Předmět Vysokoškolská pedagogika (DEP904)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DEP904 - Vysokoškolská pedagogika, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
l. Vysokoškolská pedagogika jako vědní disciplína. Pojetí, cíle. Metody práce. Vazba na jiné vědní obory. 2. Vysokoškolští studenti. Specifické znaky (ve srovnání se studenty střední školy). Pokus o psychologickou charakteristiku. Struktura vysokoškolských studentů z různých hledisek. Stupnice hodnot a životní postoje vysokoškolských studentů. Právní postavení vysokoškolských studentů. Studentská samospráva - tendence ve světě. 3. Profil absolventa vysoké školy, se zvláštním zřetelem k vysokým školám ekonomického zaměření. (Včetně obsahu a výchovy). 4. Základní otázky obsahu vzdělání na vysoké škole. Mezinárodní srovnání (pokus). Kurikula. Přejímání vzdělávacích programů. 5. Vztah teoretické a praktické výuky na vysoké škole (humanitní, technické, ekonomické, ...). Jejich problémy a pokusy o řešení - ve vztahu k rozvoji vědy a k praxi. Pokus o konkretizaci. 6. Vytváření (výchova) komplexního přístupu studentů k vysokoškolské přípravě. 7. Formy a metody vysokoškolské výuky. - přednáška na vysoké škole - seminář na vysoké škole - cvičení na vysoké škole - odborná praxe vysokoškolských studentů - aktivizující metody výuky na vysoké škole 8. Materiální a technické zabezpečení vyučovacího procesu na vysoké škole. 9. Vysokoškolský učitel, jeho osobnost (příprava, osobní a morální vlastnosti, vědomosti - teorie, praxe....) 10. Učitel a studenti na vysoké škole. Jejich vzájemné vztahy (psychologie, odbornost, praxe) 11. Hodnocení vědomostí, dovedností a pracovních postojů vysokoškolských studentů (zkoušky, zápočty, klasifikované zápočty). 12. Seminární práce. Ročníkové práce. Eseje aj.
Získané způsobilosti
Po úspěšném zvládnutí předmětu budou studenti schopni:- porozumět vysokoškolské pedagogice jako vědní disciplíně;- seznámit se s pojetím a metodami práce vysokoškolského učitele;- porozumět specifickým zvláštnostem vysokoškolských studentů;- analyzovat profil absolventa vysoké školy; - řešit základní otázky obsahu vzdělání na vysoké škole;- metodicky řešit seminární práce, ročníkové práce, eseje aj.;- provádět hodnocení vědomostí, dovedností a pracovních postojů vysokoškolských studentů.
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZASZTALOS, O. -- KUČEROVÁ, M.Didaktika ekonomických předmětů.80-245-1140-1ZASZTALOS, O.Diverzifikace vysokoškolského ekonomického vzdělávání.ISSN 0572-3043ZASZTALOS, O.Ekonomické vzdělávání v systému středního a vyššího školství v České republice.Praha:Vysoká škola ekonomická, 1996.80-7079-319-8ZKOUDELA, J.Vysokoškolská příprava učitelů odborných ekonomických předmětů pro střední a jiné školy. Praha.ZVAŠUTOVÁ, J.Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání.Praha:Univerzita Karlova, 2002.80-7290-100-1ZVAŠUTOVÁ, J. (ed.).Vybrané otázky vysokoškolské pedagogiky pro vzdělavatele učitelů.Praha:Univerzita Karlova, 1999.80-86039-97-8ZVALIŠOVÁ, A. -- KASÍKOVÁ, H.Pedagogika pro učitele.Praha:Grada, 2007.978-80-247-1734-0ZPRŮCHA, J.Moderní pedagogika.Praha:Portál, 2005.80-7367-047-XZPRŮCHA, J.Pedagogická encyklopedie.Praha:Portál, 2009.978-80-7367-546-2ZČÁP, J. -- MAREŠ, J.Psychologie pro učitele.Praha:Portál, 2007.978-80-7367-273-7ZKALHOUS, Z. -- OBST, O.Školní didaktika.Praha:Portál, 2002.80-7178-253-XZPETTY, G.Moderní vyučování.Praha:Portál, 2008.978-80-7367-427-4
Požadavky
žádné
Garant
doc. PhDr. Jiří Dvořáček, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dvořáček, CSc.