Předmět Státní zkouška ze studijního oboru (62SZMN)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 62SZMN - Státní zkouška ze studijního oboru, Fakulta managementu JH, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Souborné ústní přezkoušení s možností písemné přípravy z těchto oblastí:I. MANAGEMENT (okruhy):1. Strategický management: východiska, strategický plánovací cyklus, principy strategického myšlení. Strategická analýza – úrovně, metody a jejich aplikace, cíle, pozice ve strategickém plánovacím cyklu(Management komplexity)2. Základní makroveličiny - jejich vliv na firmu a manažerské rozhodování. Vliv tržní struktury na manažerské rozhodování – rozhodování v dokonalé a nedokonalé konkurenci. Hospodářská politika státu a její dopady na firmu a manažerské rozhodování.(Ekonomie, Mezinárodní management a marketing)3. Management změny – inovace jako předpoklad úspěchu, úroveň a dosah inovací, řízení změn jako nástroj strategického řízení, Lewinův model řízení změn(Management komplexity)4. Stakeholders – definice, vliv na organizaci, jejich mapování, členění a jejich význam pro misi, vizi a cíle organizace (Management komplexity)5. Korporátní úroveň strategie – typy korporátních strategií, přednosti a rizika. Strategie vstupu na zahraniční trhy – formy vstupu, důvody, výhody a rizika(Management komplexity, Mezinárodní management a marketing)6. Funkční a Business úroveň strategie – vazba na ostatní úrovně strategie, typy strategií(Management komplexity)7. Corporate governance - vliv na strukturu, kulturu a výkonnost organizace(Management komplexity)8. Implementace a kontrola strategie – význam, kroky implementace a kritické body implementace strategie(Management komplexity)9. Kulturní rozdíly v mezinárodním prostředí – význam pro mezinárodní management. Globálně lokální dilema, jeho příčiny a důsledky. Vazba na organizační strukturu(Mezinárodní management a marketing)10. Základní pojmy rozhodování a postupy řešení rozhodovacích problémů. Základní pojmy rozhodování (rozhodovací proces a jeho náplň, základní typy rozhodovacích procesů, princip optimalizace a satisfakce, kvalita rozhodování, informace v rozhodování). Racionální postupy řešení rozhodovacích problémů v organizacích (situační analýza a identifikace rozhodovacích problémů, analýza a formulace, identifikace příčin, stanovení kritérií hodnocení, tvorba variant, hodnocení variant). Vícekriteriální rozhodování - metody určení vah kritérií (expertní metoda, bodovací metoda, alokace 100 bodů, metoda poměrných čísel, metoda párového srovnávání, Saatyho metoda, metoda postupného rozvrhu vah)(Manažerské rozhodování)11. Metody analýzy rozhodovacích problémů. Metody kauzální analýzy (kauzální řetězec, strom kauzálních vztahů, diagram příčin a následku, kauzální diagnóza, analýza silového pole) + Formy kauzální analýzy (induktivní, deduktivní). Metody analýzy struktury rozhodovacích problémů (kognitivní mapa, influenční diagram)(Manažerské rozhodování)12. Rozhodování za rizika a za nejistoty. Koncept utility (postoj rozhodovatele k riziku, tvar funkce utility pro různé postoje k riziku, jistotní ekvivalent). Rozhodování za rizika (rozhodovací matice, pravidlo očekávané utility, pravidlo očekávané hodnoty, pravidlo očekávané hodnoty a rozptylu, efektivní a dominované varianty, vitální situace). Rozhodování za nejistoty (Minimax, Maximax, Hurwitzovo pravidlo, Laplaceovo pravidlo, Savageovo pravidlo). Pravděpodobnostní a rozhodovací stromy (k čemu se používají, co poskytují, z čeho se skládají, principy a postupy řešení)(Manažerské rozhodování)II. MARKETING (okruhy):1. Podnikatelské koncepce – typy podnikatelských koncepcí, vývoj, užití v současnosti (podmínky, typy trhů), marketing a společenská odpovědnost firem, přístupy ke společenské odpovědnosti, integrace společenské odpovědnosti do strategického procesu, holistický marketing, současný vývoj podnikatelských koncepcí (creating shared value)(Strategický marketing)2. Typy marketingových strategií – Ansoffova matice a její rozšíření, Kotlerovy kompetitivní strategie, Porterovy generické strategie, Bowmanovy a Faulknerovy strategické hodiny, strategie outpacing (Gilbert a Strebel), strategie modrého oceánu, omezení jednotlivých přístupů a podmínky jejich užití(Strategický marketing)3. Globalizace, lokalizace, glokalizace, hyperkonkurence – pojmy, vývoj, rozdíly globalizace × lokalizace × glokalizace, současné změny prostředí, znaky a typy hyperkonkurence, jak se vypořádat s hyperkonkurencí(Strategický marketing, Mezinárodní management a marketing)4. Portfolio analýza – význam a přístupy k portfolio analýze, volba metody portfolio analýzy, základní přístupy k portfolio analýze (GE, directional policy matrix, GE-McKinsey, Druckerovy kategorie produktů, další modely), podmínky užití jednotlivých přístupů, jejich výhody, nevýhody, omezení(Strategický marketing)5. Metody marketingové situační analýzy – význam, pozice ve strategickém marketingovém procesu, jednotlivé přístupy (SPACE, GAP, ABC, zkušenostní efekt, metoda souřadnicových sítí, …), shrnutí výsledků marketingové situační analýzy (IE matice, competition profile matrix, SWOT->TOWS matice)(Strategický marketing)6. Životní cyklus odvětví a produktu – rozdíl, fáze životního cyklu, typy zákazníků, difuzní modely, ovlivňování (prodlužování) životního cyklu produktu, životní cyklus produktu a souvisejících služeb, životní cyklus a řízení portfolia, plánované zastarávání(Strategický marketing)7. Segmentace a mapování trhu – příprava segmentace a předpoklady k úspěšné segmentaci, mapování trhu, přístupy k segmentaci, jejich výhody a nevýhody, faktory ovlivňující volbu segmentačních kritérií, komerční segmentační systémy a frameworky, segmentace B2B trhů(Strategický marketing)8. Targeting a positioning – faktory ovlivňující rozhodnutí o zacílení na konkrétní segment, nástroje k porovnání potenciálu segmentů, rozhodnutí o zacílených segmentech, využití komečních segmentačních systémů a frameworků, positioning, vlivy a faktory, unique selling proposition, strategie positioningu, repositioning, přístupy ke zjišťování positioningu(Strategický marketing)9. Cenové strategie – význam, způsoby stanovování cen, faktory ovlivňující cenotvorbu, cenové strategie při řízení portfolia, bundling, adjustace cen, cenová diskriminace(Strategický marketing)10. Distribiční strategie – význam, value delivery network, toky v distribuční síti, faktory ovlivňující podobu distribuční sítě, typy distribučních sítí, integrace distribučních kanálů, konflikty v distribuční síti, hybridní marketingové systémy a multikanálový marketing(Strategický marketing)11. Produktové strategie – význam, úrovně produktu, druhy spotřebitelských produktů, typy produktových strategií, produkt jako zdroj konkurenční výhody – upstream a downstream aktivity(Strategický marketing)III. MANAŽERSKÁ EKONOMIKA (okruhy):1. Manažerská ekonomika - význam a činitelé ME(Manažerská ekonomika)2. Finanční management - cíle, faktory finančního řízení, pravidla a principy, financování(Manažerská ekonomika)3. Účetnictví podniku - finanční a manažerské účetnictví, účetní výkazy, fundamentální přístup k účetním výkazům(Manažerská ekonomika)4. Fondy finančních prostředků - oběžná aktiva, členění, čistý pracovní kapitál, druhy financování OA(Manažerská ekonomika)5. Zisk a vztahy mezi základními ekonomickými veličinami podniku - úloha zisku, členění, bod zvratu, bod maximálního zisku, provozní páka(Manažerská ekonomika)6. Financování podniku - faktor času a rizika -klasifikace, principy financování, krátkodobé financování, dlouhodobé financování(Manažerská ekonomika)7. Model podniku z hlediska oběhu oběžných aktiv -obratový cyklus peněz, řízení zásob, řízení peněžních prostředků, řízení pohledávek.(Manažerská ekonomika)8. Metody finanční analýzy dlouhodobých záměrů - význam, uživatelé, nástroje a metody.(Manažerská ekonomika)9. Rozhodování na bázi čisté současné hodnoty - NPV v případě dvou a více období běhu projektu - časová hodnota peněz, pojem čistá současná hodnota, diskontní sazba – IRR.(Manažerská ekonomika)10. Analýza portfolia - portfolio, teorie portfolia, analýza portfolia, diverzifikace, výnos a riziko.(Manažerská ekonomika)11. Finanční zdraví podniku - nástroje finanční analýzy, interpretace výsledků.(Manažerská ekonomika)12. Mikroekonomické pojetí produkční funkce a nákladů. Souvislost produkční funkce a nákladů, vliv nákladů na manažerské rozhodování.(Ekonomie)
Získané způsobilosti
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni se zapojit do pracovního procesu na manžerských pozicích.
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZKOVÁŘ, F. -- HRAZDILOVÁ BOČKOVÁ, K.Management změny.Praha:Vysoká škola ekonomie a managementu, 2008.978-80-86730-42-4ZKOVÁŘ, F.Strategický management.Praha:Vysoká škola ekonomie a managementu, 2008.978-80-86730-33-2ZŠTRACH, P.Mezinárodní management.Praha:Grada, 2009.978-80-247-2987-9ZWEST, D. -- FORD, J B. -- IBRAHIM, E.Strategic marketing : creating competitive advantage.New York:Oxford University Press, 2010.978-0-19-955660-1ZMCDONALD, M. -- DUNBAR, I.Market segmentation : how to do it and how to profit from it.Chichester:John Wiley & Sons, Ltd., 2012.978-1-118-43267-9ZMCDONALD, M. -- WILSON, H.Marketing plans : how to prepare them, how to use them.Chichester:Wiley, 2012.978-0-470-66997-6ZGILLIGAN, C. -- WILSON, R M S.Strategic marketing planning.Oxford:Butterworth-Heinemann, 2009.978-1-85617-617-0ZFOTR, J. -- ŠVECOVÁ, L. -- HRŮZOVÁ, H. -- RICHTER, J.Manažerské rozhodování : postupy, metody a nástroje.Praha:Ekopress, 2010.978-80-86929-59-0ZHOŘEJŠÍ, B. -- SOUKUPOVÁ, J. -- MACÁKOVÁ, L. -- SOUKUP, J.Mikroekonomie.Praha:Management Press, 2010.978-80-7261-218-5ZSOUKUP, J. -- POŠTA, V. -- NESET, P. -- PAVELKA, T. -- DOBRYLOVSKÝ, J.Makroekonomie.Praha:Management Press, 2010.978-80-7261-219-2ZPAVELKA, T.Makroekonomie : základní kurz.[Slaný]:Melandrium, 2007.978-80-86175-52-2DKERIN, R A. -- PETERSON, R A.Strategic marketing problems : cases and comments.Boston:Pearson, 2013.978-0-132-74725-7DUSUNIER, J. -- LEE, J A.Marketing across cultures.Harlow:Pearson Education, 2009.978-0-273-71391-3DHOFFMAN, K D. -- BATESON, J E G.Services marketing : concepts, strategies, & cases.Mason:South-Western/Cengage Learning, 2011.978-1-4390-3939-7DHUTT, M D. -- SPEH, T W.Business marketing management : B2B.Mason:South-Western Cengage Learning, 2013.978-1-133-18957-2DTHOMPSON, A A. -- STRICKLAND, A J.Strategic management : concepts and cases.New York:McGraw-Hill/Irwin, 2003.0-07-244371-5DCATEORA, P R. -- GILLY, M C. -- GRAHAM, J L.International marketing.New York:McGraw-Hill/Irwin, 2013.978-0-07-352997-4DKOTLER, P. -- ARMSTRONG, G.Principles of marketing.Boston:Pearson, 2011.978-0-13-216712-3DKOTLER, P. -- KELLER, K L.Marketing management.Boston:Pearson Education, 2012.978-0-273-75336-0
Požadavky
žádné
Garant
doc. Ing. Tomáš Kincl, Ph.D.
Vyučující
Ing. Jiří Dvořák, Ph.D.doc. Ing. Tomáš Kincl, Ph.D.prof. Ing. František Kovář, CSc.Ing. Martin MusilIng. Vladimír Přibyl, Ph.D.Ing. Tereza Vinšová