Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Státní zkouška z vedlejší specializace (5EZ1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 5EZ1 - Státní zkouška z vedlejší specializace, Národohospodářská fakulta, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Otázky ze základního bloku:1. Specifika žurnalistické tvorby a rozdílné podoby novinářských žánrů v jednotlivých médiích (tištěných, televize, rozhlas – zpráva, reportáž, rozhovor).2. Komentář (glosa, poznámka) v tištěných médiích.3. Portrét a medailon v tištěných i elektronických médiích.4. Fejeton – výklad pojmu, geneze a vývoj světového a českého fejetonu, tvorba fejetonu.5. Český fejeton v novinách a časopisech – autorské individuality.6. Reportáž – výklad pojmu, vznik a vývoj reportáže, kompozice reportáže, tvůrčí postupy při tvorbě reportáže (v tištěných i elektronických médiích).7. Zpravodajství – druhy zpráv, zpravodajská tvorba (v tištěných i elektronických médiích).8. Investigativní žurnalistika – geneze – typické příklady (především v elektronických médiích).9. Objektivita a etika v žurnalistice.10. Rozhovor – podoby, tvůrčí postupy (v tištěných i elektronických médiích).11. Recenze (a kritika) v tištěných médiích.12. Výrazné novinářské osobnosti z domova i ze světa (podle vlastního výběru a četby).Otázky z Public Relations:1. Co je to public relations, definujte.2. Jaké jsou základní součásti práce s veřejností a v čem se liší, jmenujte prostředky, jaké jsou používány.3. Charakterizujte základní cílové skupiny PR?4. Jaká je struktura procesu PR?5. Vyjmenujte hlavní kategorie PR činnosti.6. Jaká je struktura medií v ČR, obecné rozdělení, příklad z vybrané oblasti.7. Jaké jsou způsoby odměňování práce PR?8. Specifikujte vztah vedení podniku, tiskový mluvčí, PR oddělení firmy, PR agentura.9. Krizová komunikace, prevence a aktivní reakce.Otázky z Informace, dezinformace a podoby současné propagandy:1. Co je propaganda? Definice podstaty. Co je manipulace s veřejným míněním? Definice podstaty.2. Definujte základní předpoklady úspěšnosti propagandy a manipulace s veřejným míněním.3. Propaganda, manipulace s veřejným míněním a média (tištěná, elektronická, internet). Jak se vyvíjel vzájemný vztah zejména ve 20. století.4. Jak se dosahuje kumulace propagandistického účinku? Pokuste se charakterizovat propagandistické a manipulační kampaně.5. Typy propagandy (charakteristické členění).6. Válečná propaganda ve 20. století.7. Propaganda činem. Co je jí podstatou?8. Terorizmus a propaganda v současnosti.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování budou studenti schopni- identifikovat klíčové poznatky studijního oboru;- klást poznatky studijního oboru do vzájemné souvislosti;- aplikovat poznatky studijního oboru na řešení reálných problémů.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZBURNS, L S.Žurnalistika.Praha:Portál, 2004.80-7178-871-6ZMALLETTE, M.Příručka pro novináře střední a východní Evropy : (česky).Washington:World Press Freedom Committee, 1991.990000228XZMCLUHAN, M.Jak rozumět médiím: extenze člověka.Odeon, 1991.8020702962ZVĚRČÁK, V. -- GIRGAŠOVÁ, J. -- LIŠKAŘOVÁ, R.Media Relations není manipulace.Praha:Ekopress, 2004.80-86119-43-2

Požadavky

Státní zkouška probíhá před komisí, jejíž složení se řídí rozhodnutím garanta programu. Komise je minimálně dvoučlenná. Pro úspěšné vykonání státní zkoušky se předpokládá tvůrčí přístup studenta v odpovědi na položené otázky; student musí prokázat schopnost aplikovat poznatky z prostudované literatury. Odpověď by měla zahrnovat vývoj teoretického pojetí, alternativní přístupy a jejich hodnocení, reflexi problému v hospodářské politice a konkrétní příklady aplikace včetně znalosti základních dat a jejich posouzení v časovém a mezinárodním kontextu. Celková doba vyhrazená pro zkoušku každého studenta činí nejvýše 20 minut. Hodnocení členy komise probíhá na uzavřeném zasedání a komise hodnotí práci klasifikačními stupni na škále výborně - velmi dobře – dobře – neprospěl(a).

Garant

doc. Ing. Miroslav Ševčík, CSc.

Vyučující

doc. Ing. Miroslav Ševčík, CSc.