Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie a historiografie novodobých hospodářských a sociálních dějin (5HD505)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 5HD505 - Metodologie a historiografie novodobých hospodářských a sociálních dějin, Národohospodářská fakulta, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Historie jako věda - členění (politické dějiny, mezinárodní vztahy, kulturní dějiny, hospodářské, sociální, dějiny věd a techniky, dějiny ekonomie) a periodizace. Historie jako povolání.2. Poměr historie k jiným vědním oborům (např. ekonomie, politologie, sociologie, psychologie, právo). Objektivita a subjektivita historického poznání; možnosti a hranice historické interpretace.3. Postupy historického výzkumu - volba tématu, heuristika, literatura a prameny, interpretace; knihovny. 4. Heuristika - knihovny, elektronické databáze, odborná periodika; referát.5. Odborný text - jak ho poznáme, jaká má pravidla; rozdíl mezi populárním, populárně-vědeckým a odborným stylem. 6. Práce s odborným textem: studie, anotace, recenze, zpráva. Profil katedry hospodářských dějin, klíčová pracoviště v České republice, struktura výuky na vysokých školách.7. Hospodářské dějiny (např. dějiny podnikání, dějiny financí, dějiny zahraničního obchodu, dějiny zemědělství, dějiny hospodářské politiky). Místo v rámci historie, hlavní témata výzkumu na počátku 21. století. Dělení na odbornou literaturu a prameny - historická kritika. 8. Sociální dějiny (např. dějiny dělnictva, odborů, rodiny, gender studies, mentality), místo v rámci historie, hlavní témata výzkumu na počátku 21. století, hlavní směry a školy, rozdíl mezi sociálními a kulturními dějinami. Encyklopedie a slovníky.9. Přístupy ke studiu hospodářských a sociálních dějin - dějiny podnikání, financí, životního prostředí, konzumní společnosti, sociálního státu atd. Technika práce s odbornou literaturou. 10. Metody vědecké práce (např. statistická, komparativní metoda). Struktura vědecké práce - diplomové práce. Dějiny historiografie – historismus, škola Annales, postmodernismus.11. Poznámkový aparát. Stylistická a formální úprava práce. Vývoj hospodářských dějin – německá historická škola, nová ekonomická historie, ekonometrie, institucionální ekonomie, hospodářské a sociální dějiny.12.-13. Prezentace samostatné práce studentů. Dějiny historiografie hospodářských a sociálních dějin. Vývoj sociálních dějin – škola Annales, nové sociální dějiny, mikrohistorie, makrohistorie, dějiny společnosti.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování budou studenti schopni- napsat odborný text- diskutovat o teoretických problémech historické vědy- kriticky analyzovat ekonomické texty- vysvětlit postmoderní teorii vědy

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZJINDRA, Z.Úvod do studia hospodářských a sociálních dějin, sv. 1, O předmětu bádání, genezi a historiografii oboru.Praha:Karolinum, 1997.8071844381ZIGGERS, G G.Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě.Praha:NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2002.80-7106-504-8DSTELLNER, F. -- POLÁČEK, J.Internet nejen pro historiky : jak hledat a najít.Praha:Grada, 2003.80-247-0338-6DSTELLNER, F. -- JAKUBEC, I. -- SOBĚHART, R.Výběrová bibliografie k hospodářským a sociálním dějinám 20. století.Praha:Oeconomica, 2005.80-245-0949-0DAPPLEBYOVÁ, J., Jak říkat pravdu o dějinách. Historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké, 2002DBLACK, J., MACRAIDL, D. M., Studying History, 1997DBUDDE, G., FREIST, D., GÜNTHER-ARNDT, H., Geschichte. Studium-Wissenschaft-Beruf, 2008DCANNADINE, D.. ed., What is History Now?, 2002

Požadavky

Při hodnocení 4+ bude student připuštěn k opravné ústní zkoušce. Na základě výsledku opravné ústní zkoušky vyučující určí, zda studentovi zlepší známku na hodnocení 3 či zhorší na hodnocení 4.

Garant

prof. PhDr. Ing. Aleš Skřivan, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Ing. Aleš Skřivan, Ph.D.Mgr. et Mgr. Andrej Tóth, Ph.D.