Předmět Strategický management (SM)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SM - Strategický management, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava (VŠB-TU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Získané znalosti:- student bude umět charakterizovat základní firemní strategie a principy strategického řízení podniku- student bude umět formulovat základní nástroje strategické analýzy firmyZískané dovednosti:- student bude umět využít svých znalostí k rozhodnutí o vhodnosti použití konkrétní analýzy firmy- student bude umět aplikovat své teoretické poznatky k návrhům na zlepšení strategické pozice firmy
Osnova
1. Úvod a podstata strategického managementu - činnosti realizované v rámci strategického managementu, charakteristikysoučasného strategického řízení.2. Poslání (mise) a strategické cíle organizace - vymezení poslání, jeho význam, praktické problémy. Vymezení strategickýchcílů, vlastnosti cílů, zajištění nekonfliktnosti cílů na jednotlivých úrovních řízení. 3. Strategická analýza okolí podniku – cíl analýzy okolí, struktura podnikového okolí, metody analýzy okolí. PESTanalýza – hlavní faktory makrookolí a jejich vliv na podnik.4. Porterův model pěti sil – cíl jeho aplikace, vymezení faktorů majících vliv na intenzitu jednotlivých sil. Analýzaživotního cyklu oboru – fáze a charakteristika jednotlivých fází a způsoby jejich stanovení. Analýza konkurenčníchskupin – vymezení konkurenčních skupin, hlavní charakteristiky pro jejich určení, postup vytvoření mapy konkurenčníchskupin. Scénáře budoucího vývoje okolí podniku. 5. Analýza vnitřního potenciálu podniku – cíl a metody analýzy, vymezení auditu zdrojů a postupu jeho realizace. Analýza klíčových kompetencí – vymezení klíčových kompetencí, cíl a postup realizace uvedené analýzy. Analýzahodnototvorného řetězce – vymezení, cíl realizace analýzy. Benchmarking - vymezení a typy benchmarkingu, cíl apostup realizace. 6. SWOT analýza – cíl a postup realizace analýzy, určení strategické pozice podniku, volba vhodné strategie. -Úrovně strategického řízení v podniku – vymezení úrovní strategického řízení a příslušných strategií, obsahovánáplň strategií na jednotlivých úrovních.7. Strategické alternativy na úrovni podniku – charakteristika růstu/expanze, stabilizace, omezení/defenzivníhopostoje, formy růstu. Základní strategie na úrovni podniku – charakteristika koncentrace, rozvoje trhu, rozvojevýrobku, inovace, horizontální integrace, vertikální integrace, Joint Venture, soustředěné diverzifikace, složenédiverzifikace, přeskupení, redukce a likvidace. 8. Strategie vstupu firem na zahraniční trhy - typy strategií, jejich vymezení, příklady, výhody a nevýhody. Vývoznía dovozní operace (prostřednické vztahy, smlouvy o výhradním prodeji, obchodní zastoupení, komisionářské a mandátnívztahy, Piggyback, přímý vývoz, exportní aliance). Formy nenáročné na kapitálové investice (licenční obchody, franchising,smlouvy o řízení, zušlechťovací operace, výrobní kooperace). Kapitálové vstupy firem na zahraniční trhy (akvizice,fúze, Greenfield Investment, Joint Venture, strategické aliance) 9. Strategie vycházející z analýzy portfolia podniku – cíl analýzy portfolia podniku, matice BCG a její charakteristika,vymezení jednotlivých skupin oborů, strategie vhodné pro každou ze skupin, postup realizace analýzy BCG.10. Porterovy konkurenční strategie – vymezení a předpoklady dosažení strategie vůdčího postavení v nákladech,strategie diferenciace a strategie soustředění. - Strategie založené na analýze životního cyklu oboru – strategievhodné pro fázi narození/zavedení, růstu, dospělosti/zralosti, stárnutí/poklesu. 11. Funkcionální strategie – hlavní předmět zájmu strategie marketingové, finanční, výrobní, lidských zdrojů, výzkumua vývoje. Hodnocení a výběr strategie – charakteristika základních kritérií hodnocení strategie, tj. vhodnosti,proveditelnosti a přijatelnosti. 12. Finančně-ekonomické hodnocení podnikatelských strategií – cíle, postup a výstupy finančně ekonomického hodnocenístrategie. Využití vícekriteriálního rozhodování ve strategickém managementu – oblasti aplikace vícekriteriálníhorozhodování ve strategickém řízení, postup aplikace metod vícekriteriálního rozhodování, metody pro stanovení významnostikritérií a preferenčního uspořádání variant. 13. Implementace strategie v podniku – způsoby realizace strategie vyžadující změnu organizační struktury a jejichcharakteristika. 14. Strategická kontrola a strategický audit – srovnání „klasické“ a strategické kontroly, základní formy strategickékontroly a jejich charakteristika. Strategický audit – pojem, cíl a podstata auditu.
Literatura
[1] Tomek, G., Vávrová, V. Jak zvýšit konkurenční schopnost firmy. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2009. ISBN 978-80-7400-098-0 .[2] Lhotský, Jan. Strategický management: Jak zajistit budoucí úspěch podniku. Brno: Computer Press a.s., 2010.ISBN 978-80-251-3295-1 .
Požadavky
Žádné
Garant
doc. Ing. Šárka Vilamová, Ph.D.
Vyučující
Ing. Petra LazaridisováIng. Milan Stoch, Ph.D.doc. Ing. Šárka Vilamová, Ph.D.