Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika ekonomických předmětů (1DP505)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 1DP505 - Didaktika ekonomických předmětů, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět, metody a cíle didaktiky ekonomických předmětů2. Profesní a kvalifikační struktura pracovníků a jejich odraz ve školské soustavě3. Cíle, funkce a význam ekonomického vzdělání 4. Soustava ekonomického vzdělání a ekonomických předmětů 5. Konkretizace ekonomického vzdělání na jednotlivých druzích škol6. Zaměření ekonomického vzdělání na obchodních akademiích a obchodních školách, jeho integrace7. Výchovně vzdělávací proces v ekonomických předmětech, koncepce ekonomického vzdělávání8. Didaktická transformace ekonomických poznatků do vyučovacího procesu (didaktické zásady, gnozeologické postupy)9. Metody výchovně vzdělávací práce v ekonomických předmětech10.Organizace vyučovacího procesu v ekonomických předmětech11.Metodické prostředky ve vyučování ekonomickým předmětům12.Charakteristické znaky činnosti učitele ekonomických předmětů, jeho kvalifikace a další vzdělávání, charakteristika žáků z hlediska ekonomického vzdělávání13. Charakteristika vědeckých výzkumů v ekonomickém vzdělávání, funkce učitelů v procesu ekonomického vzdělávání a jeho zkoumáníCvičení -- část didaktická technika1. Podstata a funkce učebních pomůcek a prostředků didaktické techniky ve vyučování2. Rozdělení prostředků didaktické techniky a jejich význam3. Prostředky vizuální techniky pro nepromítané pomůcky a statickou projekci (tabule, diaprojektor)4. Zpětný projektor a epiprojektor - využití ve vyučovacím procesu5. Prostředky audiovizuální techniky -- videotechnika a její využití ve vyučovacím procesu6. Počítač jako prostředek didaktické techniky7. Využití dataprojektorů ve výuce, obsluha8. Využití interaktivní tabule, vizualizéru ve výuce, obsluha9. Nové směry ve využití didaktické techniky10. Tvorba učebních pomůcek pro vybrané prostředky didaktické techniky a užití těchto pomůcek11. Ověřování dovedností práce s prostředky didaktické technikyCvičení -- část rétorika1. Kultura mluveného projevu (hlasová kultura, jazyk. komunikace)2. Technika mluveného projevu (dýchání, výslovnost, frázování, akcenty, modulace)3. Specifické jazykové prostředky (zpřesnění, gradace, dialogizační otázky)4. Mimoslovní komunikace5. Tréma a ostýchavost, přesvědčivé vystupování6. Zásady logického myšlení a správné argumentace7. Řečnický takt (pravidla pro odstranění konfliktnosti diskuse)8. Technická cvičení (dech. cvičení, cvičení hlasové ohebnosti, melodie a rytmus,cvičení výslovnosti, jazykolamy)9. Hlasová a duševní hygiena

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování budou studenti schopni:1) u přednášek- porozumět kurikulu a obecným otázkám výuky ekonomických předmětů na středních školách;- transformovat ekonomickou vědu do systému výuky ekonomických předmětů;- stanovit a dosahovat ve výuce výchovně vzdělávací cíle;- didakticky analyzovat učivo a stanovit vhodné strategie vedení výuky;- evaluovat svoji pedagogickou činnost; 2) u didaktické techniky- kreativně využívat materiálních didaktických prostředků ve výuce ekonomických předmětů; 3) u rétoriky:- řídit se pravidly moderní rétoriky a otázkami péče o hlas a hlasové hygieny.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZASZTALOS, O.Ekonomické vzdělávání v systému středního a vyššího školství v České republice.Praha:Vysoká škola ekonomická, 1996.80-7079-319-8ZKOLEKTIV.Ekonomické vzdělávání na středních, vyšších a vysokých školách.1998.05123043ZTRNKA, J.Soudobá rétorika (pro ekonomy). [D.] 1.Praha:Vysoká škola ekonomická, 1997.80-7079-464-XZSLAVÍK, M.Oborová didaktika pro zemědělské, lesnické a příbuzné obory.2004.8021311452ZKOLEKTIV.Standard středoškolského odborného vzdělávání.1999.8071686042ZKOHOUT, J.Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi.Praha:Management Press, 1995.80-85603-92-6ZROTPORT, M.Didaktická technika.Praha:Vysoká škola ekonomická, 2003.80-245-0481-2ZKALHOUS, Z. -- OBST, O.Školní didaktika.Praha:Portál, 2002.80-7178-253-XDEHRENBORG, J. -- MATTOCK, J.Přesvědčivé vystupování : 50 originálních námětů jak zapůsobit na posluchače.Praha:Management Press, 1995.80-85603-97-7DGRUBER, D.Řečnické triky.Ostrava:Gruber-TDP, 1994.80-85624-13-3DTRNKA, J.Sociální komunikace a rétorika.Praha:VŠVSMV, 2005.808685504X

Požadavky

Student musí absolvovat všechny části.

Garant

doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc.

Vyučující

doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc.Ing. Katarína Krpálková Krelová, Ph.D.prof. PhDr. Libor Pavera, CSc.