Předmět Mezinárodní obchod (MO1_1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MO1_1 - Mezinárodní obchod, Fakulta mezinárodních vztahů, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Část I. Mezinárodní marketingDefinice mezinárodního marketingu, koncepce mezinárodního marketingu, vývozní koncepce, mezinárodní marketingové řízení (interkulturální marketing), globální marketing, specifika mezinárodního marketingu. Výzkum mezinárodních trhů. Analýza makroprostředí a mikroprostředí, marketingový informační systém, průběh a řízení mezinárodního marketingového výzkumu, informační zdroje pro české vývozce. Segmentace mezinárodních trhů. Segmentační strategie, kritéria segmentace trhu spotřebních výrobků, segmentační strategie na průmyslovém trhu. Positioning na mezinárodním trhu. Strategie mezinárodního rozvoje firmy. Formy vstupu na zahraniční trhy. Vývozní a dovozní aktivity (obchodní metody), faktory, ovlivňující volbu obchodní metody, obchodní mezičlánky, formy vstupů nenáročné na kapitálové investice (licence, franchising…), kapitálové vstupy na zahraniční trhy, faktory, které ovlivňují rozhodování o přímých zahraničních investicích, formy investic, investice českých firem v zahraničí, strategické aliance. Výrobková politika v mezinárodním marketingu. Adaptace výrobků na technické požadavky, problematika shody českých výrobků s evropskými směrnicemi, značková politika, cyklus životnosti výrobku, standardizace nebo adaptace podle charakteru zahraničních trhů, koncepce B.C.G. – portfolio analýza. Cenová politika v mezinárodním marketingu. Faktory, které ovlivňují mezinárodní cenovou politiku, cenové strategie. Platební podmínky, hlavní druhy platebních podmínek, směnky a šeky, možnosti omezení rizik souvisejících s placením. Mezinárodní distribuční politika. Faktory, které ovlivňují mezinárodní distribuční politiku, mezinárodní distribuční cesty, trendy ve vyspělých zemích. Dodací podmínky, INCOTERMS 2000. Mezinárodní přeprava, druhy mezinárodní přepravy, smlouvy v mezinárodní přepravě, pojištění zahraničních přeprav. Mezinárodní komunikační politika. Komunikační proces, plánování a organizace mezinárodní komunikace, nástroje komunikačního mixu a jejich uplatnění v mezinárodním marketingu. Sociálně-kulturní odlišnosti a jejich vliv na chování a rozhodování spotřebitelů na zahraničních trzích. PEST analýza.Část II. Mezinárodní obchodLiberalistické teorie mezinárodního obchodu a jejich vliv na praktickou obchodní politiku. Protekcionistické teorie obchodní politiky a jejich odraz v reálné obchodní politice. Význam autonomních a smluvních nástrojů obchodní politiky pro rozvoj mezinárodního obchodu. Podpora vývozu v obchodní politice tržních ekonomik. Mezinárodní ekonomické organizace a jejich přínos k rozvoji mezinárodního obchodu po 2.světové válce. Vývoj mezinárodního obchodu po 2.světové válce. Základní charakteristika dynamiky a struktury mezinárodní směny zboží. Specifika mezinárodního obchodu rozvinutých tržních ekonomik, rozvojových zemí, tranzitivních ekonomik. Vývoj cen v mezinárodním obchodě. Teorie devizového kursu. Systémy devizových kursů a jejich fungování. Vývoj mezinárodního měnového systému. Evropský měnový systém a perspektivy jeho rozvoje. Mezinárodní likvidita. Devizové rezervy. Mezinárodní finanční instituce. Pojetí platební bilance podle MMF, význam jejich základních položek, teoretické přístupy k mechanismu vyrovnávání platební bilance. Teorie fungování zahraničního obchodu v národní ekonomice (aplikace na podmínky české ekonomiky). Podmínky ovlivňující rozsah a strukturu zahraničního obchodu, kvantitativní a kvalitativní aspekty otevřenosti ekonomiky. Vývojové tendence v komoditní a teritoriální struktuře českého zahraničního obchodu. Komparativní výhody české ekonomiky pro zapojení do mezinárodní dělby práce a jejich reálný odraz v kvalitativních ukazatelích. Hlavní rysy a nástroje zahraniční obchodní politiky ČR. Nástroje a formy proexportní politiky v ČR. Význam Evropské dohody a dohody CEFTA pro ČR, komplexní pohled na úsilí ČR o zapojení do evropských integračních procesů. Význam členství ČR v mezinárodních ekonomických institucích. Základní systémové změny v oblasti českého zahraničního obchodu ve spojitosti s přechodem k tržnímu mechanismu. Devizově kursová politika ČR. Podstata vnitřní a vnější (plné) směnitelnosti Kč. Vývoj platební bilance ČR v posledních letech. Faktory ovlivňující vnější ekonomickou rovnováhu a jejich vliv na národní ekonomiky v současné etapě vývoje (s aplikací na čs. podmínky).
Získané způsobilosti
Úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů.
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZMACHKOVÁ, H.Mezinárodní marketing : nové trendy a reflexe změn ve světě.Praha:Grada, 2009.978-80-247-2986-2ZMACHKOVÁ, H. -- ČERNOHLÁVKOVÁ, E. -- SATO, A.Mezinárodní obchodní operace.Praha:Grada Publishing, 2010.978-80-247-3237-4ZKALÍNSKÁ, E. -- PETŘÍČEK, V.Mezinárodní obchod. I.Praha:Oeconomica, 2006.80-245-1066-9ZPLCHOVÁ, B.Zahraniční ekonomické vztahy ČR.Praha:Oeconomica, 2007.978-80-245-1285-3
Požadavky
žádné
Garant
prof. Ing. Hana Machková, CSc.
Vyučující
prof. Ing. Hana Machková, CSc.