Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Trvale udržitelné podnikání (3PO440)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 3PO440 - Trvale udržitelné podnikání, Fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Nové prostředí a udržitelné podnikání – fungování podniků v novém prostředí, potřeba hledání udržitelných řešení, globalizace a její vliv, nadnárodní podniky a jejich role, proč usilovat o udržitelnost v podnikání, hlavní změny ve vnímání podnikatelského sektoru, rostoucí tlak na udržitelné podnikání v rámci hodnotové řetězce, efektivní řízení podniku v souladu s principy udržitelného rozvoje 2. Trvale udržitelný rozvoj – vymezení pojmu trvale udržitelný rozvoj, vývoj konceptu a historické mezníky trvale udržitelného rozvoje , hlavní faktory globální nerovnováhy, lidská dimenze udržitelného rozvoje, ekonomická oblast udržitelného rozvoje, environmentální dimenze udržitelného rozvoje, technologická dimenze udržitelného rozvoje, cesty k trvale udržitelnému rozvoji, Strategie udržitelného rozvoje Evropské unie a České republiky, vztah mezi udržitelným rozvojem a CSR, indikátory udržitelného rozvoje, ekonomický blahobyt versus subjektivně vnímané štěstí)3. Teorie stakeholderů a stakeholderský management - vymezení stakeholderů, členění stakeholderů, primární a sekundární stakeholdeři, identifikace klíčových stakeholderůa témat pro komunikaci se stakeholdery, matice stakeholderů, očekávání stakeholderů, vytváření situací „ win to win“, Friemanova stakeholderská koncepce) 4. Hlavní oblasti a moderní nástroje udržitelného podnikán – triple bottom line, ekonomická oblast udržitelného podnikání, sociální oblast udržitelného podnikání, environmentální oblast udržitelného podnikání, age management, diversity management, work life balance, vytváření sdílených hodnot (CSV), fair trade, atd.5. Standardy upravující společensky odpovědné a udržitelné podnikání - důvody a výhody implementace standardů, včetně problémů s nimi spojených, utřídění standardů, kritické zhodnocení standardů, využití standardů v podnikové praxi, komparace jednotlivých standardů, výzkum – vlastnictví ISO 140016. Firemní reportování o udržitelném rozvoji -vývoj a stav reportování o udržitelnosti ve světě i v ČR, důvody reportování, faktory ovlivňující reportování o udržitelnosti, trendy v reportování o udržitelnosti, integrované reporty, kroky směřující k efektivní tvorbě reportů o udržitelnosti, výzkumy k reportování o udržitelnosti, kazuistika – Reportování o udržitelnosti ve firemní praxi – např. New World Resources Plc., atd. 7. Proces implementace principů udržitelného podnikání do podnikové praxe - implementační rámec , koncepční fáze, kontrolní místa , návod pro implementaci do řízení podniku od International Institute for Sustainable Development, PDCA cyklus, provedení posouzení CSR, vytvoření strategie, stanovení a realizace závazků, měření a vyhodnocení)8. Udržitelné podnikání v České republice - historie a vývoj ( T. Baťa, J. Hlávka, J. Waldes, atd), organizace podporující rozšiřování udržitelného podnikání v ČR – BLF, Byznys pro společnost, atd , veřejná ocenění v ČR , vzdělávání a media, vládní podpora udržitelného podnikání – Národní akční plán CSR, výzkumy k udržitelnému podnikání v ČR, kazuistika – uplatňování udržitelného podnikání ve světě a v České republice 9. Koncept společenské odpovědnosti podniků - vymezení CSR, historie a vývoj CSR, hlavní principy CSR, přínosy vyplývající z přijetí CSR, CSR a zákaznické chování, kritika CSR – M.Friedman, R. Reich, atd, CSR ve světě, Evropská unie a CSR, Corporate Citizenship 10. Sociální podnikání – vymezení základních pojmů, sociální ekonomika a její subjekty, sociální podnikání a jeho role ve znalostní společnosti, sociální podnik a integrační sociální podnik, cíle sociálního podniku, hlavní principy a přínosy sociálního podnikání, podpora sociálního podnikání, kazuistika – uplatňování firemní filantropie ve světě a v České republice 11. Corporate community involvement - vymezení, aktivity spadající pod corporate community involvement, svázání CCI s klíčovými cíli podniku, strategické řízení corporate community involvement, měření a vyhodnocování CCI, uplatňování CCI v podnikové praxi, případová studie - např. energetická skupina E.ON12. Firemní filantropie (Corporate Philantropy) a firemní dobrovolnictví - vymezení, firemní filantropie x firemní sponzorství, strategický přístup k firemní filantropii, proaktivní a reaktivní firemní filantropie, firemní nadace a jejich role, finanční a nefinanční nástroje firemní filantropie, cause related programy, firemní dobrovolnictví iniciované a vedené zaměstnanci, firemní dobrovolnictví iniciované firmou, kazuistika – uplatňování firemní filantropie ve světě a v České republice 13. Společensky odpovědné investování – vymezení SRI a jeho role, shareholderský aktivismus, proč investoři využívají společensky odpovědné investování, odpovědné investování ve světě a v Evropě, investiční fondy podporující společensky odpovědné a udržitelné podnikání, kazuistika

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni:• definovat a vysvětlit hlavní principy, oblasti a nástroje udržitelného podnikání• vysvětlit význam udržitelného podnikání v podmínkách globálního světa a hyperkonkurenčního prostředí, včetně návazností na globální trendy společenského vývoje,• dokázat objasnit hlavní změny ve vnímání podnikatelského sektoru v historickém kontextu až do současnosti,• vysvětlit podstatu stakeholederské teorie a identifikovat klíčové podnikové stakeholdery, včetně jejich očekávání a témat pro komunikaci se stakeholdery,• posoudit a kriticky zhodnotit důvody zavedení, resp. výhody a problémy standardů upravujících společensky odpovědné a udržitelné podnikání, včetně utřídění standardů a jejich využití v podnikové praxi,• identifikovat a zhodnotit hlavní možné výhody, které může udržitelné podnikání přinášet, • získat přehled o nejnovějších moderních trendech v teorii i praxi udržitelného podnikání,• přiblížit vývoj a stav v oblasti reportování o udržitelnosti, včetně identifikace hlavních trendů a faktorů ovlivňující reportování o udržitelnosti, stejně jako popsat klíčové kroky směřující k efektivní tvorbě reportů o udržitelnosti, • formulovat a specifikovat hlavní principy, nástroje a přístupy k souvisejícím konceptům věnujícím se otázkám etického a společenského odpovědného podnikání ( CSR, firemní filantropie, atd), včetně jejich vazeb na udržitelné podnikání,• pochopit logiku a návaznosti jednotlivých strategických aktivit v rámci procesu efektivní implementace principů udržitelnosti do podnikové praxe, včetně rozpoznání synergických efektů zapojení principů udržitelného podnikání do strategického řízení podniku, • prakticky aplikovat teoretické poznatky formou tvůrčí aplikace, ať při přípravě projektu či při vytváření základního tvůrčího pojetí dle konkrétního zadání, • formulovat vlastní návrhy na využití principů udržitelného podnikání v podnikatelské praxi, • zpracovat odbornou studii s vlastním kritickým hodnocením vybraných jevů podle konkretizace v zadání vyučujícího pedagoga (jednoznačně kvalitní odborný styl, jasná struktura textu, dodržování citačních norem, jasné hodnotící stanovisko studenta v závěrečné části práce),• vytvářet týmová tvůrčí řešení směrem k zadaným kreativním skupinovým úkolům, včetně jejich úspěšné prezentace a obhajoby v rámci semináře.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZKAŠPAROVÁ, K. -- KUNZ, V.Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování.Praha:Grada Publishing, 2013.978-80-247-4480-3ZKUNZ, V.Společenská odpovědnost firem.Praha:Grada Publishing, 2012.978-80-247-3983-0ZVISSER, W.The age of responsibility : CSR 2.0 and the new DNA of business.Chichester:John Wiley & Sons, 2011.978-0-470-68857-1ZZADRAŽILOVÁ, D. a kol.Společenská odpovědnost podniků. Transparentnost a etika podnikání.Praha:C.H.Beck, 2010.978-80-7400-192-5DBENN, S. -- BOLTON, D.Key concepts in corporate social responsibility.Los Angeles:SAGE Publications, 2011.978-1-84787-928-8DFLEMING, P. -- JONES, M T.The end of corporate social responsibility : crisis & critique.Los Angeles:Sage, 2013.978-1-84920-516-0DGOERGEN, M.Corporate governance and complexity theory.Cheltenham:Edward Elgar, 2010.978-1-84980-104-1DKAŠPAROVÁ, K.Faktory ovlivňující CSR reportování.Brno:Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2012.978-80-210-5985-6DSRPOVÁ, J. -- PAVLÍK, M. -- BĚLČÍK, M. -- KUNZ, V. -- KUŽEL, S.Společenská odpovědnost organizace.Praha:Grada Publishing, 2010.978-80-247-3157-5DŠMAJS, J. -- BINKA, B. -- ROLNÝ, I.Etika, ekonomika, příroda.Praha:Grada Publishing, 2012.978-80-247-4293-9

Požadavky

žádné

Garant

doc. Ing. Jitka Srpová, CSc.

Vyučující

Ing. Jan Mísařdoc. Ing. Jitka Srpová, CSc.