Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika (1DP419)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 1DP419 - Pedagogika, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

* Výchova jako základní pojem pedagogiky. Vztah výchovy a vzdělávání. * Podmínky vývoje člověka, úloha výchovy ve vývoji jedince. Pedagogický nativismus a empirismus, důsledky krajností pro koncepci výchovy a vzdělávání.* Vztah výchovy a společnosti. Ekonomické a sociální souvislosti výchovy a vzdělávání.* Výchova a vzdělávání ve starověku a ve středověku.* Pedagogické názory v období renesance a humanismu. Pedagogický systém J. A. Komenského.* Vývoj pedagogických názorů v Evropě a v českých zemích v 17. - 20. století.* Hnutí tzv. "nové výchovy" v 19. - 20. století a současné alternativní směry v pedagogické teorii a praxi.* Vývoj veřejných škol v českých zemích do dnešní doby, současné problémy školské politiky v ČR.* Vzdělávání v zemích Evropské unie, prognózy dalšího rozvoje vzdělávání v ČR.* Problém cíle a obsahu vzdělání. Základní pedagogické dokumenty, struktura učiva. Mezipředmětové vztahy, pokusy o předmětovou integraci.* Základní koncepce vyučování, jejich přednosti a nedostatky.* Podstata a etapy vyučovacího procesu, didaktické principy, jejich vývoj a význam pro pedagogickou praxi.* Metody vyučování, jejich klasifikace a hlediska výběru, snahy o modernizaci.* Organizační formy vyučování, možnosti nových přístupů, didaktické technické prostředky, jejich význam a využití ve vyučovacím procesu.* Motivace žáka jako pedagogický problém.* Kontrola, hodnocení a klasifikace ve vyučování. Hlavní problémy účelu a prostředků hodnocení, problém interpretace výsledků. Druhy a funkce zkoušek.* Pedagogická diagnostika, její prostředky a význam v práci učitele.* Osobnost učitele, nezastupitelnost jeho role, podmínky profesní a lidské úspěšnosti. Autorita a prestiž učitele. Vztah učitele k žákům a k rodičům, příprava učitele na vyučování.* Žák a školní třída, sociální chování žáka, možnosti pedagogického ovlivnění.* Mravní rozvoj osobnosti, morální usuzování, jednání a cítění. Význam a možnosti výchovy v morálním vývoji jedince. Svoboda a kázeň ve vztahu k odpovědnosti člověka.* Výchovný systém školy, řád školy, studentská samospráva, školní tradice.* Výchovná funkce rodiny. Nedostatky v rodinné výchově a možnosti jejich překonání.* Spolupráce školy s rodičovskou veřejností. Organizace rodičů. Formy práce třídního učitele s rodiči žáků.* Sociální prostředí mládeže. Způsob trávení volného času a jeho vliv na formování jedince. Mimoškolní instituce výchovné a sociální. Práva dítěte. Skupiny mládeže na okraji společnosti.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování budou studenti schopni:- popsat základy pedagogiky obecné; - chápat kontinuitu výchovy a vzdělávání v historických souvislostech;- rozlišit principy didaktiky obecné a speciální;- porozumět problematice morální výchovy;- popsat základy sociální pedagogiky.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZDVOŘÁČEK, J.Pedagogika pro učitele odborných předmětů.Praha:Oeconomica, 2005.80-245-0886-9ZDVOŘÁČEK, J.Vzdělávání v integrující se Evropě.Praha:Vysoká škola ekonomická, 2001.80-245-0223-2ZPETTY, G.Moderní vyučování.Praha:Portál, 2008.978-80-7367-427-4ZPRŮCHA, J.Alternativní školy a inovace ve vzdělávání.Praha:Portál, 2001.80-7178-584-9ZPRŮCHA, J.Moderní pedagogika.Praha:Portál, 2013.978-80-2620-456-5ZVALIŠOVÁ, A. -- KASÍKOVÁ, H.Pedagogika pro učitele.Praha:Grada, 2007.978-80-247-1734-0DDVOŘÁČEK, J.Kapitoly z etiky.2004.8086855007DPRŮCHA, J.Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů.Praha:Portál, 1999.80-7178-290-4DLiteratura je shodná s literaturou pro předměty vcházející do jednotlivých částí státní závěrečné zkoušky

Požadavky

žádné

Garant

doc. PhDr. Jiří Dvořáček, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Jiří Dvořáček, CSc.