Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Státní zkouška z vedlejší specializace (2IB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 2IB - Státní zkouška z vedlejší specializace, Fakulta mezinárodních vztahů, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Část A – Mezinárodní marketing a mezinárodní obchodní operaceDefinice mezinárodního marketingu, koncepce mezinárodního marketingu, vývozní koncepce, mezinárodní marketingové řízení (interkulturální marketing), specifika mezinárodního marketingu Mezinárodní prostředí a jeho vliv na mezinárodní podnikání (PEST analýza) Výzkum mezinárodních trhů. Analýza makroprostředí a mikroprostředí, marketingový informační systém, průběh a řízení mezinárodního marketingového výzkumu, informační zdroje pro české vývozce Strategické plánování a růstové strategie v mezinárodním marketingu Segmentace mezinárodních trhů. Segmentační strategie, kritéria segmentace trhu spotřebních výrobků, segmentační strategie na průmyslovém trhu. Positioning na mezinárodním trhu Strategie mezinárodního rozvoje firmy. Forma vstupu na zahraniční trhy. Vývozní a dovozní aktivity (obchodní metody), faktory, ovlivňující volbu obchodní metody, obchodní mezičlánky, formy vstupů nenáročné na kapitálové investice (licence, franchising…), kapitálové vstupy na zahraniční trhy, faktory, které ovlivňují rozhodování o přímých zahraničních investicích, formy investic Výrobková politika v mezinárodním marketingu. Adaptace výrobků na technické požadavky, marketingové adaptace, mezinárodní výrobkový mix. Mezinárodní značková politika Cenová politika v mezinárodním marketingu. Faktory, které ovlivňují mezinárodní cenovou politiku, cenové strategie Mezinárodní distribuční politika. Faktory, které ovlivňují mezinárodní distribuční politiku, mezinárodní distribuční cesty, trendy ve vyspělých zemích Mezinárodní komunikační politika. Komunikační proces, plánování a organizace mezinárodní komunikace, nástroje komunikačního mixu a jejich uplatnění v mezinárodním marketingu Mezinárodní kupní smlouva, její uzavíraní, obsah a používané dokumenty Dodací podmínky v mezinárodních kupních smlouvách, Incoterms 2000, kritéria pro volbu podmínek Cena v dovozních a vývozních operacích Platební podmínky v mezinárodních kupních smlouvách, jejich funkce, druhy a kritéria pro volbu Směnka a šek a jejich použití v mezinárodním obchodě Platební podmínky. Faktory ovlivňující volbu platebních podmínek, druhy platebních podmínek. Zajišťovací bankovní instrumenty Cla, celní řízení, celní režimy a používané dokumenty Logistické zajišťování dovozních a vývozních operací (vztahy k dopravcům, speditérům, skladování zboží ap.) Smluvní zajišťování přepravy v mezinárodním styku podle jednotlivých dopravních oborů, používané dokumenty Ekonomický význam pojištění v mezinárodním obchodě, pojištění přepravních rizik, úvěrových rizik, odpovědnosti za škodu a další používané druhy pojištění Úvěry v mezinárodním obchodě, jejich hlavní druhy a rizika s nimi spojená Factoring, forfaiting, leasing Zvláštní obchodní operace (kompenzace, vazbové obchody, reexporty, switche)Část B – Finanční strategie v mezinárodním podnikání a zahraniční obchodMezinárodní finanční a měnové trhy – základní pojmy, způsoby kotace měnových kurzů a úrokových sazeb, klientský a mezibankovní trh, subjekty mezinárodních měnových trhů Mezinárodní finanční arbitráže a spekulace – prostorová, trojúhelníková a úroková arbitráž; krátké prodeje. Otevřená devizová pozice – transakční, ekonomická a translační expozice; identifikace otevřené devizové pozice; měření kurzového rizika v transakční a ekonomické expozici; rozhodnutí o zajištění rizika. Finanční inovace v mezinárodním podnikání – podstata a využití forwardů, futures, swapů a opcí v mezinárodním podnikání. Specifika mezinárodních finančních a investičních rozhodnutí – náklady kapitálu v mezinárodním prostředí, motivy využití služeb mezinárodních finančních trhů, efektivní sazba financování při získávání zdrojů v cizí měně, řízení finančních toků v mezinárodním prostředí, umístění dočasně přebytečných fondů na mezinárodních trzích. Metody financování mezinárodního obchodu a dalších forem mezinárodních ekonomických aktivit podniků. Přímé zahraniční investice – hlavní formy, metody jejich financování a faktory ovlivňující jejich volbu a alokaci; politika vlád vůči zahraničním investorům a investiční pobídky pro podnikatelské subjekty. Možnosti financování zahraničních ekonomických vztahů malých a středních podniků – metody internacionalizace aktivit těchto podniků, formy podpory jejich financování na národní i unijní úrovni a jejich institucionální zajištění. Financování zahraničního obchodu a přímých zahraničních investic se státní podporou – vývojové tendence a institucionální zajištění ve světě a v ČR; EGAP a ČEB. Charakteristika vybraných teorií mezinárodního (zahraničního) obchodu, liberální a protekcionistický přístup, efekty mezinárodního (zahraničního) obchodu. Historická podmíněnost vzniku merkantilismu, klasických a neoklasických teorií a jejich význam pro teorii a praxi mezinárodního (zahraničního) obchodu. Vznik alternativních teorií mezinárodního obchodu (ochranářské v 19. století) a jejich rozvoj po 2. sv. válce (teorie klesajících nákladů, hypotéza imitačního zpoždění, teorie výrobkového cyklu, Linderova teorie překrývající se poptávky, teorie mezinárodního obchodu a rozvojová ekonomika, přínos J. M. Keynese pro teorii mezinárodního obchodu. Obecná charakteristika významu a hlavních funkcí zahraničního obchodu v ekonomice, aplikace na podmínky ČR v období transformace. Teorie měnového kursu, jeho význam pro zahraniční obchod, typy kursových režimů. Vývoj kursového prostředí v ČR v období transformace. Výsledky procesu transformace v oblasti vnějších ekonomických vztahů v ČR. Mezinárodní obchodní politika, podstata a význam mnohostranného obchodního systému. Úloha GATT a WTO v procesu rozvoje mezinárodního obchodu. Společná obchodní politika EU, její tvorba a nástroje, úloha jednotlivých nadnárodních institucí při její realizaci, vztah k mezinárodní obchodní politice. Realizace společné obchodní politiky v podmínkách ČR. Proexportní politika ČR, její hlavní zaměření a nejdůležitější nástroje (Koncepce na období 2003-06, Strategie pro období 2006-10). Institucionální zajištění podpory exportu v ČR (MPO, ČEB, EGAP, Czechinvest, CzechTrade, Českomoravská záruční a rozvojová banka). Vývoj zahraničního obchodu ČR od počátku transformace do současnosti. Změny v teritoriální a komoditní struktuře, směnné relace, jejich vývoj v ČR. Otevřenost ekonomiky ČR, kvantitativní a kvalitativní aspekty. Vývoj konkurenceschopnosti ČR. Význam mezinárodního měnového a finančního systému pro rozvoj mezinárodního obchodu. Institucionální zajištění jeho fungování. Dopady měnových a finančních krizí v 90. letech na světový obchod.

Získané způsobilosti

Úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZMACHKOVÁ, H.Mezinárodní marketing : nové trendy a reflexe změn ve světě.Praha:Grada, 2009.978-80-247-2986-2ZMACHKOVÁ, H. -- ČERNOHLÁVKOVÁ, E. -- SATO, A.Mezinárodní obchodní operace.Praha:Grada Publishing, 2010.978-80-247-3237-4ZČERNOHLÁVKOVÁ, E. -- SATO, A. -- TAUŠER, J.Finanční strategie v mezinárodním podnikání.Praha:ASPI, 2007.978-80-7357-321-8ZKALÍNSKÁ, E. -- PETŘÍČEK, V.Mezinárodní obchod. I.Praha:Oeconomica, 2006.80-245-1066-9ZPLCHOVÁ, B.Zahraniční ekonomické vztahy ČR.Praha:Oeconomica, 2007.978-80-245-1285-3

Požadavky

žádné

Garant

prof. Ing. Hana Machková, CSc.

Vyučující

prof. Ing. Hana Machková, CSc.doc. Ing. Josef Taušer, Ph.D.