Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mikropočítačová technika I (MT I)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MT I - Mikropočítačová technika I, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava (VŠB-TU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Rozumět tvorbě aplikačních programů pro jednočipové mikropočítače v asembleru.Učební výstupy jsou stanoveny tak, aby studenti byli schopni identifikovat, aplikovat a řešit úlohy z oblasti tvorbymikropočítačových systémů.

Osnova

1. Základy mikropočítačové techniky, mikroprocesor/mikrořadič, registry. Mikroprocesory PIC Microchip. Vývojovéprostředí MPLAB, vytvoření projektu v něm.2. Instrukce procesoru PIC16F877. Sériové rozhraní tohoto mikroprocesoru a jeho programová obsluha.3. Sběrnice I2C, principy, předvedení komunikace PIC16F877 x SAA1064.4. D/A převodník násobící, AD převodník integrační, paralelní, převodník s modulací Sigma-Delta.5. Aproximační AD převodník, jeho realizace na procesoru PIC16F877, jeho programová obsluha.6. Šířkově modulovaný výstup (PWM) procesoru PIC16F877, programová obsluha.7. Rozhraní SPI, demonstrace na komunikaci s MCP41100.8. Čitače/časovače procesoru PIC16F877, časovač0, časovač1(záchytné, porovnávací a šířkově modulační vlastnosti),časovač2, WatchDog časovač. Demonstrační programy9. Vnitřní datová EEPROM v PIC16F877, čtení/zápis. Analogové komparátory tohoto procesoru, jejich programovatelnánapěťová reference. Ilustrační programy.10. Přerušovací systém procesoru PIC16F877, návratová adresa, zásobník, zdroje přerušení,.11. Typické programové úlohy - obsluha klávesnice, součin dvou bajtů.12. Reset procesoru PIC16F877A, události vyvolávající Reset.13. Paměti.14. Časová rezerva . signálové procesory, trendy ve vývoji mikroprocesorů.Projekty :Projekt č. 1 : Vytvoření assemblerovského programu , který generuje jednoduchý výstupní signál používající cyklus.Projekt č. 2 : Vytvoření assemblerovského programu , který generuje přesný výstupní signál s použitím časovače.Projekt č. 3 : Vytvoření assemblerovského programu , daný program používá přerušovací systém.Počítačové laboratoře:1. Seznámení s obsahem cvičení a kreditním systémem. Specifikace úloh k naprogramování. Bezpečnost práce v učebně,prokazatelné proškolení.2. Práce s mikroprocesorovým vývojovým kitem MDK1618, čtení vstupů, vyslání hodnoty na výstup, programování cyklůa zpoždění v assembleru. Bodované cvičení (0/1/2). 1bod získá student přítomný ve cvičení. 2body při úspěšném naprogramováníúlohy - procesor odměřuje časovou prodlevu přibl. 2s (snižováním registrů). Při uplynutí této prodlevy je invertovánvýstupní pin, a začíná odměření nové prodlevy 2s.3. Práce s MDK1618 : Programování sériového rozhraní RS232 v assembleru. Bodované cvičení (0/1/2). 1bod získá studentpřítomný ve cvičení. 2body může student získat za úkol - procesor čte maximální rychlostí tlačítko připojené kpinu RB4. Jestliže je rozpoznána změna v signálu z tlačítka, tak je vyslána hodnota seriovou linkou ven. Tato hodnotaje aktuální den v měsíci. Pak je odměřena prodleva 1s(přibližně, snižováním registrů) a je opět zahájeno čtenítlačítka.4. Práce s MDK1618 : Programování displeje založeného na SAA1064 přes rozhraní I2C, assembler. Bodované cvičení(0/1/2). 1bod získá student přítomný ve cvičení. 2body může student získat za úkol - procesor periodicky zobrazujena displeji aktuální den - číslo studenta - aktuální den - číslo studenta - ... Např. je 13.den a student Novákmá login nov18, tak na displeji je zobrazováno 13...18...13...18...5. Předvedení Projektu č. 1, klasifikace : 8 nebo 3 nebo 0 bodů.6. Práce s MDK1618 : Práce s AD převodníkem v assembleru. Bodované cvičení (0/1/2). 1bod získá student přítomnýve cvičení. 2body při splnění úkolu - procesor čte hodnotu z AD převodníku a porovnává ji se dvěma konstantamiK1 a K2 a ovládá výstup RC5, podle specifikace učitele ve cvičení. Na konkrétní specifikaci se zeptejte ve cvičeníučitele.7. Práce s MDK1618 : Vytvoření šířkově modulovaného výstupu (PWM) , v assembleru. Toto cvičení není klasifikováno, kromě vytvoření PWM se studenti mohou zabývat svými Projektovými úkoly.8. Hodnocení Projektu č. 2, předvedení ve funkci, klasifikace 12 nebo 4 nebo 0 bodů.9. Práce s MDK1618 : Programování čitače/časovače. Bodované cvičení (0/1/2). 1bod získá student přítomný ve cvičení.2body za úkol - čitač/časovač běží neustále. Procesor generuje výst. signál na pinu RC5. Úroveň na pinu se můžezměnit jen v okamžiku přetečení čitače/časovače. Časový diargam signálu na RC5 bude specifikován učitelem ve cvičení.10. Práce s MDK1618 : Čtení a zápis do datové EEPROM, vytvoření jednoduchého analogového výstupu na pinu RA2s využitím programovatelné napěťové reference. Toto cvičení není bodováno, kromě práce s datovou EEPROM se mohoustudenti zabývat svým projektem.11. Práce s MDK1618 : Přerušení, zdroje přerušení, obslužný podprogram přerušení. Bodované cvičení (0/1/2). 1bodzíská student přítomný ve cvičení. 2body za úkol - časovač vyvolává přerušení, procesor v obslužném podprogramugeneruje diskrétní signál na pinu RC5. Pin RC5 se může změnit jen v obsl. podprogramu přerušení.Časový průběhtohoto signálu bude upřesněn učitelem v hodině.12. Práce s MDK1618 : Připojení klávesnice k procesoru. Bodované cvičení (0/1/2). 1bod získá student přítomnýve cvičení. 2body za úkol - vytvořte funkci, která čte klávesnici 4x3 tlačítka. Na vracené hodnoty se zeptejteučitele. Funkce vrací 00000000 když není žádné tlačítko stlačeno.13. První termín předvedení Projektu č. 3, hodnocení 16 nebo 5 nebo 0 bodů.13. Druhý termín předvedení Projektu č. 3, hodnocení 16 nebo 5 nebo 0 bodů.

Literatura

Minasi, M. : Velký průvodce hardwarem, Grada 2002www.intel.com 27238302.pdf www.microchip.com 39582a.pdf - datasheet procesoru PIC16F877A

Požadavky

Žádné

Garant

Ing. Radek Novák, Ph.D.

Vyučující

Ing. Radek Novák, Ph.D.