Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika s psychologií (UP1_1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UP1_1 - Pedagogika s psychologií, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Státní zkouška z Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy se skládá ze dvou částí. Jedna část zahrnuje Pedagogiku a Pedagogickou psychologii:Pedagogika:1a. Předmět pedagogiky, vymezení pojmu výchova a dalších pedagogických pojmů, soustava pedagogických disciplín. 2a. Determinanty vývoje člověka, úloha výchovy ve vývoji, problém vychovatelnosti. Negativní důsledky krajních stanovisek dvoufaktorové teorie.3a. Výchova a společnost. Ekonomické a sociální souvislosti výchovy a vzdělávání.4a. Školská politika Evropské unie, hlavní trendy a vzdělávací strategie. 5a. Pojetí výchovy a vzdělávání ve starověku.6a. Výchova a vzdělávání ve středověku.7a. Pedagogické názory v období renesance a humanismu.8a. Pedagogický systém Jana Ámose Komenského, jeho význam pro dnešní dobu.9a. Názory na výchovu a vzdělávání v Evropě v 17. - 20. století.10a.Vývoj školství a pedagogické názory v českých zemích v 17. ? 20. století, významné osobnosti.11a.Vývoj školství a pedagogiky po vzniku samostatného Československa, současný stav. 12a.Hnutí tzv. ?nové výchovy? v 19. - 20. století, jeho příčiny, hlavní směry.13a.Současné alternativní směry v pedagogické teorii a praxi.14a.Vymezení pojmu obecná didaktika, problém cíle a obsahu vzdělání, vzdělávací programy. Mezipředmětové vztahy, pokusy o předmětovou integraci.15a.Koncepce vyučování, jejich přednosti a nedostatky, didaktické zásady.16a.Metody vyučování, jejich klasifikace a praktické užití. Didaktické technické prostředky.17a.Organizační formy vyučování, problémy a perspektivy, modernizace forem. Využití v ekonomickém vzdělávání.18a.Motivace žáka jako pedagogicko-psychologický problém, motivace při vyučování ekonomickým předmětům.19a.Kontrola, hodnocení a klasifikace ve vyučování a v procesu výchovy. Hlavní problémy účelu a prostředků hodnocení, problém interpretace výsledků. Druhy a funkce zkoušek.20a.Pedagogická diagnostika, její cíle, prostředky a význam v práci učitele.21a.Osobnost učitele, podmínky jeho úspěšnosti. Příprava učitele na vyučování. Kompetence učitele, autorita a prestiž, aktuální problémy učitelské profese.22a.Žák a školní třída, sociální chování žáka, možnosti pedagogického ovlivnění. Výchovný systém školy, řád školy, studentská samospráva, školní tradice.23a. Morálka, její vývoj a význam v životě člověka. Svoboda a kázeň ve vztahu k odpovědnosti člověka. Morální rozvoj osobnosti, role výchovy. 24a. Výchovná funkce rodiny. Nedostatky v rodinné výchově a možnosti jejich překonávání. Spolupráce školy s rodiči žáků, organizace rodičů. Formy práce třídního učitele s rodiči žáků.25a. Sociální prostředí mládeže. Pedagogický problém využívání volného času. Mimoškolní instituce výchovné a sociální. Hlavní příčiny sociálně patologických jevů a prevence.Pedagogická psychologie:1b. Objasněte vztah biologické a sociální determinace a psychické regulace ve vývoji a formování lidské osobnosti. Uveďte důsledky i pro proces učení.2b. Rozeberte pojem společenská skupina, jaké jsou její znaky a druhy. Uveďte konkrétně, jak by měl učitel utvářet skupinu žáků na střední škole v rámci školní třídy a s jakými problémy se přitom setkává.3b. V čem tkví základní charakteristické rysy dospívající mládeže a jejich vliv na proces učení a vyučování. S jakými nejčastějšími výchovnými problémy se učitel setkává u dospívající mládeže na střední škole.4b. V čem spočívají charakteristické rysy psychiky dospělých a jejich vliv na proces učení a vyučování. V čem vidíte psychologickou problematiku studia pracujících na střední škole.5b. Pedagogická- psychologická diagnostika a charakteristika žáka, její význam pro výchovně vzdělávací proces a jak ji učitel sestavuje. Uveďte konkrétní postup.6b. V čem spatřujete psychologický význam a výchovnou funkci vzájemných vztahů mezi učitel a žákem. Jak by měl učitel utvářet optimální mezilidské vztahy při školní a mimoškolní činnosti. S jakými problémy se učitel v této oblasti setkává.7b. Objasněte základní pedagogicko-psychologický pojem učení. Podstata učení, jeho aspekty a struktura. S jakými druhy učení se v praxi setkáváte a jak byste přihlížel k jeho jednotlivým fázím. Uveďte konkrétní příklady z práce učitele ekonomických předmětů.8b. Psychologické směry, jejich vliv na teorie učení a na pojetí utváření osobnosti. Uveďte konkrétní možnosti aplikace v práci učitele ekonomických předmětů.9b. Jaké jsou základní psychologické zákony a podmínky úspěšného učení a jak jich může učitel ekonomických předmětů ve své práci využít. Jak byste vedl žáky k osvojení metody učení (umění se učit).10b. Objasněte psychologický pojem motivace a její význam pro zvyšování efektivity vyučovacího procesu. Uveďte konkrétně, jak byste motivoval žáky k učení ve vybraném tématu. 11b. Vysvětlete problematiku schopností a nadání a jejich význam pro řízení a výsledky vyučovacího procesu. Jaké otázky jsou spojeny s psychologickým testováním inteligence. Jak byste pracoval s talentovanými žákyna středních ekonomických školách. 12b. Rozeberte proces osvojování vědomostí a řízení tohoto procesu učitelem. Doložte příkladem z oblasti ekonomických předmětů. Jak byste vedl žáky k samostatnému získávání informací.13b. Rozeberte proces utváření rozumových dovedností a řízení tohoto procesu učitelem. Jak by měl učitel postupovat z hlediska logiky při objasňování pojmů a principů žákům. Uveďte příklad z oblasti ekonomických předmětů.14b. Seberegulační a dynamické vlastnosti osobnosti. Uveďte praktické využití znalostí temperamentu žáků ve výchovně vzdělávací práci učitele.15b. Nižší poznávací procesy a jejich využití v pedagogických souvislostech. Konkrétní přiklady v ekonomické praxi.16b. Vyšší poznávací procesy se specifikou na myšlení a komunikaci v ekonomickém vzdělání. Uveďte praktické použití.17b. Analyzujte proces osvojování pohybových dovedností a řízení tohoto procesu učitelem. Jakých nedostatků by se měl učitel a žáci v tomto procesu vyvarovat. Dokreslete příkladem.18b. Osvětlete úlohu pozornosti, její význam v procesu učení a vyučování a jak by měl učitel využívat zákonitostí vlastností pozornosti k upoutání a udržení pozornosti žáků ve vyučovací hodině. Uveďte na příkladu z vyučování některého ekonomického předmětu.19b. Úloha paměti v procesu osvojování vědomostí, dovedností a návyků. Využití zákonitostí paměti k předcházení zapomínání učiva. Jak byste čelil tendencím žáků o mechanické zapamatování.20b. Jakých psychohygienických požadavků by měl učitel dbát při procesu učení, vyučování a zkoušení žáků. Problematika únavy žáka a učitele ve vyučovacím procesu.21b. V čem tkví význam charakteru člověka. Které charakteristické rysy žáků jsou závažné pro výchovně vzdělávací proces. Jak byste utvářel žádoucí charakterové rysy žáků ve školní a mimoškolní práci na střední škole.22b. Objasněte pojem vůle a volního jednání. V čem spatřujete význam utváření volních vlastností pro rozvoj osobnosti žáka a jak byste tyto vlastnosti vychovával. Vyjděte z rozboru procesu volního jednání a uveďte, jak byste vytvářel u žáků dovednost rozhodování. 23b. Emocionální stránka psychiky žáků a otázky citové výchovy. Naznačte příslušnou problematiku u žáků střední školy.24b. Zájmy žáků, jejich úloha a utváření ve výchovně vzdělávacím procesu. Dokreslete příkladem z oblasti ekonomických předmětů.25b. Formování osobnosti v náročných životních situacích (stresové, frustrující a konfliktogenní).Úprava státnicových otázek z Pedagogické psychologie od června 2015:1. Vztah biologické a sociální determinace ve vývoji a formování lidské osobnosti. Rozeberte na příkladu (determinace inteligence, specifických vývojových poruch učení apod.).2. Sociální skupina, její znaky, druhy a působení skupinových vlivů. Jaký je význam sociálního klimatu ve třídě a jak může učitel přispívat k jeho zlepšování? 3. Uveďte základní znaky adolescence jako vývojového období a jejich vliv na proces výchovy a vzdělávání.4. V čem spočívají charakteristické rysy psychiky dospělých a jejich vliv na proces učení a vyučování? Rozeberte psychologické aspekty vzdělávání pracujících.5. Pedagogicko-psychologická diagnostika, její metody a možnosti aplikace pro učitele. Nové trendy hodnocení učebního potenciálu žáků a studentů.6. Sociální interakce ve vzdělávání, vztahy mezi jednotlivými účastníky vzdělávacího procesu s důrazem na interakci učitel-žák. Pedagogická komunikace. Styly výchovy v rodině a ve škole. 7. Profesní dovednosti učitele z hlediska pedagogické psychologie. Sociální dovednosti učitele a jejich uplatňování ve výchově a vzdělávání.8. Lidské učení, jeho znaky, druhy, výsledky - uveďte relevantní příklady z praxe učitelů ekonomických předmětů. Vztah učení a zrání.9. Koncepce učení, které významně ovlivnily pedagogickou psychologii. Základní psychologické zákony a podmínky úspěšného učení a jak jich může učitel ekonomických předmětů ve své práci využít. 10. Důležité koncepce vývojové psychologie a jejich význam pro práci učitele (kognitivní, osobnostní, sociální a morální vývoj jedince). Vývojové zákonitosti u studentů středních škol.11. Psychologické aspekty školní úspěšnosti, její složky a determinanty. Vnímaná akademická účinnost žáků. Rozbor příčin špatného prospěchu žáka na různých typech škol. 12. Motivace, její struktura a význam pro zvyšování efektivity vyučovacího procesu. Potřeby a zájmy žáků, jejich úloha a utváření ve výchovně vzdělávacím procesu. Uveďte konkrétně, jak motivovat žáky k učení vybraného tématu z oblasti ekonomických předmětů.13. Vysvětlete problematiku schopností a nadání a jejich význam pro vyučovací proces. Jaké otázky jsou spojeny s psychologickým testováním inteligence? Jak lze pracovat s talentovanými žáky v rámci výuky ekonomických předmětů?14. Rozeberte proces osvojování vědomostí a roli učitele v tomto procesu. Doložte příkladem z oblasti ekonomických předmětů. Jak byste vedl žáky k samostatnému získávání informací?15. Dynamické vlastnosti osobnosti. Emoce a jejich působení ve vzdělávacím procesu. Uveďte praktické využití znalostí o temperamentu žáků ve výchovně vzdělávací práci učitele. . 16. Vyšší poznávací procesy v ekonomickém vzdělání. Rozeberte oblast kognice a metakognice a možnosti jejich ovlivňování ze strany učitele. Jak lze tyto poznatky využít při rozvoji ekonomického myšlení?17. Individuální a skupinové rozdíly ve vzdělávání. Kognitivní styly a styly učení žáků. Tvořivost a možnosti jejího rozvoje.18. Pozornost, její význam v procesu učení a vyučování. Jak by měl učitel využívat vlastností pozornosti k upoutání a udržení pozornosti žáků ve vyučovací hodině? Uveďte na příkladu.19. Jaká je úloha paměti v procesu osvojování vědomostí, dovedností a návyků a jak lze využít zákonitostí paměti k prevenci zapomínání učiva? Jak byste čelil tendencím žáků k mechanickému zapamatování?20. Jaké psychohygienické zásady by měl učitel dodržovat při procesu učení, vyučování a zkoušení žáků? Problematika stresu a únavy žáka ve vyučovacím procesu. 21. Vývoj a rozvoj morálních aspektů osobnosti. Charakter. Mnohostranný a jednostranný vývoj jedince a jeho pedagogicko-psychologické vymezení.22. Vůle a volní vlastnosti. Jak lze pozitivně působit na formování volních vlastností žáků středních škol? Na vybrané činnosti ze školního prostředí popište, jak při ní mohou působit volní procesy. 23. Sociální učení a jeho formy. Socializace a výchova. Kooperace a její využití ve vzdělávání. Konflikty ve škole.24. Pedagogicko-psychologická problematika výchovných prostředků, odměny a tresty ve výchově, působení příkladu a modelu. Řešení výchovných obtíží a sociálně patologických jevů ve školní třídě.25. Formování osobnosti v náročných životních situacích. Stres, psychohygiena a možnosti supervize v práci učitele.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování splní studenti jednu ze zákonných podmínek řádného ukončení studia.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNDLiteratura je shodná s literaturou předepsanou pro předměty vcházející do jednotlivých částí státní závěrečné zkoušky

Požadavky

žádné

Garant

doc. PhDr. Jiří Dvořáček, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Jiří Dvořáček, CSc.