Předmět Mezinárodní management (2OP402)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 2OP402 - Mezinárodní management, Fakulta mezinárodních vztahů, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Nadnárodní společnosti a jejich význam ve světové ekonomice (dotace 2/0) a.Definice nadnárodních společností z pohledu OECD, ILO a OSNb.Příčiny ekonomické a politické moci nadnárodních společností. Efekty pro národní ekonomiky.c.Případová studie: Vize rozvoje ČR do roku 2015. Tři scénáře vývoje.2.Změny v ekonomickém prostředí a získávání mezinárodních konkurenčních výhod. (dotace 4/0) a.Diamant M. Portera jako teoretické východisko.b.Konkurenceschopnost České republiky v žebříčcích Global Competitiveness Report (WEF), World Competitiveness Yearbook (IMD), Doing Business (W B).c.Indikátory konkurenceschopnosti lidského kapitálu.d.Konkurenceschopnost lidského kapitálu ČR.e.Případová studie: Generace X a Y.3.Teorie strategického managementu I: definice subjektu strategického rozhodování a způsobu formování strategie v různých proudech strategického managementu (dotace 1/0) a.Klasická racionální škola.b.Evoluční proud.c.Behaviorální přístup.d.Systémový proud.4.eorie strategického managementu II - typy růstových strategií, mezinárodní podnikatelské strategie. -- Porterův model internacionalizace generických strategií, Perlmutterův model EPRG, Matice mezinárodních strategií podle Prahalada a Doze) (dotace 3/0) a.Porterův model internacionalizace generických strategií.b.Perlmutterův model EPRGc.Matice mezinárodních strategií podle Prahalada a Doze.d.Formy typické pro organizaci obchodních vztahů nadnárodních společností.e.Případová studie: Outsourcing a offshoring5.Mezinárodní strategický management III. (dotace 2/0) a.Organizační formy typické pro jednotlivé fáze internacionalizace podniků.b.Strategie a organizace globálně integrované firmy.c.Případová studie: Procter and Gamble6.Strategie tvorby organizační kultury zahraničních dceřiných společností. (dotace 2/0) a.Případová studie: Joint Venture VW a Škoda Auto.b.Synergická strategie tvorby organizační kultury.c.Personálně hospodářské konflikty a sociální mix.7.Podnikání v kontextu různých národních kultur. (dotace 4/0) a.Dimenze národní kultury: G. Hofstede, Fons Trompenaars, kulturní klastry.b.Strategie řešení kulturní diverzity. Interkulturní trénink.c.Případová studie: Kulturně podmíněné konflikty mezi německými a českými manažery.8.Modely personální politiky a jejich komparace (dotace 2/0) a.Modely komparace podnikových systémů řízení.b.Teorie Z Williama Ouchiho.c.Případová studie: Eroze tradičního japonského způsobu řízení?9.Fúze a akvizice. (dotace 4/0) a.Proces fúze a akvizice a jeho klíčoví účastníci.b.Financování fúze a akvizice - vlastní kapitál, úvěr, mezzaninový kapitál.c.Fúze a akvizice a zvyšování hodnoty pro akcionáře. Příčiny neúspěchu fúzí a akvizic.d.Hnací momenty fúzí a akvizic. Příčiny špiček v aktivitě.e.Případová studie: Příčiny neúspěchu fúze společností Mercedes Benz a Chrysler.10.Odpovědné podnikání založené na hodnotách (dotace 2/0) a.Příčiny rostoucího zájmu o společensky odpovědné podnikání.b.Globální a evropské aktivity. Měření společenské odpovědnosti. Společensky odpovědné investice. Globální indexy.c.Od CSR (corporate social responsibility) k CSV (creating shared value).d.Případová studie: Společenská odpovědnost univerzit.11.Tvorba týmů. (dotace 0/6) a.Zadání týmových projektů, zásad řešení a způsobu hodnocení.b.Tvorba týmů a týmové dynamiky. Využití manažerské hry jako nástroje vyhodnocení efektivnosti týmové práce.c.Týmové role a fáze vývoje týmu.12.Koncepty týmových projektů (dotace 0/2) a.Prezentace konceptů jednotlivých týmových projektů. Informační zdroje, formulace problému, hypotézy a jejich ověřování, relevantní metodika.b.Diskuse a obhajoba konceptů jednotlivých týmů.13.Případová studie: Konkurenceschopnost lidského kapitálu ČR a její mezinárodní srovnání. Moderovaná diskuse. (dotace 0/6) a.Demografický vývoj, zaměstnanost a nezaměstnanost.b.Náklady práce a produktivita lidského kapitálu.c.Vzdělanost.14.Prezentační dovednosti. (dotace 0/2) a.Zásady tvorby účinné prezentace.b.Struktura prezentace a vizualizace.c.Verbální a neverbální prezentace.15.Obhajoba týmových projektů (dotace 0/10) a.Prezentace a obhajoba 5 týmových projektů na zadané téma. Příklady témat: CSR vybrané firmy, kritická analýza a návrh na zefektivnění. Fúze dvou vybraných společností, kritické faktory úspěchu a jejich vyhodnocení. Integrace cizinců do české společnosti, zdroje kulturních konfliktů a nástroje integrace a odstraňování negativního postoje. Strategie vstupu vybrané firmy na zahraniční trh. Interkulturní trénink pro vybranou společnost, zhodnocení nástrojů a příprava konkrétního tréninkového programu.b.Závěrečné vyhodnocení úspěšnosti týmových projektů a efektů týmové práce.
Získané způsobilosti
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti: -rozumět faktorům ovlivňujícím konkurenceschopnost, -schopni kriticky zhodnotit úlohu a zájmy klíčových aktérů globálního podnikání, -schopni analyzovat mezinárodní podnikatelské strategie a faktory ovlivňující jejich úspěšnost či neúspěšnost, -chápat změny v požadavcích na etický a společenský dopad podnikatelských strategií, -vyhledávat a posuzovat informační zdroje a provádět vlastní výzkum na zadané téma, -umět zpracovat a prezentovat týmový projekt a argumentovat v diskusi, -mít zkušenost s prací v týmu a rozumět týmové dynamice, -schopni zpracovat odborný článek, který prezentuje výsledky týmového projektu.
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZZADRAŽILOVÁ, D.Mezinárodní management.Praha:Oeconomica, 2007.978-80-245-1243-3DMACHKOVÁ, H.Mezinárodní marketing.Praha:Oeconomica, 2003.80-245-0496-0DNOVÝ, I. -- SCHROLL-MACHL, S.Interkulturní komunikace v řízení a podnikání.Praha:Management Press, 2003.80-7261-089-9
Požadavky
Závěrečná zkouška obsahuje písemný test a ústní vyhodnocení. Pro úspěšné absolvování předmětu musí student dosáhnout minimálně 60 % bodového hodnocení z testu.
Garant
prof. Ing. Dana Zadražilová, CSc.
Vyučující
prof. Ing. Dana Zadražilová, CSc.