Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kvalitativní výzkumné metody pro studenty managementu (62KVM0)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 62KVM0 - Kvalitativní výzkumné metody pro studenty managementu, Fakulta managementu JH, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Povaha vědeckého zkoumání, výzkumný proces, formulace výzkumného tématu, kvalitativní výzkum v oblasti organizací a jejich managementu. Vymezení tématu/problému, rešerše literatury, sběr informací a návrh plánu výzkumu.2) Od pozitivismu k post-pozitivismu. Filozofie vědy, metodologie, vědecké přístupy a paradigmata. Výzkumné strategie a metody, kvantitativní, kvalitativní a smíšený přístup. Kvalitativní výzkum a jeho základní charakteristiky a podoby. Reflexivita, relativita, hermeneutické pojetí objektivity, subjektivita, intersubjektivita, autenticita, sociologická imaginace, neuzavřenost, dialogičnost, kontext, získání přístupu k datům či výzkumným subjektům, etické aspekty kvalitativních přístupů, validita a reliabilita kvalitativního výzkumu, triangulace.3) Přístupy kvalitativního výzkumu: Případová studie, kvalitativní experiment, akční výzkum, zakotvená teorie. 4) Přístupy kvalitativního výzkumu: Etnografický výzkum, biografický výzkum, vybrané alternativní přístupy (vizuální etnografie, digitální etnografie, veřejná věda, autoetnografie).5) Smíšené výzkumné metody, evaluační výzkum.6) Metody získávání dat: Data v kvalitativním výzkumu, tvorba výzkumného vzorku (samovýběr, příležitostný výběr, sněhová koule, záměrný výběr, totální výběr atd.). Typy výzkumných otázek a způsoby kvalitativního dotazování (kvalitativní rozhovor a techniky jeho vedení): získávání dat prostřednictvím semistrukturovaných, hloubkových a skupinových interview, narativní rozhovor, ohnisková skupina, deníkové metody. Různé typy pozorování. Analýza dokumentů a materiálních objektů.7) Zpracování a analýza kvalitativních dat: transkripce, textualizace a vizualizace dat, metoda vytváření trsů, metoda užívání metafor, tematická analýza, metoda kontrastů a srovnávání, hermeneutická analýza, narativní analýza, tematická analýza, metoda prostého výčtu, metoda vyhledávání a vyznačování vztahů, metoda zachycení vzorců atd.).8) Vyhodnocování a interpretace kvalitativních dat: analýza dat případové studie v etnografickém výzkumu, v zakotvené teorii. Diskurzivní analýza, sémiotická analýza, hermeneutická analýza, narativní analýza, analýza obsahu, fenomenologická analýza. 9) Reprezentace vědeckého poznání, tradiční postupy akademického psaní, formulace výzkumné zprávy vycházející z kvalitativních přístupů, texty, protokoly, mapy, schémata, terénní poznámky, vizualizace, příběhy, inovativní přístupy, fotografie, filmy, hypermédia, sociální sítě, Web 2.0, i-Docs atd.10) Kvalitativní výzkum a hodnocení jeho kvality. 11) Prezentace studentských výzkumných projektů12) Prezentace studentských výzkumných projektů13) Rekapitulace

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni posoudit, jaký přístup (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) je vhodný pro určité výzkumné téma a budou schopni zformulovat a zrealizovat výzkumný projekt vycházející z kvalitativních či smíšených přístupů. Dále budou umět správě číst “kvalitativní” texty, naučí se rozumět jejich obsahu a získají dovednosti nutné pro úspěšné aplikování vybraných kvalitativních metod a postupů sběru, zpracování a analýzy dat. Cílem předmětu je rovněž naučit studenty základům akademického psaní v oblasti kvalitativních přístupů.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZDISMAN, M.Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele.Praha:Karolinum, 2011.978-80-246-1966-8ZHENDL, J.Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace.Praha:Portál, 2012.978-80-262-0219-6ZMORGAN, D L.Ohniskové skupiny Jako metoda kvalitativního výzkumu.Boskovice:Albert, 2001.80-85834-77-4ZSOUKUP, M.Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii.V Praze:Karolinum, 2014.978-80-246-2567-6ZMYERS, M D.Qualitative research in business & management.Los Angeles:Sage Publications, 2013.978-0-85702-973-7ZSTRAUSS, A L. -- CORBIN, J M.Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie.Brno:Sdružení Podané ruce, 1999.80-85834-60-XZBELK, R W.Handbook of qualitative research methods in marketing.Cheltenham:Edward Elgar, 2006.1-84542-100-0ZDENZIN, N K. -- LINCOLN, Y S.The Sage handbook of qualitative research.Los Angeles:SAGE Publications, 2011.978-1-4129-7417-2ZUnderstanding management research [elektronický zdroj] : an introduction to epistemology.London:SAGE Publications, 2000.DBANSAL, P. & CORLEY, K. 2012. What’s different about qualitative research? Academy of Management Journal, 55(3): 509‐513.DBECKER, Howard S. 2007. Telling About Society. Chicago, London: The University of Chicago Press.DBIRKINWHAW, J. – HEALEY, M. P. – SUDDABY, R. – WEBER, K. 2014. „Debating the Future of Management Research.“ Journal of Management Studies 51 (1): 38-55.DBLUHM, D. J. – HARMAN, W. – LEE, T. W. – MITCHELL, T. R. 2011. „Qualitative Research in Management: A Decade of Progress.“ Journal of Management Studies 48 (8): 1866-1891.DBROUSSINE, M. et al. 2008. Creative Methods in Organizational Research. Los Angeles: Sage.DSEALE, C. 2002. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Biograf (27): 3-16DSILVERMAN, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Praktická príručka. Bratislava: Ikar. ISBN 80-551-0904-4DTHORPE, R., HOLT, R. 2008. The Sage Dictionary of Qualitative Management Research. Los Angeles: Sage. ISBN 978-1-4129-3528-9

Požadavky

žádné

Garant

Mgr. Michal Šimůnek, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Michal Šimůnek, Ph.D.