Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Management cestovního ruchu (61MCR0)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 61MCR0 - Management cestovního ruchu, Fakulta managementu JH, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení cestovního ruchu. Základní pojmy, jejich význam a chápání. Typologie cestovního ruchu, formy a druhy cestovního ruchu, kritéria pro členění cestovního ruchu. Typy (druhy a formy) cestovního ruchu dle jednotlivých kritérií, příklady. Typologie účastníků cestovního ruchu.2. Geopolitika cestovního ruchu – svět: základní charakteristiky a trendy mezinárodního cestovního ruchu; vliv cestovního ruchu na světovou ekonomiku; přínosy cestovního ruchu pro státy a regiony; regionální rozložení mezinárodního turismu; regionální konkurenceschopnost; role mezinárodních organizací při rozvoji světového turismu.3. Geopolitika cestovního ruchu – Evropa: Evropa z pohledu geografie cestovního ruchu; základní charakteristiky evropského turismu; význam turismu pro ekonomiku evropských zemí; Evropská unie a cestovní ruch; politika turismu EU; iniciativy EU na podporu rozvoje turismu.4. Geopolitika cestovního ruchu – ČR: základní charakteristiky cestovního ruchu v ČR; význam turismu pro ekonomiku ČR; politika cestovního ruchu ČR a její nástroje; hlavní nositelé politiky cestovního ruchu; role agentury CzechTourism při podpoře rozvoje turismu; strategické řízení cestovního ruchu na regionální úrovni.5. Geografie cestovního ruchu České republiky. Předpoklady rozvoje cestovního ruchu v území: Činitelé ovlivňující rozvoj a rozmístění cestovního ruchu – selektivní faktory, lokalizační a realizační podmínky. Rajonizace cestovního ruchu.6. Trh cestovního ruchu, subjekt a objekt cestovního ruchu. Specifika nabídky a poptávky na trhu cestovního ruchu, vývojové trendy. Klasifikace a specifika služeb cestovního ruchu. 7. Podrobněji k vybraným službám cestovního ruchu. Ubytovací, stravovací, lázeňské, kongresové služby a další. Certifikace služeb cestovního ruchu.8. Legislativní podmínky pro rozvoj cestovního ruchu v ČR a EU. Management cestovních kanceláří a agentur. Pojištění v cestovním ruchu a jeho specifika.9. Produkt cestovního ruchu, regionální turistický produkt. Sestavování produktu cestovního ruchu, provázanost nabídky, spolupráce soukromého a veřejného sektoru při nabídce produktů. Standardní a specifické produkty. Umístění produktů na trhu cestovního ruchu.10. Specifika marketingu cestovního ruchu, marketingový mix v cestovním ruchu. Různé podoby marketingového mixu a jejich využití. Segmentace trhu. Systémový přístup a jeho význam.11. Cestovní ruch v regionech. Destinační management a marketing. Charakteristiky a specifika. Uplatnění destinačního managementu a marketingu, příklady z praxe. Budování destinačního managementu, fáze a přístupy, problémové oblasti. Spolupráce a partnerství při rozvoji cestovního ruchu. 12. Marketingové a manažerské přístupy ve venkovském cestovním ruchu; specifika, přístupy, příklady.13. Informační a komunikační technologie v cestovním ruchu; vybrané trendy a aplikace.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování budou studenti schopni porozumět trhu cestovního ruchu a jeho specifikům. Budou schopni analyzovat situaci na trhu cestovního ruchu, identifikovat jeho pozitivní dopady a nalézat vhodné přístupy k jeho rozvoji. Budou se orientovat v managementu a marketingu destinace cestovního ruchu a své znalosti budou umět použít v praxi. Budou chápat důležitost odpovědného přístupu k rozvoji cestovního ruchu a budou znát možné přístupy k jeho naplnění. Budou se orientovat v aktuálních trendech informačních technologií používaných v oblasti cestovního ruchu.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZHESKOVÁ, M.Cestovní ruch : pro vyšší odborné školy a vysoké školy.Praha:Fortuna, 2011.978-80-7373-107-6ZJAKUBÍKOVÁ, D.Marketing v cestovním ruchu : jak uspět v domácí i světové konkurenci.Praha:Grada Publishing, 2012.978-80-247-4209-0ZNEJDL, K.Management destinace cestovního ruchu.Praha:Wolters Kluwer Česká republika, 2011.978-80-7357-673-8ZORIEŠKA, J.Služby v cestovním ruchu.Praha:Idea servis, 2010.978-80-85970-68-5ZPALATKOVÁ-KUČOVÁ, M.Marketingový management destinací : strategický a taktický marketing destinace turismu, systém marketingového řízení destinace a jeho financování, řízení kvality v destinaci a informační systém destinace.Praha:Grada Publishing, 2011.978-80-247-3749-2ZPALATKOVÁ-KUČOVÁ, M. -- ZICHOVÁ, J.Ekonomika turismu : turismus České republiky : vymezení a fungování trhu turismu, přístupy k hodnocení významu a vlivu turismu, charakteristika turismu České republiky.Praha:Grada, 2011.978-80-247-3748-5ZPALATKOVÁ-KUČOVÁ, M.Mezinárodní turismus : analýza pozice turismu ve světové ekonomice, změny mezinárodního turismu v důsledku globálních změn, evropská integrace a mezinárodní turismus.Praha:Grada Publishing, 2014.978-80-247-4862-7DBERÁNEK, J.Ekonomika cestovního ruchu.Praha:MAG Consulting, 2013.978-80-86724-46-1DHOUŠKA, P.Průmysl cestovního ruchu v Evropské unii.Praha:Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2013.978-80-7452-036-5DFORET, M.Cestovní ruch v regionálním rozvoji.Brno:Mendelova univerzita v Brně, 2013.978-80-7375-739-7DHAMARNEHOVÁ, I.Mezinárodní cestovní ruch : vybrané kapitoly.Praha:Univerzita Jana Amose Komenského, 2014.978-80-7452-040-2DHAMARNEHOVÁ, I.Geografie turismu : mimoevropská teritoria.Praha:Grada Publishing, 2012.978-80-247-4430-8DKOTÍKOVÁ, H.Nové trendy v nabídce cestovního ruchu.Praha:Grada Publishing, 2013.978-80-247-4603-6DPALATKOVÁ-KUČOVÁ, M.Management cestovních kanceláří a agentur.Praha:Grada, 2013.978-80-247-3751-5DPLZÁKOVÁ, L. -- STUDNIČKA, P. -- VRCHOTOVÁ, M.Organizace cestovního ruchu v krajích a v turistických regionech České republiky.Praha:Czech Turism, 2012.978-80-87560-01-3DTITTELBACHOVÁ, Š.Turismus a veřejná správa : průniky, dysfunkce, problémy, šance : státní politika turismu České republiky : systémový přístup k řešení problémů.Praha:Grada Publishing, 2011.978-80-247-3842-0DZELENKA, J. -- PÁSKOVÁ, M.Výkladový slovník cestovního ruchu.Praha:Linde Praha, 2012.978-80-7201-880-2

Požadavky

Podmínkou úspěšného ukončení kurzu je absolvování písemných testů s minimální úspěšností 60% z každého z nich. V případě nedosažení této úrovně je možná právě jedna oprava. Ústní zkouška může probíhat formou obhajoby semestrální práce či testu. Část ústní zkoušky může být vyučujícím prominuta. Při výsledném hodnocení 4+ má student nárok na opravu těch částí, ze kterých nezískal 60%. Součástí výuky může být odborná exkurze, která může nahradit některou z povinností.

Garant

Ing. Martin Musil

Vyučující

Ing. Martin MusilIng. Pavel Švanda