Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Trvale udržitelné podnikání (anglicky) (3PO640)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 3PO640 - Trvale udržitelné podnikání (anglicky), Fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Nové prostředí a udržitelné podnikání – fungování podniků v novém prostředí, potřeba hledání udržitelných řešení, globalizace a její vliv, nadnárodní podniky a jejich role, proč usilovat o udržitelnost v podnikání, hlavní změny ve vnímání podnikatelského sektoru, rostoucí tlak na udržitelné podnikání v rámci hodnotové řetězce, efektivní řízení podniku v souladu s principy udržitelného rozvoje 2. Trvale udržitelný rozvoj – vymezení pojmu trvale udržitelný rozvoj, vývoj konceptu a historické mezníky trvale udržitelného rozvoje, hlavní faktory globální nerovnováhy, lidská dimenze udržitelného rozvoje, ekonomická oblast udržitelného rozvoje, environmentální dimenze udržitelného rozvoje, technologická dimenze udržitelného rozvoje, cesty k trvale udržitelnému rozvoji, Strategie udržitelného rozvoje Evropské unie a České republiky, vztah mezi udržitelným rozvojem a CSR, indikátory udržitelného rozvoje, ekonomický blahobyt versus subjektivně vnímané štěstí)3. Teorie stakeholderů a stakeholderský management - vymezení stakeholderů, členění stakeholderů, primární a sekundární stakeholdeři, identifikace klíčových stakeholderůa témat pro komunikaci se stakeholdery, matice stakeholderů, očekávání stakeholderů, vytváření situací „ win to win“, Friemanova stakeholderská koncepce) 4. Hlavní oblasti a moderní nástroje a standardy upravující udržitelného podnikán – triple bottom line, ekonomická oblast udržitelného podnikání, sociální oblast udržitelného podnikání, environmentální oblast udržitelného podnikání, age management, diversity management, work life balance, vytváření sdílených hodnot (CSV), fair trade, atd. Důvody a výhody implementace standardů, včetně problémů s nimi spojených, utřídění standardů, kritické zhodnocení standardů, využití standardů v podnikové praxi, komparace jednotlivých standardů, výzkum – vlastnictví ISO 140015. Firemní reportování o udržitelném rozvoji -vývoj a stav reportování o udržitelnosti ve světě i v ČR, důvody reportování, faktory ovlivňující reportování o udržitelnosti, trendy v reportování o udržitelnosti, integrované reporty, kroky směřující k efektivní tvorbě reportů o udržitelnosti, výzkumy k reportování o udržitelnosti, kazuistika – Reportování o udržitelnosti ve firemní praxi – např. New World Resources Plc., atd. 6. Proces implementace principů udržitelného podnikání do podnikové praxe - implementační rámec, koncepční fáze, kontrolní místa, návod pro implementaci do řízení podniku od International Institute for Sustainable Development, PDCA cyklus, provedení posouzení CSR, vytvoření strategie, stanovení a realizace závazků, měření a vyhodnocení)7. Udržitelné podnikání v České republice - historie a vývoj ( T. Baťa, J. Hlávka, J. Waldes, atd), organizace podporující rozšiřování udržitelného podnikání v ČR – BLF, Byznys pro společnost, atd., veřejná ocenění v ČR , vzdělávání a media, vládní podpora udržitelného podnikání – Národní akční plán CSR, výzkumy k udržitelnému podnikání v ČR, kazuistika – uplatňování udržitelného podnikání ve světě a v České republice 8. Koncept společenské odpovědnosti podniků, sociální podnikání - vymezení CSR, historie a vývoj CSR, hlavní principy CSR, přínosy vyplývající z přijetí CSR, CSR a zákaznické chování, kritika CSR – M.Friedman, R. Reich, atd, CSR ve světě, Evropská unie a CSR, Corporate Citizenship. Vymezení základních pojmů, sociální ekonomika a její subjekty, sociální podnikání a jeho role ve znalostní společnosti, sociální podnik a integrační sociální podnik, cíle sociálního podniku, hlavní principy a přínosy sociálního podnikání, podpora sociálního podnikání, kazuistika – uplatňování firemní filantropie ve světě a v České republice 9. Sociální podnikání – vymezení základních pojmů, sociální ekonomika a její subjekty, sociální podnikání a jeho role ve znalostní společnosti, sociální podnik a integrační sociální podnik, cíle sociálního podniku, hlavní principy a přínosy sociálního podnikání, podpora sociálního podnikání, kazuistika – uplatňování firemní filantropie ve světě a v České republice 10. Společensky odpovědné investování – vymezení SRI a jeho role, shareholderský aktivismus, proč investoři využívají společensky odpovědné investování, odpovědné investování ve světě a v Evropě, investiční fondy podporující společensky odpovědné a udržitelné podnikání, kazuistika

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni:• definovat a vysvětlit hlavní principy, oblasti a nástroje udržitelného podnikání• vysvětlit význam udržitelného podnikání v podmínkách globálního světa a hyperkonkurenčního prostředí, včetně návazností na globální trendy společenského vývoje,• dokázat objasnit hlavní změny ve vnímání podnikatelského sektoru v historickém kontextu až do současnosti,• vysvětlit podstatu stakeholederské teorie a identifikovat klíčové podnikové stakeholdery, včetně jejich očekávání a témat pro komunikaci se stakeholdery,• posoudit a kriticky zhodnotit důvody zavedení, resp. výhody a problémy standardů upravujících společensky odpovědné a udržitelné podnikání, včetně utřídění standardů a jejich využití v podnikové praxi,• identifikovat a zhodnotit hlavní možné výhody, které může udržitelné podnikání přinášet, • získat přehled o nejnovějších moderních trendech v teorii i praxi udržitelného podnikání,• přiblížit vývoj a stav v oblasti reportování o udržitelnosti, včetně identifikace hlavních trendů a faktorů ovlivňující reportování o udržitelnosti, stejně jako popsat klíčové kroky směřující k efektivní tvorbě reportů o udržitelnosti, • formulovat a specifikovat hlavní principy, nástroje a přístupy k souvisejícím konceptům věnujícím se otázkám etického a společenského odpovědného podnikání ( CSR, firemní filantropie, atd), včetně jejich vazeb na udržitelné podnikání,• pochopit logiku a návaznosti jednotlivých strategických aktivit v rámci procesu efektivní implementace principů udržitelnosti do podnikové praxe, včetně rozpoznání synergických efektů zapojení principů udržitelného podnikání do strategického řízení podniku, • formulovat vlastní návrhy na využití principů udržitelného podnikání v podnikatelské praxi, • zpracovat odbornou studii s vlastním kritickým hodnocením vybraných jevů podle konkretizace v zadání vyučujícího pedagoga (jednoznačně kvalitní odborný styl, jasná struktura textu, dodržování citačních norem, jasné hodnotící stanovisko studenta v závěrečné části práce),

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZVISSER, W.The age of responsibility : CSR 2.0 and the new DNA of business.Chichester:John Wiley & Sons, 2011.978-0-470-68857-1DFLEMING, P. -- JONES, M T.The end of corporate social responsibility : crisis & critique.Los Angeles:Sage, 2013.978-1-84920-516-0DGOERGEN, M.Corporate governance and complexity theory.Cheltenham:Edward Elgar, 2010.978-1-84980-104-1

Požadavky

žádné

Garant

doc. Ing. Jitka Srpová, CSc.

Vyučující

doc. Ing. Jitka Srpová, CSc.