Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mezinárodní management (2OP401)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 2OP401 - Mezinárodní management, Fakulta mezinárodních vztahů, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Nadnárodní společnosti a jejich význam ve světové ekonomice. (dotace 2/0) a.Definice nadnárodních společností z pohledu OECD, ILO a OSNb.Příčiny ekonomické a politické moci nadnárodních společností. Efekty pro národní ekonomiky.c.Případová studie: Vize rozvoje ČR. Tři scénáře vývoje.2.Změny v ekonomickém prostředí a získávání mezinárodních konkurenčních výhod. (dotace 2/0) a.Diamant M. Portera jako teoretické východisko.b.Indikátory konkurenceschopnosti lidského kapitálu.c.Případová studie: Generace X, Y a Z.3.Teorie strategického managementu I: definice subjektu strategického rozhodování a způsobu formování strategie v různých proudech strategického managementu. (dotace 1/0) a.Klasická racionální škola.b.Evoluční proud.c.Behaviorální přístup.d.Systémový proud.4.Teorie strategického managementu II - typy růstových strategií, mezinárodní podnikatelské strategie. -- Porterův model internacionalizace generických strategií, Perlmutterův model EPRG, Matice mezinárodních strategií podle Prahalada a Doze). (dotace 2/0) a.Porterův model internacionalizace generických strategií.b.Perlmutterův model EPRGc.Matice mezinárodních strategií podle Prahalada a Doze.d.Formy typické pro organizaci obchodních vztahů nadnárodních společností.e.Případová studie: Outsourcing a offshoring. Aktuální trendy v mezinárodních podnikatelských strategiích.5.Mezinárodní strategický management III. (dotace 1/0) a.Organizační formy typické pro jednotlivé fáze internacionalizace podniků.b.Strategie a organizace globálně integrované firmy.c.Případová studie: Procter and Gamble6.Strategie tvorby organizační kultury zahraničních dceřiných společností. (dotace 2/0) a.Případová studie: Joint Venture VW a Škoda Auto.b.Synergická strategie tvorby organizační kultury.c.Personálně hospodářské konflikty a sociální mix.7.Podnikání v kontextu různých národních kultur. (dotace 4/0) a.Dimenze národní kultury: G. Hofstede, Fons Trompenaars, kulturní klastry.b.Strategie řešení kulturní diverzity. Interkulturní trénink.c.Případová studie: Kulturně podmíněné konflikty mezi německými a českými manažery.d.Případová studie: Česko-francouzské kulturní standardy.e.Případová studie: Česko-čínské kulturní standardy.8.Modely personální politiky a jejich komparace. (dotace 4/0) a.Modely komparace podnikových systémů řízení - 7S.b.Případová studie: Adaptační proces pracovníků vyslaných do zahraničí. Faktory ovlivňující pozitivně a negativně integraci do hostitelské kultury.9.Společenská odpovědnost podniků (dotace 6/0) a.Příčiny rostoucího zájmu o společensky odpovědné podnikání.b.Globální, evropské a národní aktivity.c.Měření dopadu firemní aktivity na ekonomiku, životní prostředí a společnost. Global Reporting Initiative.d.Od CSR k udržitelnému podnikání.e.Případová studie: Creating Shared Value -- společenská odpovědnost podniků jako výzva pro business.10.Odpovědné vůdcovství (dotace 2/0) a.Požadavky kladené na budoucí globální lídry -- pochopení kontextu podnikání, komplexity, schopnost vyjednávat s různými typy stakeholderů.11.Tvorba týmů. (dotace 0/6) a.Zadání týmových projektů, zásad řešení a způsobu hodnocení.b.Tvorba týmů a týmové dynamiky. Využití manažerské hry jako nástroje vyhodnocení efektivnosti týmové práce.c.Týmové role a fáze vývoje týmu.12.Koncepty týmových projektů (dotace 0/2) a.Prezentace konceptů jednotlivých týmových projektů. Informační zdroje, formulace problému, hypotézy a jejich ověřování, relevantní metodika.b.Diskuse a obhajoba konceptů jednotlivých týmů.13.Případová studie: Konkurenceschopnost lidského kapitálu ČR a její mezinárodní srovnání. Moderovaná diskuse. (dotace 0/6) a.Demografický vývoj, zaměstnanost a nezaměstnanost.b.Náklady práce a produktivita lidského kapitálu.c.Vzdělanost.14.Prezentační dovednosti. (dotace 0/2) a.Zásady tvorby účinné prezentace.b.Struktura prezentace a vizualizace.c.Verbální a neverbální prezentace.15.Obhajoba týmových projektů (dotace 0/10) a.Prezentace a obhajoba 5 týmových projektů na zadané téma. Příklady témat: CSR vybrané firmy, kritická analýza a návrh na zefektivnění. Fúze dvou vybraných společností, kritické faktory úspěchu a jejich vyhodnocení. Integrace cizinců do české společnosti, zdroje kulturních konfliktů a nástroje integrace a odstraňování negativního postoje. Strategie vstupu vybrané firmy na zahraniční trh. Interkulturní trénink pro vybranou společnost, zhodnocení nástrojů a příprava konkrétního tréninkového programu.b.Závěrečné vyhodnocení úspěšnosti týmových projektů a efektů týmové práce.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti: -rozumět faktorům ovlivňujícím konkurenceschopnost, -schopni kriticky zhodnotit úlohu a zájmy klíčových aktérů globálního podnikání, -schopni analyzovat mezinárodní podnikatelské strategie a faktory ovlivňující jejich úspěšnost či neúspěšnost, -chápat změny v požadavcích na etický a společenský dopad podnikatelských strategií, -vyhledávat a posuzovat informační zdroje a provádět vlastní výzkum na zadané téma, -umět zpracovat a prezentovat týmový projekt a argumentovat v diskusi, -mít zkušenost s prací v týmu a rozumět týmové dynamice, -schopni zpracovat odborný článek, který prezentuje výsledky týmového projektu.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZZADRAŽILOVÁ, D.Mezinárodní management.Praha:Oeconomica, 2007.978-80-245-1243-3DMACHKOVÁ, H.Mezinárodní marketing.Praha:Oeconomica, 2003.80-245-0496-0DNOVÝ, I. -- SCHROLL-MACHL, S.Interkulturní komunikace v řízení a podnikání.Praha:Management Press, 2003.80-7261-089-9DZADRAŽILOVÁ, D.Společenská odpovědnost podniků : transparentnost a etika podnikání.Praha:C.H. Beck, 2010.978-80-7400-192-5

Požadavky

Pro úspěšné absolvování předmětu musí student dosáhnout minimálně 60 % bodového hodnocení z testu. Další nutnou podmínkou absolvování předmětu jsou maximálně tři neúčasti na cvičení za semestr. Prezentace týmového projektu je povinnou součástí projektu.

Garant

prof. Ing. Dana Zadražilová, CSc.

Vyučující

Ing. Alena Filipová, Ph.D.Ing. Zuzana Křečková Kroupová, M.A., Ph.D.Mgr. Ing. Kamila Matysováprof. Ing. Dana Zadražilová, CSc.