Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Učitelství odborných ekonomických předmětů (1UP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 1UP - Učitelství odborných ekonomických předmětů, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Podmínkou pro skládání státní zkoušky je získání všech kreditů ve struktuře předepsané studijním plánem s výjimkou kreditů za jednotlivé části státní závěrečné zkoušky. Státní závěrečná zkouška se skládá ze tří samostatných částí:1DP418 Pedagogika1DP419 Pedagogická psychologie1DP505 Didaktika ekonomických předmětů Otázky z pedagogiky:1. Předmět pedagogiky, vymezení pojmu výchova a dalších pedagogických pojmů, soustava pedagogických disciplín. 2. Determinanty vývoje člověka, úloha výchovy ve vývoji, problém vychovatelnosti. Negativní důsledky krajních stanovisek dvoufaktorové teorie.3. Výchova a společnost. Ekonomické a sociální souvislosti výchovy a vzdělávání.4. Školská politika Evropské unie, hlavní trendy a vzdělávací strategie. 5. Pojetí výchovy a vzdělávání ve starověku.6. Výchova a vzdělávání ve středověku.7. Pedagogické názory v období renesance a humanismu.8. Pedagogický systém Jana Ámose Komenského, jeho význam pro dnešní dobu.9. Názory na výchovu a vzdělávání v Evropě v 17. - 20. století.10. Vývoj školství a pedagogické názory v českých zemích v 17. ? 20. století, významné osobnosti.11. Vývoj školství a pedagogiky po vzniku samostatného Československa, současný stav. 12. Hnutí tzv. nové výchovy v 19. - 20. století, jeho příčiny, hlavní směry.13. Současné alternativní směry v pedagogické teorii a praxi.14. Vymezení pojmu obecná didaktika, problém cíle a obsahu vzdělání, vzdělávací programy. Mezipředmětové vztahy, pokusy o předmětovou integraci.15. Koncepce vyučování, jejich přednosti a nedostatky, didaktické zásady.16. Metody vyučování, jejich klasifikace a praktické užití. Didaktické technické prostředky.17. Organizační formy vyučování, problémy a perspektivy, modernizace forem. Využití v ekonomickém vzdělávání.18. Motivace žáka jako pedagogicko-psychologický problém, motivace při vyučování ekonomickým předmětům.19. Kontrola, hodnocení a klasifikace ve vyučování a v procesu výchovy. Hlavní problémy účelu a prostředků hodnocení, problém interpretace výsledků. Druhy a funkce zkoušek.20. Pedagogická diagnostika, její cíle, prostředky a význam v práci učitele.21. Osobnost učitele, podmínky jeho úspěšnosti. Příprava učitele na vyučování. Kompetence učitele, autorita a prestiž, aktuální problémy učitelské profese.22. Žák a školní třída, sociální chování žáka, možnosti pedagogického ovlivnění. Výchovný systém školy, řád školy, studentská samospráva, školní tradice.23. Morálka, její vývoj a význam v životě člověka. Svoboda a kázeň ve vztahu k odpovědnosti člověka. Morální rozvoj osobnosti, role výchovy. 24. Výchovná funkce rodiny. Nedostatky v rodinné výchově a možnosti jejich překonávání. Spolupráce školy s rodiči žáků, organizace rodičů. Formy práce třídního učitele s rodiči žáků.25. Sociální prostředí mládeže. Pedagogický problém využívání volného času. Mimoškolní instituce výchovné a sociální. Hlavní příčiny sociálně patologických jevů a prevence.Otázky z pedagogické psychologie:1. Objasněte vztah biologické a sociální determinace a psychické regulace ve vývoji a formování lidské osobnosti. Uveďte důsledky i pro proces učení.2. Rozeberte pojem společenská skupina, jaké jsou její znaky a druhy. Uveďte konkrétně, jak by měl učitel utvářet skupinu žáků na střední škole v rámci školní třídy a s jakými problémy se přitom setkává.3. V čem tkví základní charakteristické rysy dospívající mládeže a jejich vliv na proces učení a vyučování. S jakými nejčastějšími výchovnými problémy se učitel setkává u dospívající mládeže na střední škole.4. V čem spočívají charakteristické rysy psychiky dospělých a jejich vliv na proces učení a vyučování. V čem vidíte psychologickou problematiku studia pracujících na střední škole?5. Pedagogicko-psychologická diagnostika a charakteristika žáka, její význam pro výchovně vzdělávací proces a jak ji učitel sestavuje. Uveďte konkrétní postup.6. V čem spatřujete psychologický význam a výchovnou funkci vzájemných vztahů mezi učitel a žákem. Jak by měl učitel utvářet optimální mezilidské vztahy při školní a mimoškolní činnosti. S jakými problémy se učitel v této oblasti setkává.7. Objasněte základní pedagogicko-psychologický pojem učení. Co patří k podstatě učení, jaké jsou jeho aspekty a struktura. S jakými druhy učení se v praxi setkáváte a jak byste přihlížel k jeho jednotlivým fázím. Uveďte konkrétní příklady z práce učitele ekonomických předmětů.8. Psychologické směry, jejich vliv na teorie učení a na pojetí utváření osobnosti. Uveďte konkrétní možnosti aplikace v práci učitele ekonomických předmětů.9. Jaké jsou základní psychologické zákony a podmínky úspěšného učení a jak jich může učitel ekonomických předmětů ve své práci využít. Jak byste vedl žáky k osvojení metody učení (umění se učit).10. Objasněte psychologický pojem motivace a její význam pro zvyšování efektivity vyučovacího procesu. Uveďte konkrétně, jak byste motivoval žáky k učení ve vybraném tématu. 11. Vysvětlete problematiku schopností a nadání a jejich význam pro řízení a výsledky vyučovacího procesu. Jaké otázky jsou spojeny s psychologickým testováním inteligence? Jak byste pracoval s talentovanými žáky na středních ekonomických školách? 12. Rozeberte proces osvojování vědomostí a řízení tohoto procesu učitelem. Doložte příkladem z oblasti ekonomických předmětů. Jak byste vedl žáky k samostatnému získávání informací?13. Rozeberte proces utváření rozumových dovedností a řízení tohoto procesu učitelem. Jak by měl učitel postupovat z hlediska logiky při objasňování pojmů a principů žákům. Uveďte příklad z oblasti ekonomických předmětů.14. Seberegulační a dynamické vlastnosti osobnosti. Uveďte praktické využití znalostí temperamentu žáků ve výchovně vzdělávací práci učitele.15. Nižší poznávací procesy a jejich využití v pedagogických souvislostech. Konkrétní přiklady z ekonomické praxe.16. Vyšší poznávací procesy se specifikou na myšlení a komunikaci v ekonomickém vzdělání. Uveďte praktické použití.17. Analyzujte proces osvojování pohybových dovedností a řízení tohoto procesu učitelem. Jakých nedostatků by se měl učitel a žáci v tomto procesu vyvarovat. Dokreslete příkladem.18. Osvětlete úlohu pozornosti , její význam v procesu učení a vyučování a jak by měl učitel využívat zákonitostí a vlastností pozornosti k upoutání a udržení pozornosti žáků ve vyučovací hodině. Uveďte na příkladu z vyučování některého ekonomického předmětu.19. Jaká je úloha paměti v procesu osvojování vědomostí, dovedností a návyků a jakým způsobem je možno využít zákonitostí paměti k předcházení zapomínání učiva? Jak byste čelil tendencím žáků o mechanické zapamatování?20. Jakých psychohygienických požadavků by měl učitel dbát při procesu učení, vyučování a zkoušení žáků. Problematika únavy žáka a učitele ve vyučovacím procesu.21. V čem tkví význam charakteru člověka. Které charakteristické rysy žáků jsou závažné pro výchovně vzdělávací proces. Jak byste utvářel žádoucí charakterové rysy žáků ve školní a mimoškolní práci na středníškole.22. Objasněte pojem vůle a volního jednání. V čem spatřujete význam utváření volních vlastností pro rozvoj osobnosti žáka a jak byste tyto vlastnosti vychovával. Vyjděte z rozboru procesu volního jednání a uveďte, jak byste vytvářel u žáků dovednost rozhodování. 23. Emocionální stránka psychiky žáků a otázky citové výchovy. Naznačte příslušnou problematiku u žáků střední školy.24. Zájmy žáků, jejich úloha a utváření ve výchovně vzdělávacím procesu. Dokreslete příkladem z oblasti ekonomických předmětů.25. Formování osobnosti v náročných životních situacích (stresové, frustrující a konfliktogenní).Otázky z didaktiky ekonomických předmětů:Při státní zkoušce budou jednotlivé okruhy aplikovány podle možností na učivo předmětů ekonomika a účetnictví.1. Hodnocení systémů a subsystémů ekonomického vzdělávání v ČR. 2. Tendence profesní a kvalifikační struktury společenské pracovní síly a její promítnutí do školské vzdělávací soustavy z hlediska požadavků na ekonomické vzdělávání.3. Hodnocení úlohy ekonomického vzdělávání při rozšiřování a prohlubování všeobecného vzdělání obyvatelstva. 4. Funkce ekonomického vzdělání jako složky odborného vzdělání podle kategorií pracovníků. 5. Význam ekonomického vzdělávání pro výchovné působení na rozvoj osobnosti žáků. 6. Strukturalizace cílů ekonomického vzdělávání, didaktické závěry vyplývající z různých typů cílů. 7. Optimalizace struktury učiva v ekonomickém vzdělávání a zásady používané při její tvorbě. 8. Analýza učiva v ekonomickém vzdělávání, její význam a používaná kritéria. 9. Systemizace učiva v ekonomických předmětech, její druhy, hodnocení a aplikace. 10. Problémy věcné koordinace výuky ekonomických předmětů a způsoby jejich řešení. 11. Diverzifikace ekonomického vzdělávání prostřednictvím výuky ekonomických předmětů, jejich časová koordinace. 12. Výhody a nevýhody způsobů mezipředmětových vztahů v ekonomickém vzdělávání, jejich hodnocení a aplikace. 13. Usměrňování koncepce a obsahu ekonomického vzdělávání ve středním obchodním školství. 14. Usměrňování koncepce a obsahu ekonomického vzdělávání na technických učebních a studijních oborech středních škol.15. Univerzalizace ekonomického vzdělávání na ekonomických lyceích, jeho specializace na vyšších odborných školách s ekonomickým zaměřením. 16. Koncepce problémového vyučování a učení a jeho aplikace v ekonomickém vzdělávání. 17. Možnosti programového vyučování a učení v ekonomickém vzdělávání, podmínky jeho většího využívání. 18. Aplikace didaktických zásad a gnoseologických postupů v ekonomickém vzdělávání.19. Význam a formy spojení teoretického vyučování a hospodářské praxe pro zvýšení efektivnosti ekonomického vzdělávání. 20. Výběr adekvátních vyučovacích metod při získávání nových poznatků žáků v rámci ekonomického vzdělávání. 21. Výběr adekvátních vyučovacích metod v procesu fixace znalostí žáků, při kontrole, hodnocení a klasifikaci. 22. Plánování celoroční výukové aktivity učitele ekonomických předmětů, zvláštnosti plánování průběhu vyučování, zejména příprav učitele na vyučovací hodiny. 23. Zvláštnosti ekonomických předmětů z hlediska jejich zařazení do rozvrhu hodin se zvláštním důrazem na dělenou výuku a na odborné učebny. 24. Organizační rámec výuky v ekonomických předmětech, vytváření organizačních struktur v podmínkách skupinového vyučování zaměřeného na problémové situace a na praktické úlohy. 25. Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky. Úprava státnicových otázek z pedagogické psychologie od června 2015:1. Vztah biologické a sociální determinace ve vývoji a formování lidské osobnosti. Rozeberte na příkladu (determinace inteligence, specifických vývojových poruch učení apod.).2. Sociální skupina, její znaky, druhy a působení skupinových vlivů. Jaký je význam sociálního klimatu ve třídě a jak může učitel přispívat k jeho zlepšování? 3. Uveďte základní znaky adolescence jako vývojového období a jejich vliv na proces výchovy a vzdělávání.4. V čem spočívají charakteristické rysy psychiky dospělých a jejich vliv na proces učení a vyučování? Rozeberte psychologické aspekty vzdělávání pracujících.5. Pedagogicko-psychologická diagnostika, její metody a možnosti aplikace pro učitele. Nové trendy hodnocení učebního potenciálu žáků a studentů.6. Sociální interakce ve vzdělávání, vztahy mezi jednotlivými účastníky vzdělávacího procesu s důrazem na interakci učitel-žák. Pedagogická komunikace. Styly výchovy v rodině a ve škole. 7. Profesní dovednosti učitele z hlediska pedagogické psychologie. Sociální dovednosti učitele a jejich uplatňování ve výchově a vzdělávání.8. Lidské učení, jeho znaky, druhy, výsledky - uveďte relevantní příklady z praxe učitelů ekonomických předmětů. Vztah učení a zrání.9. Koncepce učení, které významně ovlivnily pedagogickou psychologii. Základní psychologické zákony a podmínky úspěšného učení a jak jich může učitel ekonomických předmětů ve své práci využít. 10. Důležité koncepce vývojové psychologie a jejich význam pro práci učitele (kognitivní, osobnostní, sociální a morální vývoj jedince). Vývojové zákonitosti u studentů středních škol.11. Psychologické aspekty školní úspěšnosti, její složky a determinanty. Vnímaná akademická účinnost žáků. Rozbor příčin špatného prospěchu žáka na různých typech škol. 12. Motivace, její struktura a význam pro zvyšování efektivity vyučovacího procesu. Potřeby a zájmy žáků, jejich úloha a utváření ve výchovně vzdělávacím procesu. Uveďte konkrétně, jak motivovat žáky k učení vybraného tématu z oblasti ekonomických předmětů.13. Vysvětlete problematiku schopností a nadání a jejich význam pro vyučovací proces. Jaké otázky jsou spojeny s psychologickým testováním inteligence? Jak lze pracovat s talentovanými žáky v rámci výuky ekonomických předmětů?14. Rozeberte proces osvojování vědomostí a roli učitele v tomto procesu. Doložte příkladem z oblasti ekonomických předmětů. Jak byste vedl žáky k samostatnému získávání informací?15. Dynamické vlastnosti osobnosti. Emoce a jejich působení ve vzdělávacím procesu. Uveďte praktické využití znalostí o temperamentu žáků ve výchovně vzdělávací práci učitele. . 16. Vyšší poznávací procesy v ekonomickém vzdělání. Rozeberte oblast kognice a metakognice a možnosti jejich ovlivňování ze strany učitele. Jak lze tyto poznatky využít při rozvoji ekonomického myšlení?17. Individuální a skupinové rozdíly ve vzdělávání. Kognitivní styly a styly učení žáků. Tvořivost a možnosti jejího rozvoje.18. Pozornost, její význam v procesu učení a vyučování. Jak by měl učitel využívat vlastností pozornosti k upoutání a udržení pozornosti žáků ve vyučovací hodině? Uveďte na příkladu.19. Jaká je úloha paměti v procesu osvojování vědomostí, dovedností a návyků a jak lze využít zákonitostí paměti k prevenci zapomínání učiva? Jak byste čelil tendencím žáků k mechanickému zapamatování?20. Jaké psychohygienické zásady by měl učitel dodržovat při procesu učení, vyučování a zkoušení žáků? Problematika stresu a únavy žáka ve vyučovacím procesu. 21. Vývoj a rozvoj morálních aspektů osobnosti. Charakter. Mnohostranný a jednostranný vývoj jedince a jeho pedagogicko-psychologické vymezení.22. Vůle a volní vlastnosti. Jak lze pozitivně působit na formování volních vlastností žáků středních škol? Na vybrané činnosti ze školního prostředí popište, jak při ní mohou působit volní procesy. 23. Sociální učení a jeho formy. Socializace a výchova. Kooperace a její využití ve vzdělávání. Konflikty ve škole.24. Pedagogicko-psychologická problematika výchovných prostředků, odměny a tresty ve výchově, působení příkladu a modelu. Řešení výchovných obtíží a sociálně patologických jevů ve školní třídě.25. Formování osobnosti v náročných životních situacích. Stres, psychohygiena a možnosti supervize v práci učitele.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování spní studenti jednu ze zákonných podmínek řádného ukončení studia.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNDLiteratura je shodná s literaturou předepsanou po předměty vcházející do jednotlivých částí státní závěrečné zkoušky

Požadavky

žádné

Garant

doc. PhDr. Jan Trnka, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Jan Trnka, CSc.