Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět IT služby a provoz informačních systémů (4IT323)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 4IT323 - IT služby a provoz informačních systémů, Fakulta informatiky a statistiky, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Úvod: IT služby – základní pojmy, správa služeb, proces, procesní model, charakteristiky procesu, funkce a role, životní cyklus služby, řízení služeb a řízení IT, hlavní zásady a cíle provozu služeb, vazba na business aktivity, zajištění obchodních procesů, IT governance, metodologie, kriteria hodnocení, standardy a normy 2. Provoz služeb – procesy a funkce, činnosti, vazba na business, hlavní výzvy, kritické faktory úspěchu, rizika, hlavní zásady provozu služeb (business, stabilita, kvalita služby a náklady, reaktivita a proaktivita), organizační záležitosti, 3. Správa událostí, správa požadavků, správa incidentů a správa problémů (základní principy, metriky, kritické faktory, rizika, řízení, role a odpovědnosti, rozlišení událostí, incidentů a problémů, způsoby sledování událostí, incidentů a problémů, prioritizace, řazení a seskupování událostí a incidentů, učení se a zlepšování parametrů služeb na základě problémů.4. Správa přístupu (základní principy, metriky, kritické faktory, rizika, řízení, role a odpovědnosti)5. Provozní aktivity v dalších procesech - správa změn (určování dopady změn do infrastruktury, určování dopadu změn do byznysu a aplikací), release a deployment (princip sdružování změn, průběh release, instalace), správa aktiv a konfigurací (konfigurační jednotky, automatizované audity konfigurací, správa licencí, oprávnění a instalací), řízení kontinuity provozu) havárie a obnova po ní, řízení dostupnosti, řízení kapacity, řízení znalostí, finanční management pro IT služby).6. Klíčové funkce provozu služeb (Service Desk, technická správa, správa provozu IT, správa aplikací (role, cíle, činnosti, uspořádání, metriky, dokumentace)7. Provoz IT infrastruktury – společné činnosti provozu služeb, přehled informačních a komunikačních technologií pro provoz informačních systémů, provoz komunikačních technologií a sítí (prvky sítě, monitoring), provoz datových center (provoz budovy, napájení, chlazení), provoz datových úložišť (škálování, zálohování a archivace, deduplikace, typy a parametry úložišť, dostupnost a spolehlivost), provoz serverů (monitoring, instalace), provoz operačních systémů (Windows platforma, Unix/linux platforma), provoz middleware, provoz koncových zařízení (platformy - Windows, Unix/Linux, iOS, Android, monitoring, update a release), virtualizace serverů a desktopů, provoz SOA infrastruktury, provoz cloudové infrastruktury (škálování, účtování).8. Provoz aplikací (vývojové, testovací a produkční prostředí, správa typového aplikačního SW, správa individuálního aplikačního SW (verzování), provoz databází, provoz open-source aplikací, podpora byznys procesů v informačním systému, monitoring, správa integračních rozhraní mezi aplikacemi, měření dostupnosti aplikací). 9. Správa uživatelů (správa identit, správa oprávnění přístupu k datům, jednotné přihlášení, sledování uživatelů)10. Provozní bezpečnosti IS (fyzická bezpečnost – rizika, opatření, informační bezpečnost, IS/IT bezpečnost, personální bezpečnost, řízení kontinuity provozu, compliance) Cvičení:1. Instalace a provoz Windows/Linuxového serveru (IT operations management, technical management), bezpečnost (Information security management)2. Instalace a provoz internetové aplikace na serveru (Application management, Access management, release a deployment)3. Konfigurace sítě, správa uživatelů, instalace monitorovacího nástroje (Configuration management, Event management)4. Analýza procesu Provozu služeb (testovací scénář 1) – Incident management5. Analýza procesu Provozu služeb (testovací scénář 2) – Problem management6. Využití cloudových služeb (bezpečnost, účtování, compliance) - Financial management, Request fulfillment, IT service continuity management

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování budou studenti schopni řídit oblast provozu informačních systémů (IS/ICT) ve firmě, uplatňovat principy služeb IS/IT ve své manažerské činnosti na pozicích v rámci IT i mimo IT, působit v rámci systému řízení IS/IT služeb ve firmě, ve všech fázích životního cyklu informačního systému ve všech manažerských i technických pozicích.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNDGÁLA, L. -- POUR, J. -- ŠEDIVÁ, Z.Podniková informatika.Praha:Grada, 2009.978-80-247-2615-1DVOŘÍŠEK, J. -- POUR, J. a kol.Management podnikové informatiky.Praha:PROFESSIONAL PUBLISHING, 2012.978-80-7431-102-4DBucksteeg Martin, Ebel Nadin, Eggert Frank, Meier Justus, Zurhausen Bodo: ITIL 2013, Computer Press, Praha 2012, ISBN-13DCabinet Office:Service Operation Book, TSO (The Stationery Office), London 2011, ISNBN-13: 9780113313075

Požadavky

žádné

Garant

RNDr. Igor Čermák, CSc.

Vyučující

RNDr. Igor Čermák, CSc.