Předmět Semiotics of Advertising (KUMK / XSEMR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KUMK / XSEMR - Semiotics of Advertising, Fakulta multimediálních komunikací, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Teoretické východiska semiotiky: Co je znak, podstata znaku, semióza, motivované a konvenční znaky, vývoj znaků, klasifikace znaků, hlavní představitelé semiotiky a jejich teoretická východiska (Charlie S. Peirce, Ch.. Morris, JS Mill, F. de Saussure , Ogden-Richardsem referenční trojúhelník, U. Eco, R. Barthes atd..), semiotické výzkumné metody (interpretace, formalizace a jazyková analýza).- Komunikační proces z pohledu umění, médií a reklamy: Co je komunikace, druhy komunikace, masová komunikace, marketingová komunikace, nejznámější modely komunikace (model CE Shannona, W. Weaver, HW Lasswella, G. Gerbera, R. Jakobson, R. Williamse , S. Halla atd..), všeobecné schéma komunikačního procesu, základní model umělecké komunikace, základní model komerční komunikace, rozdíly mezi uměleckou a komerční komunikací.- Logo, jeho výrazové a vyjadřovací prostředky: Historický vývoj loga, charakteristika základních pojmů jako např. logo, logotyp, značka, ochranná známka, tagline, firemní design, firemní identita atd.; syntax loga, logo a barva, logo a písmo, logo a tvar; základní pravidla tvorby loga a časté chyby při jeho návrhu.- Syntaxe printové a audiovizuální reklamy: Syntaxe printové reklamy - hlavní znaky printové reklamy a jejich charakteristika jako např. linie, tvar, světlo, barva, písmo, prostor a jeho organizace (členění a rozmístění textové, obrazové části), rovnováha a napětí, kompozice, rytmus, postava atd. Syntaxe audiovizuální reklamy - hlavní znaky audiovizuální reklamy v souvislosti s filmovým jazykem jako např. filmový záběr, sklon kamery, pohyb kamery, hloubka ostrosti záběru, prostor v reklamním spotu, čas v reklamním spotu, rytmus reklamního spotu, barva v reklamním spotu, hudba v reklamě, montáž atd..- Sémantika reklamy (emoce v reklamě, postavy v reklamě, žánrovosť v reklamě): Analýza hlavních emocionálních apelů v reklamě (komický princip v reklamě, tragický princip v reklamě, erotický motiv v reklamě, motiv strachu v reklamě, drastičnost a brutalita výrazu v reklamě ). Zobrazení postav v reklamě (charakteristika mužských typů postav, charakteristika ženských typů postav, známé osobnosti a jejich použití v reklamě, archetypy a reklamě. Žánrovost v reklamě: literární žánry a jejich použití v reklamě (lyrika, epiky, drama); znaky filmových žánrů v reklamě (sci-fi, horor, western, dobrodružný film, kriminální film, akční film, komedie, tragédie, muzikál, romantický film, telenovela, historický film atd..).- Intertextualita v reklamě (projevy uměleckých děl a jejich funkční využití při tvorbě reklamních komunikátov): Definice pojmu intertextualita, teoretická východiska intertextuality (MM Bachtin, J. Kristevová, R. Barthes, M. Riffaterre, G. Genette, U. Eco, A . Popovič, T. Žilky), vymezení možností aplikace teorie intertextuality v rámci reklamní praxe, různé podoby intertextuality v reklamě.- Mýty, báje, pověsti, pověry a pohádky v reklamě: Mýtus z pohledu historie, definice mýtu podle R. Barthes, starověký mýtus versus mýtus moderní (reklamní), reklama jako postmoderní mýtus, mýtus "silné" značky. Charakteristika bájí, pověstí, pověr a různé možnosti jejich aplikace v rámci obsahu reklamních komunikátů. Pohádky, pohádkové postavy, pohádkové motivy a jejich různé možnosti použití v rámci reklam.- Náboženské symboly a biblické příběhy v reklamě: Stručný přehled historického vývoje různých náboženských symbolů a biblických příběhů. Analýza významu jednotlivých náboženských symbolů v rámci naší kultury. Charakteristika různých možností použití náboženských symbolů a biblických příběhů v reklamě.- Znaky komiksu v reklamě: Stručný přehled historického vývoje komiksu a charakteristika jednotlivých žánrů komiksu. Analýza výrazových a vyjadřovacích prostředků komiksu (obrazová část komiksu, slovesný část komiksu). Vymezení možností aplikace komixového žánru v oblasti reklamy.
Získané způsobilosti
Posluchači po absolvování předmětu Semiotika reklamy znají přehled dějin semiotiky, teoretická východiska semiotiky, výzkumné metody semiotiky, teorie nejvýznamnějších představitelů semiotiky aplikované na oblast reklamy a marketingové komunikace. Předmět Semiotika reklamy přibližuje studentům možnosti využití teorie semiotiky při analýze a tvorbě reklamních komunikátů, na základě čeho jsou schopni samostatně a tvořivě aplikovat semiotickou teorii na výzkum reklamních komunikátů.
Literatura
Černý, Jiří. Sémiotika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-832-5.Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi. Portál, 2003. Baggio, A. M. Hľadať si tvár. Slobodný človek v konzumnej spoločnosti. Bratislava: Nové mesto, 1996. Plessis du E. Jak zákazník vnímá reklamu. Brno: Computer press, 2007. Biedermann, H. Lexikón symbolov. Bratislava: Obzor, 1992. Stern, J. Média, psychoanalýza a jiné perverze. Praha: Malvem, 2006. SCHULTZ, E. Moderní reklama, umění zaujmout. Praha : Grada, 1995. Barthes, R. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004. Appignanesi, R., Garatt, Ch. Postmodernismus pro začátečníky. Brno: ando, 1996. Vysekalová, Jitka. Reklama : jak dělat reklamu. Praha : Grada, 2003. ISBN 8024705575.Tellis, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha : Grada, 2000. ISBN 8071699977.Toscani, Oliviero. Reklama je navoněná zdechlina. Praha : Slovart, 1996. ISBN 8085871823.Eco, U. Skeptikové a těšitelé. Praha, 1995. Becker, U. Slovník symbolů. Praha: Portál, 2007. Voigt, V. Úvod do semiotiky. Bratislava: Tatran, 1981.
Požadavky
Způsob zakončení předmětu - zkouška- Aktivní účast na přednáškách a seminářích.- Vypracování, odevzdání a prezentace semestrální práce.- Předmět je zakončen zkouškou.
Garant
PhDr. Milan Banyar, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Milan Banyar, Ph.D.