Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Informace a propaganda (5HP413)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 5HP413 - Informace a propaganda, Národohospodářská fakulta, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod, svět kolem nás + historie médií – vývoj, základní předěly vývoje: vznik bulváru, tiskových agentur – využívání k propagandě.2. Česká žurnalistika v dobách národního a sociálního obrození a její využívání k propagandě v tomto období (národní zájmy).3. Česká žurnalistika v dobách sociálního obrození a její využívání k propagandě (stranické zájmy).4. Světová žurnalistika a propaganda: specifika vývoje (významné státy), příklady boje za liberální žurnalistiku.5. Dějiny propagandy, druhy propagandy, typy žurnalistiky, rituály, využívání mediální komunikace, úloha médií ve snahách o národní státy. vznik, vývoj a současnost terorismu – propagandistické využití: propaganda činem.6. Liberální a totalitní žurnalistika, (s důrazem na nacismus – Goebels a komunismus – teorie komunistického tisku: svoboda, ale pro koho), memorování, obraz nepřítele, válečná propaganda, záminky k vyhlášení války, různost a hrůznost propagandy: Katyně.7. Vlastnictví médií, mediální magnáti, specifická problematika distribuce.8. Historické kořeny manipulačních praktik a vznik a rozmach propagandy po vzniku filmu, rozhlasu a televize, využívání novinářských žánrů k propagandě i propagaci, tiskoví mluvčí a investigativní žurnalistika.9. Vývojové trendy současné žurnalistiky, propagace a propagandy.10. Cenzura a současné právo, podoby regulace médií: ekonomická autocenzura, mediální instituce (úloha novinářské organizace).11. Mediální kampaň, volební kampaně, předpoklady úspěchu propagandy, dělení manipulačních praktik.12. Manipulační praktiky masmédií, příklady z tisku + příběh fotografie a jejích úprav v historii i současnosti s propagandistickými cíli.13. Manipulační praktiky příklady z prostředí agentur, rozhlasu, televize, internetu.

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování budou studenti schopni - popsat základní techniky propagace a manipulace v současném světě;- rozlišit mezi profesionální žurnalistikou a manipulační technikou;- zasadit techniky propagace a manipulace do konkrétních historických souvislostí;- porovnávat typy manipulační a propagačních technik;- vysvětlit hrozby propagačních a manipulačních technik pro liberální demokracii.

Literatura

TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZVERNER, P.Zpravodajství a publicistika.Praha:Univerzita Jana Amose Komenského, 2007.978-80-86723-37-2ZIŁOWIECKI, M. -- ŽANTOVSKÝ, P.Manipulace v médiích.Praha:Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008.978-80-86723-50-1DBittman L.: Mezinárodní dezinformace, Mladá fronta, Praha 2000DFarkas V.: Lži za války a v míru, Mladá fronta, Praha 2006DHalada, J., Osvaldová, B. a kol.: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha,DLibri 1999 (distribuce: knihkupectví Karolinum v Celetné ulici v Praze)DVerner P.: Mediální výchova, průřezové téma, SPL-Práce, Praha 2007 (distribuce též osobně v Domě odborových svazů na nám. W. Churchilla, 9. patro, č. dv. 917, dr. Jánová)DVerner, P.: Úvod do praktické žurnalistiky, Praha, UJAK 2007 DVerner Pavel, Propaganda a manipulace, UJAK, Praha 2011

Požadavky

Při hodnocení 4+ opakuje student závěrečnou ústní zkoušku rozhoduje se mezi hodnocením 3 (dosáhne-li z opravného testu 60 % a více) a 4 (dosáhne-li z opravného testu méně než 60 %).

Garant

Ing. Ivana Pečinková, Ph.D.

Vyučující

Ing. Ivana Pečinková, Ph.D.