Předmět Základy novinářské práce a zpravodajský trénink A (ZNP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZNP - Základy novinářské práce a zpravodajský trénink A, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava (VŠB-TU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Vyjmenovat žurnalistické žánryPopsat využití jednotlivých žurnalistických žánrů při zpracování různých tématických okruhůVysvětlit rozdíly ve využití žurnalistických žánrů při zpracování různých tématObjasnit organizační úroveň médií a postavení redakce v němPorovnat jednotlivé druhy žurnalistických žánrů užívaných v jednotlivých médiíchvyužít žurnalistické žánry v praxi
Osnova
Informační zdroje, práce s informacemi, příprava, objektivita* Zpráva – vznik a vývoj, zpráva a její druhy, zpráva v deníku tisku, zpráva v rozhlase, zpráva v televizi, stavba zprávy (obrazová+zvuková), zpravodajství v nestandardních-extremních situacích, analýza současného zpravodajství v médiích, znalostní test* Reportáž, vývoj a dnešní podoba v různých typech médií, reportážní detaily, umění vtáhnout čtenáře (posluchače, diváka) do děje-human touch, napětí, atmosféra, stavba reportáže* Interview- základní žurnalistická metoda, vývoj a jeho dnešní podoba, pravidla interview, analýza současného interview v českých médiích, praktický test – zadání interview, analýza interview v deníku Právo-Salon, Lidových novinách, Televize* Prolínání žánrů * Práce s jazykem a požadavky na něj-stručnost, žurnalista-tlumočník, jazyková klišé, práce s čísly, základy-mluvíme na mikrofon a obraz, propojení s jazykovými přednáškami,* Investigativní žurnalistika, rešerše, práce s archivem, internetem, anonymní zdroje* Základy redigování v tištěných médiích (obsah, jazyk, formálnost, etika) a prezentace (titulek, čitelnost textu, fotografie). Prezentace v rozhlase – práce se zvukem, živé vysílání, prostředky v udržení pozornosti, střih. Prezentace v televizi – práce s obrazem a zvukem, střih. Prezentace na internetu – interaktivita, odkazy, práce s obrazem a zvukem.* Redakční marketing a management: Organizační úroveň média a postavení redakce v něm, stavba redakce a kompetence, role editora, redaktora, oborové členění práce v redakci, teritoriální členění práce v redakci, zpětná vazba (průzkumy sledovanosti, plánování, rutina)* Externí vlivy na žurnalistiku a PR: politika, reklama a PR, etika, obecné a vnitrofiremní etické kodexy,
Literatura
Jirák, J. – Köpplová, B.: Média a společnost. Praha, Portál, 2003Buton, G.-Jirák, J.: Úvod do studia médií, Barrister and Principál, 2003Russ-Mohl, S. Kompletní průvodce praktickou žurnalistikou, Grada 2005 – překlad Hana Bakičová
Požadavky
Žádné
Garant
Mgr. Ivana Šuláková
Vyučující
Mgr. Ivana Šuláková