Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hospodářské dějiny (5HD201)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 5HD201 - Hospodářské dějiny, Národohospodářská fakulta, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Význam hospodářských dějin. Revoluce v zemědělství, revoluce v průmyslu. Průmyslová revoluce vs. industrializace. 2. Průběh průmyslové revoluce na příkladu Velké Británie, USA a Francii. Liberalimus a klasická politická ekonomie.3. Světová ekonomika, globalizace, protekcionismus v 2. pol. 19. století. Dopady průmyslové revoluce ve Velké Británii, Francii a Německu ke konci 19. století. Neoklasická ekonomie.4. První světová válka, poválečný mezinárodní a ekonomický vývoj. Hospodářský vývoj USA a Německa ve 20. letech a 30. letech. Krize neoklasické ekonomie.5. Hospodářský vývoj Československa 1918-1945. Meziválečné ekonomické myšlení v ČSR.6. Hospodářsko-politické koncepce totalitních režimů mezi dvěma světovými válkami. Ekonomický vývoj nacistického Německa a Sovětského svazu mezi válkami. Marxistická politická ekonomie.7. Poválečná obnova Evropy, počátky mezinárodní a evropské integrace. Vznik a fungování Brettonwoodského měnového systému. Formování sovětského bloku.8. Hospodářský boom zemí západní Evropy a USA 50. a 60. let. Keynesiánství, neoklasická syntéza a ordoliberalismus.9. Ropné šoky a jejich dopady na tržní ekonomiky v 70. a 80. letech. Neokonzervativní a neoliberální ekonomie.10. Ekonomický vývoj SSSR a zemí RVHP v 2. polovině 20. století. 11. Ekonomický vývoj Československa v 2. polovině 20. století. Vývoj československého ekonomického myšlení v socialismu.12. Vývoj japonského hospodářství a Číny ve 2. polovině 20. století. Vzestup asijských tygrů a jejich význam pro světovou ekonomiku.13. Problémy globální ekonomiky na přelomu 20. a 21. století (finanční krize, dot-com bubble, alternativy sociálního státu). Nejnovější makroekonomické teorie.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování předmětu studenti budou schopni - vysvětlit podstatu a průběh průmyslové revoluce obecně a srovnat její národní specifika na příkladu vybraných zemí- zhodnotit význam dvou světových válek a Velké hospodářské krize pro hospodářství vybraných zemí Evropy a USA- popsat hospodářský vývoj Československa od jeho vzniku do konce 20. století- vybrat a posoudit důležité okolnosti hospodářského vývoje zemí západní Evropy, USA a Asie v druhé polovině 20. století - určit a zhodnotit zásadní mezníky v ekonomickém vývoji zemí RVHP

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZSTELLNER, F.Hospodářské dějiny (16.-20. století).V Praze:Oeconomica, 2006.80-245-1141-XZŽÍDEK, L.Dějiny světového hospodářství.Plzeň:Aleš Čeněk, 2007.978-80-7380-035-2ZJAKUBEC, I. -- EFMERTOVÁ, M C. -- SZOBI, P. -- ŠTEMBERK, J.Hospodářský vývoj českých zemí v období 1848-1992.Praha:Oeconomica, 2008.978-80-245-1450-5ZHOLMAN, R.Dějiny ekonomického myšlení.Praha:C.H. Beck, 2005.80-7179-380-9DLANDES, D S.Bohatství a bída národů : proč jsou někteří tak bohatí a někteří tak chudí.Praha:BB art, 2004.80-7341-291-8DBEREND, T I. (ed.).An economic history of twentieth-century Europe : economic regimes from laissez-faire to globalization.Cambridge:Cambridge University Press, 2006.0-521-67268-6DENGERMAN, S L. -- GALLMAN, R E.The Cambridge economic history of the United States. Volume III, The twentieth century.Cambridge:Cambridge University Press, 2000.0-521-55308-3DVYKOUKAL, J. -- TEJCHMAN, M. -- LITERA, B.Východ : vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989.Praha:Libri, 2000.80-85983-82-6

Požadavky

Při hodnocení 4+ je studentu umožněno opakovat závěrečný test. Na základě výsledku opravného závěrečného testu zkoušející rozhodne, zda bude známka studenta zlepšena na 3 (pokud student dosáhne 60 % a více) nebo na zhoršena na 4 (pokud student dosáhne méně než 60 %).

Garant

Ing. Zdenka Johnson

Vyučující

Ing. Zdenka Johnsonprof. PhDr. Ing. Aleš Skřivan, Ph.D.