Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Efektivní využití počítačů (EVP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EVP - Efektivní využití počítačů, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava (VŠB-TU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět Efektivní využití počítačů si klade za cíl především seznámit studenty s možnostmi řešení úloh z matematikyna osobním počítači pro usnadnění jejich studia vysokoškolské matematiky a fyziky a se správnou formou písemnéhoi prezentačního projevu během studia a pro závěrečnou práci. Po absolvování bude student umět využívat osobní počítačjako pomocníka při plnění zadaných studijních úkolů a psaní např. protokolů, laboratorních prací a práce bakalářskénebo diplomové na velmi dobré úrovní odpovídající požadavkům na tento typ publikací.

Osnova

Přednášky:1. Organizační záležitosti předmětu. Seznámení s přihlašováním do sítě, důležité adresy, umístění učebních textů,podmínky získání klasifikovaného zápočtu. Podrobné seznámení s obsahem jednotlivých přednášek.Seznámení s provoznímřádem počítačových učeben, jako nutné podmínky pro jejich užívání. Ukázky příkladů v prostředí Mathcad. Prostředístandardní řady Mathcad a řady Prime. 2.-4. Programy pro zpracování matematických úloh – Mathcad. Možnosti využití těchto typů programů pro řešení standardníchproblémů technické praxe. Zadávání a editace matematického výrazu, výpočet jednoduchého výrazu, výpočet tabulkyhodnot, práce s vektory a maticemi, výpočet a vykreslení grafu funkce jedné proměnné, úprava grafu do požadovanépodoby, práce s trojrozměrnými grafy, použití symbolického procesoru pro úpravu výrazů, řešení rovnic a soustavrovnic, derivace a integrace výrazu. 5. Matematický program pro vědecko-technické výpočty - MATLAB. Ukázky možností včetně simulační nástavby Simulinka modulů nástrojů Toolbox. Seznámení s prostředím, principy zadávání a řešení jednoduchých matematických úloh.Způsob editace výpočtů, zadávání proměnných, definice matic, výpočet a vykreslení grafu jedné proměnné. 6.-7. Tabulkové procesory – MS Excel. Možnosti využití tabulkových procesorů pro řešení standardních problémů technicképraxe. Základní prostředí tabulkového procesoru a jeho úpravy, typy dat ukládaných do tabulek a jejich editace,tvorba a editace tabulky, zadávání matematických výrazů a funkcí, absolutní a relativní adresování buněk, definiceseznamů a posloupností, vytvoření grafu na základě tabulky (včetně 3D), úprava vzhledu grafu, typy grafů, regresníkřivky. Řešení rovnic. Tisk tabulky a grafu.8. Operační systém - Windows. Rozdíl mezi znakově a graficky orientovaným operačním systémem. Základy práce v prostředíOS. Nastavení a modifikace prostředí Windows pomocí služeb ze skupiny Ovládací Panely. Základní aplikace Windows (Koš, Tento počítač, Místa v síti, …) a skupiny příslušenství (Mapa znaků, Kalkulačka, Malování (porovnání vlastnostíverzí), Průzkumník, Poznámkový blok, Wordpad, Systémové nástroje, ), mechanismus výměny dat mezi aplikacemi přesSchránku. Menu START a jeho nastavení. Porovnání prostředí Windows XP a 7 (nebo vyšší).9. Psaní odborných textů – Autorský zákon a výběr z norem. Správný zápis citací, použitých literárních zdrojů,odkazy na zdroje informací. Zápis technických formulací, rovnic a výrazů. Použití vhodných fontů pro matematickésymboly a pravidla psaní funkcí, konstant, proměnných a jednotek v odborném textu.10. Textové editory pracující v prostředí Windows – MS Word. Styl dokumentu (Šablony), formát stránky, styl odstavce.Práce s bloky textu, práce se styly odstavců, import a tvorba grafiky v rámci textového dokumentu, tvorba a modifikacetabulek, psaní rovnic, záhlaví a zápatí, číslování stránek a nadpisů, pomocné prostředky pro kontrolu pravopisua gramatiky. Práce s oddíly textu, generování obsahu a číslování tabulek, rovnic a obrázků.11. Zpracování grafiky. Rozlišovací schopnost monitoru, souvislosti mezi rozměry grafických objektů zobrazovanýchna monitoru a tištěných na tiskárně, přepočty rozměrů a DPI. Vektorová a rastrová grafika, rozdíly mezi vlastnostmirastrových a vektorových grafických objektů. Vhodnost použití různých grafických editorů pro různé činnosti. Možnostia obvyklé funkce rastrového a vektorového editoru. Způsob práce v grafickém editoru, některé grafické formáty.12. Prezentace v prostředí MS Power Point. Pravidla pro vytváření prezentací. Postup při tvorbě prezentace s využitímmožností Power Point. Srovnání vytváření prezentací v Power Point 2003, 2007 a 2010. 13. Internet – prohlížeče a vyhledávače informací. Vyhledávání informací na Internetu (Google,…).Prohlížení internetovýchstránek (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera a Safari)Počítačová cvičení:1. Seznámení s PC v učebně, přihlašování do sítě, umístění SW, možnosti využití PC a SW, bezpečnostní školení 2. Procvičení v prostředí MATHCAD (ver. 15 a Prime)3. Procvičení v prostředí MATHCAD (ver. 15 a Prime)4. Procvičení v prostředí MATHCAD (ver. 15 a Prime)7. Procvičení v prostředí MATLAB 5. Procvičení v prostředí MS EXCEL (Office 2007 nebo vyšší)6. Procvičení v prostředí MS EXCEL (Office 2007 nebo vyšší)8. Procvičení v prostředí MS WINDOWS, Malování, Průzkumník, …9. Procvičení v prostředí MS WORD (Office 2007 nebo vyšší)10.Procvičení v prostředí MS WORD (Office 2007 nebo vyšší)11. Grafika (MS WORD - kreslení, Windows - Malování)12. Grafika (MS WORD - kreslení, Windows - Malování)13. Internet, MS Power Point14. Závěrečný test

Literatura

1. VELIČKA, R., PUSTKOVÁ, R.: Základy použití počítačů, CD v rámci projektu ESF: OPRLZ CZ.1.07/2.2.00/15.0113 „Inovaceoboru Měřicí a řídicí technika na FEI, VŠB – TU Ostrava“, VŠB – TU Ostrava 2013, 323 s. + animace a programy

Požadavky

Žádné

Garant

Ing. Richard Velička, Ph.D.

Vyučující

Ing. Jakub HlavicaIng. Miloslav HolbaIng. Josef KročilIng. Tomáš OndraczkaIng. Richard Velička, Ph.D.