Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výchovy (UZV / Z5KTV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZV / Z5KTV - Teorie výchovy, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Vymezení základních problémů výchovy.- Hodnotová orientace současnosti.- Dítě ve výchovné situaci.- Učitel v roli vychovatele, etické aspekty jeho práce.- Pedagogická diagnostika výchovných jevů.- Autorita jako výchovný problém. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy.- Mravní výchova a její metody. Agresivita a šikana u dětí a dospívajících.- Krása a umění jako prostředky výchovy.- Tělesná kultura a péče o zdraví, výchova ke zdravému životnímu stylu.- Globální výchova, multikulturní výchova, alternativní výchovné koncepce.- Dramatická výchova a zážitková pedagogika.- Rodinná výchova dětí školního věku.- Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí. Člověk jako subjekt výchovy.

Získané způsobilosti

Student je schopen definovat základní pojmy (výchova, hodnota, profesní etika aj.), používá aktivně při komunikaci odborné termíny (teleologie, axiologie aj.), zná funce rodiny a je si vědom jejich důležitosti, operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, vyhledává a třídí informace na základě jejich pochopení a propojení, kriticky pracuje s informacemi, které prezentují média a společnost a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti, aplikuje poznatky v praxi (péče o zdraví, prvky zážitkové pedagogiky aj.), dokáže diskutovat o tématech, která se vztahují k výchově (etika a hodnoty ve společnosti aj.), vnímá důležitost rodiny a pedagogických pracovníků ve společnosti, volí vhodné způsoby řešení problémů, které mohou nastat, respektuje jedinečnost jednotlivce, se orientuje v současných problémech na ZŠ a SŠ (agresivita, šikana aj.), ví, jak pečovat a tělesnou kulturu a o zdraví.

Literatura

VALIŠOVÁ, A. A KOL. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-624-4.Horká, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. 1. vyd. Brno : Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4.PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.SPOUSTA, V. Krása, umění a výchova. Brno: Masarykova univerzita,, 1996. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV,, 2001. ISBN 80-85866-72-2.Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 8071785598.BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.Studie z teorie a metodiky výchovy II. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 8021036877.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.PELIKÁN, J. Výchova pro život. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-85866-23-4.ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.Kolář, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. ISBN 8073670143.KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova: kapitoly z filosofie výchovy. Prešov: ManaCon,, 1996. ELLIOTT, M. Jak ochránit své dítě. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-419-2.STŘELEC, S. A KOL. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.VALENTA,J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha:Strom, 1998. ISBN 80-86106-02-0.Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 8071786314.MATĚJČEK,Z. Rodiče a děti. Praha:Avicenum, 1989. Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha : ISV, 1996. ISBN 8085866153.Janiš, K., Loudová, I. Vybraná témata z teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-113-6.

Požadavky

Způsob zakončení předmětu - zkouškaZkouška: znalost probrané látky z probíraných tematických okruhů - písemná zkouška.

Garant

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.PhDr. Helena Skarupská, Ph.D.