Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy novinářské práce a zpravodajský trénink A (ZNP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZNP - Základy novinářské práce a zpravodajský trénink A, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava (VŠB-TU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Vyjmenovat žurnalistické žánryPopsat využití jednotlivých žurnalistických žánrů při zpracování různých tématických okruhůVysvětlit rozdíly ve využití žurnalistických žánrů při zpracování různých tématObjasnit organizační úroveň médií a postavení redakce v němPorovnat jednotlivé druhy žurnalistických žánrů užívaných v jednotlivých médiíchvyužít žurnalistické žánry v praxi

Osnova

Informační zdroje, práce s informacemi, příprava, objektivita* Zpráva – vznik a vývoj, zpráva a její druhy, zpráva v deníku tisku, zpráva v rozhlase, zpráva v televizi, stavba zprávy (obrazová+zvuková), zpravodajství v nestandardních-extremních situacích, analýza současného zpravodajství v médiích, znalostní test* Reportáž, vývoj a dnešní podoba v různých typech médií, reportážní detaily, umění vtáhnout čtenáře (posluchače, diváka) do děje-human touch, napětí, atmosféra, stavba reportáže* Interview- základní žurnalistická metoda, vývoj a jeho dnešní podoba, pravidla interview, analýza současného interview v českých médiích, praktický test – zadání interview, analýza interview v deníku Právo-Salon, Lidových novinách, Televize* Prolínání žánrů * Práce s jazykem a požadavky na něj-stručnost, žurnalista-tlumočník, jazyková klišé, práce s čísly, základy-mluvíme na mikrofon a obraz, propojení s jazykovými přednáškami,* Investigativní žurnalistika, rešerše, práce s archivem, internetem, anonymní zdroje* Základy redigování v tištěných médiích (obsah, jazyk, formálnost, etika) a prezentace (titulek, čitelnost textu, fotografie). Prezentace v rozhlase – práce se zvukem, živé vysílání, prostředky v udržení pozornosti, střih. Prezentace v televizi – práce s obrazem a zvukem, střih. Prezentace na internetu – interaktivita, odkazy, práce s obrazem a zvukem.* Redakční marketing a management: Organizační úroveň média a postavení redakce v něm, stavba redakce a kompetence, role editora, redaktora, oborové členění práce v redakci, teritoriální členění práce v redakci, zpětná vazba (průzkumy sledovanosti, plánování, rutina)* Externí vlivy na žurnalistiku a PR: politika, reklama a PR, etika, obecné a vnitrofiremní etické kodexy,

Literatura

Jirák, J. – Köpplová, B.: Média a společnost. Praha, Portál, 2003Buton, G.-Jirák, J.: Úvod do studia médií, Barrister and Principál, 2003Russ-Mohl, S. Kompletní průvodce praktickou žurnalistikou, Grada 2005 – překlad Hana Bakičová

Požadavky

Žádné

Garant

Mgr. Ivana Šuláková

Vyučující

Mgr. Ivana Šuláková