Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Státní zkouška z vedlejší specializace (2OP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 2OP - Státní zkouška z vedlejší specializace, Fakulta mezinárodních vztahů, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

I. okruhy vážící se k předmětům 2OP521, 2OP522 a 2OP525 Postavení obchodu v oběhu zboží, význam a funkce obchodu, článkovitost pohybu zboží, retailingová firma současnosti. Odvětví obchodu – vymezení podle OKEČ, živnostenské podnikání v obchodě, struktura odvětví (kvantifikace). Obchodní logistika – pojetí, cíle, předpoklady uplatnění, logistické subsystémy, logistická řešení. Manipulační a přepravní jednotky – vymezení, členění, význam při zajištění racionálního pohybu zboží, identifikace zboží v oběhu a jeho ochrana. Zásoby v obchodě – funkce, členění, řídící hladiny zásob, optimalizace zásob, účetní hledisko zásob. Územní analýza trhu – obsah a smysl, příčiny územních rozdílů ve výdajích a tržbách, metody jejich kvantifikace. Metody územní analýzy – stanovení zájmové oblasti nákupního místa a účelných kapacit. Vztah výroba – obchod, hlavní tendence a projevy, ECR. Nákup u dodavatelů, B2B trh a jeho specifika, organizace a techniky nákupu, dodavatelské logistické služby. Vývojové tendence retailingu ve světě a v ČR – koncentrace, zahraniční expanze, činnost spotřebních družstev v ČR. Typologie maloobchodu (strategické skupiny) – hlavní provozní typy a jejich znaky.Vývojové tendence v maloobchodní síti, obchodní vybavenost měst a obcí, nákupní centra. Řízení provozních pracovníků v maloobchodě – způsob zaměstnávání pracovníků, metody plánování pracovní doby, měření výkonu, hodnocení a stimulace provozních pracovníků v prodeji. Organizace retailingových společností – proces organizování, řešení nákupu a prodeje, organizační kultura. Výzkum mezinárodních trhů, analýza, informační zdroje. Mezinárodní strategie retailingových firem.II. okruhy vážící se k předmětům 2OP523 a 2OP524 Smysl ochrany spotřebitele – vymezení v obchodním zákoníku, v živnostenském zákoně, v zákoně o ochraně spotřebitele; postavení spotřebitele právní, ekonomické a společenské. Harmonizace předpisů ochrany spotřebitele v rámci EU, celoevropské Směrnice Evropského parlamentu a Rady. Ochrana spotřebitele ve vztahu k Parlamentu, vládě, resortním kompetentním ministerstvům (MPO), dozorovým orgánům. Právní postavení sdružení spotřebitelů, spotřebitelský poradní výbor při MPO. Česká obchodní inspekce, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Orgány ochrany veřejného zdraví, Orgány veterinární správy, Živnostenské úřady, Celní úřady – vesměs formy prevence a represe (postih, pokuty, správní delikty a řízení atd.). Nekalé obchodní praktiky, klamavé obchodní praktiky, agresivní obchodní praktiky, zákaz diskriminace spotřebitele – Směrnice EP a Rady 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu. Řádná informovanost o vlastnostech výrobků a poskytovaných služeb. Objasnění principů CSR, možnosti aplikace v obchodě, komponenty kriterií (podnikatelské, mezilidské a environmentální). Ochrana zákazníků (klientů) v cestovním ruchu. Dodržování zákona č. 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v oblasti cest. ruchu a navazujících předpisů se zřetelem na povinnosti cestovních kanceláří a cestovních agentur. Dodržování předpisů vymezujících požadavky na bezpečnost a hygienu výroby a obsluhy v restauračních zařízeních, jejich technologické a hygienické vybavení a uspořádání; ochrana z hlediska podávání alkoholických nápojů a možností kouření. Etika a ochrana spotřebitele v reklamním průmyslu. Principielní a poziční vyjednávací strategie. Osobnost vyjednavače. Fáze obchodního jednání, budování dlouhodobého vztahu se zákazníkem. Nátlakové taktiky při obchodním jednání a jak jim čelit.

Získané způsobilosti

Úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZCIMLER, P. -- ŠÍPEK, L.Obchod ČR aktuálně v datech a analýzách.Praha:Nakladatelství Oeconomica, 2009.978-80-245-1561-8ZCIMLER, P. -- ŠÍPEK, L.Obchod, pohostinství a ubytování v ČR.Praha:Nakladatelství Oeconomica, 2011.978-80-245-1821-3ZCIMLER, P. -- ZADRAŽILOVÁ, D.Retail management.Praha:Management Press, 2007.978-80-7261-167-6ZMACHKOVÁ, H.Mezinárodní marketing : nové trendy a reflexe změn ve světě.Praha:Grada, 2009.978-80-247-2986-2ZZADRAŽILOVÁ, D.Mezinárodní management.Praha:Oeconomica, 2007.978-80-245-1243-3ZZADRAŽILOVÁ, D.Společenská odpovědnost podniků : transparentnost a etika podnikání.Praha:C.H. Beck, 2010.978-80-7400-192-5ZKHELEROVÁ, V.Komunikační a obchodní dovednosti manažera.Praha:Grada, 2010.978-80-247-3566-5ZPUTNOVÁ, A. -- SEKNIČKA, P.Etické řízení ve firmě : nástroje a metody : etický a sociální audit.Praha:Grada, 2007.978-80-247-1621-3ZDYTRT, Z.Manažerská etika v otázkách a odpovědích : jde morálka a úspěch v byznysu dohromady?.Brno:Computer Press, 2011.978-80-251-3344-6ZDROZEN, F. -- PŘEUČIL, J.Rétorika a etiketa.Praha:Oeconomica, 2008.978-80-245-1429-1DŠVESTKA, J. Občanský zákoník : komentář Praha C.H. Beck 2006 80-7179-486-4

Požadavky

žádné

Garant

prof. Ing. Dana Zadražilová, CSc.

Vyučující

doc. Ing. Petr Cimler, CSc.doc. Ing. František Drozen, CSc.prof. Ing. Dana Zadražilová, CSc.