Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Management pro informatiky a statistiky (3MA114)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 3MA114 - Management pro informatiky a statistiky, Fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Úvod, základy a vývoj managementuOrganizační informace kurzu (vyučující, konzultační hodiny, literatura, požadavky, organizace cvičení, plán přednášek). Vymezení a definování základních pojmů. Funkce managementu (přehled, význam a dopad na organizace). Úrovně managementu.2. Profil Manažera a jeho činnostiProfil manažera a podnikatele. Dobrý manažer vs. špatný manažer – v čem se liší? Profil manažera – základní rozdělení. Znalosti a dovednosti manažera, schopnosti a postoje manažera. Manažer vs. odborník – porovnání způsobilostí. Manažer vs. vlastník/podnikatel – porovnání způsobilostí. Vliv osobnosti na styl řízení. Leadership a motivace lidí ve změnovém prostředí.3. PlánováníZákladní pojmy v oblasti plánování a rozhodování. Vize, mise, strategie, taktické a operativní plány - význam, způsoby realizace v organizaci. Cíle definované podle SMART.4. Rozhodování a organizováníZákladní pojmy v oblasti rozhodování, teorie rozhodování, proces rozhodování, rozhodování za rizika a nejistoty. Rozhodování založené na faktech. Definice organizace a organizování, základní pojmy. Vztah organizační struktury a strategie. Organizační architektura a typy organizačních struktur. Dělba odpovědností a pravomocí a delegování. Trendy v organizování.5. Týmy a komunikaceKomunikace. Interní versus externí komunikace. Komunikace pře sociální média. Nejčastější chyby v komunikaci.6. Řízení lidíRole HR v podniku a hlavní oblasti zodpovědností. Technologie v práci personalisty (online nábory, e-learning, atd.).7. Podnikání I Úvod do podnikání. Podnikání, podnikatelský přístup, podnikání jako životní styl. Podnikatel vs. zaměstnanec. Důvody k podnikání, mýty o podnikání. Podnikatelské dovednosti. Nejčastější chyby začínajících podnikatelů, jak jim předcházet. Aktuální témata a výzvy v podnikání. Specifika podnikání v ICT sektoru. Formy podpory podnikání pro ICT sektor.8. Podnikání IIZahájení podnikání - vstup na trh (spuštění produktu/služby, positioning), analýza trhu, odvětví a konkurence, zdroje financování start-upů. Rozvoj podnikání - exekuce firmy, růst firmy, úskalí růstu firmy.9. InovaceMetody řízení inovací. Analytické techniky. Metriky.10. Efektivní kontrolní systémDefinice kontroly a její význam v organizaci. Produktivní a neproduktivní činnosti. Různá členění kontrol (předmět, rozsah, časové hledisko atd.). Postup kontroly a jednotlivé kroky kontrolního procesu. Východiska a principy nastavení kontrolního systému organizace (KPI a jejich další rozpad na dílčí části organizace).11. Od funkčního k procesnímu řízeníPorovnání funkčních a procesních organizačních struktur - výhody a nevýhody. Tvorba organizační struktury na základě aplikace procesního principu - identifikace procesů, design systému. Principy procesního mapování, nástroje. Využití výstupů procesních analýz pro účely IT.12. Zlepšování procesů a provozní managementMožnosti zlepšování procesů, přínosy procesního zlepšování, dílčí nástroje a metody (CAPA – ISO 9001, RCA, Kaizen, Lean Six Sigma). Základní činnosti provozního managementu, typologie produkčních procesů, provozní management ve službách (specifika oproti výrobě, důraz na provozní management v IT). Řízení materiálových a informačních toků.13. Provozní managementKonkrétní činnosti v provozním managementu (možnosti a nástroje optimalizace skladování, dokumentace v provozu, řízení a optimalizace produkčních kapacit, management kvality). Využití IT v provozním managementu (automatizace dílčích činností a postupů a další podpora).Cvičení:1. Úvod, základy a vývoj managementuMotivace, možnosti rozvoje, manažerské hry, sebeprezentace2. Profil Manažera a jeho činnostiVlastní styl řízení, leadership, případové studie, manažerské hry, řízení času.3. PlánováníKontrola reality podle SMART, případové studie. Podle možností návštěva firmy.4. Rozhodování a organizováníPřípadová studie s popisem konkrétního rozhodovacího problému a využitého postupu pro rozhodnutí, identifikace chyb a diskuse nad možnostmi řešení chyb a zlepšení procesu rozhodování.5. Týmy a komunikaceEfektivní práce v týmech. Manažerské hry. Případové studie.6. Řízení lidíPodle možností návštěva firmy.7. Podnikání I Od nápadu k podnikání. Identifikace a vyhodnocování podnikatelských příležitostí (validace podnikatelského nápadu). Užitečné nástroje (Lean Canvas, Validation Board). Zpracování dokumentů (podnikatelský a finanční plán, executive summary, investor’s deck). Nastavení příjmového modelu (Business model). Ochrana duševního vlastnictví.Prezentace nápadů, Elevator pitch. Jak a kdy oslovovat investory. Představení metodiky Lean Canvas. Definice problému, potřeby zákazníků. Validace podnikatelského nápadu.Vývoj služby/produktu se zákazníky. Odhalení největších rizik projektu. Realizace experimentů, testování plánu v realitě. Jak navrhnout komerčně úspěšnou službu/produkt. Vzájemná zpětná vazba na projekty.8. Podnikání IIVstup na trh, spuštění produktu, služby, positioning. Analýza trhu, odvětví a konkurence. Zdroje financování start-upů, druhý elevator pitch.9. InovaceMyšlenkové mapy. Základy managementu inovací. Techniky. Kreativita.10. Efektivní kontrolní systémPřípadová studie konkrétního nastavení kontroly v organizaci v oblasti IT (rozpoznání chyb v nastavení kontroly a diskuse ohledně možností korekce chyb a dalšího zlepšení).11. Od funkčního k procesnímu řízeníPřípadová studie zaměřená na identifikaci rozdílů, výhod a nevýhod funkčního řízení s nepřesně a formálně definovanou procesní strukturou a možnosti přechodu na procesní management a procesní strukturu.12. Zlepšování procesů a provozní managementPřípadová studie zaměřená na řešení konkrétního procesního problému organizace v oblasti IT na základě dílčích částí přístupů CAPA (ISO 9001), RCA a Kaizen.13. Provozní managementPřípadová studie s popisem všech kroků realizace zakázky na procesním modelu, identifikace chyb a návrhy jejich řešení, možnosti automatizace dílčích kroků a procesů, využití IT.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni:- vysvětlit terminologii managementu, zejména pak spojenou s manažerskými funkcemi (rozhodováním, plánováním, implementací, kontrolou, organizováním, komunikací apod.), - charakterizovat úlohu managementu a manažerů pro prosperitu řízeného subjektu (podniku, instituce)- charakterizovat základní principy sebeřízení, řízení času manažera včetně obecných principů manažerské práce, - rozlišit role vlastníků, podnikatelů, manažerů, zaměstnanců, - rozlišit obsahové zaměření strategického, taktického a operativního managementu, - rozlišit mezi přímými a nepřímými nástroji řízení, - charakterizovat základní typy organizačních struktur,- definovat základní pojmy a vztahy produkčních procesů,- vysvětlit úlohu podpůrných procesů pro řízení produkčních procesů,- posoudit rámcově efektivitu procesu a navrhnout opatření na jeho zeštíhlení.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZVEBER, J.Management. Základy moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita.Praha:Management Press, 2009.978-80-7261-200-0DROBBINS, S P. -- COULTER, M K.Management.Praha:Grada, 2004.80-247-0495-1DSCHERMERHORN, J. R. (2012). Exploring Management. ISBN 9780470878217.

Požadavky

žádné

Garant

Mgr. Ing. Stanislav Háša, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Ing. Stanislav Háša, Ph.D.Ing. Martin Kešner, Ph.D.Mgr. Jaroslav Pašmik, MBAPhDr. David Anthony Procházka, MSc, MBAIng. Jan Žižka