholangitis, kolorektální karcinom, pankreatitidy, jícnové varixy). Vybrané problémy nemocných a intervence u nich realizované.- Nefro-urologická onemocnění - anatomicko-fyziologický úvod, symptomatologie, anamnéza, etiopatogeneze, vyšetřovací metody (ledvinné selhávání a selhání, urolitiáza, glomerulonefritida, pyelonefritida, nádorová onemocnění ledvin a močového měchýře, cystitis, hemodialýza). Vybrané problémy nemocných a intervence u nich realizované.- Hematologická a hematoonkologická onemocnění - anatomicko-fyziologický úvod, symptomatologie, anamnéza, etiopatogeneze, vyšetřovací metody (anémie, krvácivé choroby a stavy, hematoonkologická onemocnění). Vybrané problémy nemocnýcha intervence u nich realizované.- Endokrinologická onemocnění - anatomicko-fyziologický úvod, symptomatologie, anamnéza, etiopatogeneze, vyšetřovací metody (struma, thyreoiditidy, hypofunkce štítné žlázy, hyperfunkce štítné žlázy, Ca štítné žlázy, poruchy funkce příštítných tělísek, hypokortikalismus, hyperkortikalismus, poruchy hypothalamo-hypofyzárního systému). Vybrané problémy nemocných a intervence u nich realizované.- Onemocnění pohybově-opěrného systému - anatomicko-fyziologický úvod, symptomatologie, anamnéza, etiopatogeneze, vyšetřovací metody (revmatická horečka, revmatoidní artritida, osteoporóza, osteoartróza, Bechtěrevova nemoc, Scheuermannova nemoc). Vybrané problémy nemocných a intervence u nich realizované.- Metabolická onemocnění - anatomicko-fyziologický úvod, symptomatologie, anamnéza, etiopatogeneze, vyšetřovací metody (diabetes mellitus včetně komplikací, sefmonitoring, hyperlipidemie). Vybrané problémy nemocných a intervence u nich realizované.- Metabolická onemocnění - anatomicko-fyziologický úvod, symptomatologie, anamnéza, etiopatogeneze, vyšetřovací metody (poruchy výživy - obezita, podvýživa, metabolický syndrom, mentální anorexie a bulimie). Vybrané problémy nemocných a intervence u nich realizované.

Získané způsobilosti

Student/ka: - se orientuje v základních medicínských diagnózách z oblastí kardiovaskulárních, respiračních, gastrointestinálních, nefro-urologických, hematologických a hematoonkologických, endokrinologických onemocnění, a poruch pohybově-opěrného systému a metabolismu;- se orientuje v základních vyšetřovacích metodách užívaných při diagnostice onemocnění z interní medicíny, umí je popsat a zná jejich principy; - užívá odborné pojmy, které se vztahují k jednotlivým interním tematickým celkům; - je schopen identifikovat a podle možností aplikovat preventivní opatření zabraňující vzniku těchto onemocnění, a to formou edukačního procesu a výchovy ke zdraví; - je schopen získané vědomosti a následně dovednosti uplatnit při realizaci komplexního přístupu ke klientovi s vybraným problémem či interním onemocněním;- je schopen posoudit problémy klienta s výše uvedenými interními onemocněními a pochopit zdravotnickým týmem realizované intervence;- je schopen spolupráce s ostatními členy multidisciplinárního týmu.

Literatura

VÖRÖSOVÁ, G. et al. Interné ošetrovateľstvo. 1. vyd. Martin: Osveta, 2005. KUBEŠOVÁ, H. Vnitřní lékařství I. Brno: MU, 2003. KUBEŠOVÁ, H. Vnitřní lékařství II. Brno: MU, 2005. KLENER, P. Vnitřní lékařství pro bakalářské studium. Praha: Galén, 2001. NAVRÁTIL, L. et al. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. KOPECKÁ, K., KOPECKÝ, P. Zdravie a klinika chorôb. Martin: Osveta, 2007. POLEDNÍKOVÁ, Ľ. et al. Geriatrické a gerontologické ošetrovateľstvo. 1. vyd. Martin: Osveta, 2006. ŠTEJFA, M. et al. Kardiologie. Praha: Grada, 2006. FAUCI, A. S., BRAUNVWALD, E., KASPER, D. L., HAUSER, S. L. Principles of Internal Medicine. 17th ed. New York: McGraw-Hill, 2008. CHROBÁK, L. et al. Propedeutika vnitřního lékařství. Praha: Grada Publishing, 2007. KLENER, P. et al. Vnitřní lékařství. Praha: Galén, 2006. VÍŠEK, V. Vnitřní lékařství - obecná část pro odborné a vyšší odborné zdravotnické školy. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2005.

Požadavky

Způsob zakončení předmětu - klasifikovaný zápočetDocházka:Doporučená účast na přednáškách. Aktivní účast na seminářích (min. 80%).Zápočet: - Odevzdání seminární práce na vybrané téma z níže uvedených tematických okruhů s následnou obhajobou. Mezní termín pro zaslání písemné práce i termín její obhajoby bude upřesněn při zahájení výuky. Téma je koncipováno jako edukační, s užitím prvků a aktivit preventivních opatření a výchovy ke zdraví; a je podloženo adekvátními publikačními zdroji (monografie, odborné publikace, články v časopisech apod.), event. v podobě přehledové práce (review) dle výstupů rešeršních aktivit studenta. Možné tematické okruhy jsou následující: - Kardiovaskulární onemocnění;- Respirační onemocnění;- Gastrointestinální onemocnění;- Nefro-urologická onemocnění;- Hematologická a hematoonkologická onemocnění;- Endokrinologická onemocnění;- Onemocnění pohybově-opěrného systému;- Metabolická onemocnění.Písemný test.

Garant

MUDr. Jana Pelková

Vyučující

MUDr. Jana Pelková