Předmět Rétorika a základy mezilidské komunikace (5HP431)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 5HP431 - Rétorika a základy mezilidské komunikace, Národohospodářská fakulta, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vymezení pojmu rétorika a eristika. Rozbory Platonových Dialogů Faidros a Gorgias. Rétorika a Aristoteles, základní teze.2. Římská rétorika, Cicero, Seneca, Quintilianus. Kritika některých řečnických postupů. Epiktétos a jeho reflexe. Marcus Aurelius a jeho Hovory k sobě. Další důležité osobnosti. 3. Karel IV., Mistr Jan Hus, Jan Ámos Komenský.4. Styl projevu, jednotlivé druhy řečí, definice základu sporu. Řečnická otázka - neurčitá a určitá, schopnost formulace sugestivní otázky.5. Technika vypravování, odbočení a příkladů. Užívání a vyvracení argumentů. Schopnost logické návaznosti - řetězení argumentů. City - jak je probouzet, emocionální stránka projevu. Humor a smích, vtip jako komunikační prostředek.6. Individuální styl a řečnické ozdoby – tropy a figury, vymezení druhů. Kompozice a celkový rytmus projevu, akcentování slov a frází. Schopnost improvizovat, atmosféra publika, zpětná vazba a korekce přednesu. Přednes – intonace a působivost, gestikulace, hlasitost a přiměřenost řečnického stylu.7. Sociální komunikace, základní pojmy, principy, tradice, funkce. Úrovně a druhy sociální komunikace, interpersonální komunikace, manažerské komunikace a masové komunikace. 8. Paradoxní komunikace a metakomunikace. Komunikační bariéry, fukční negramotnost. Motivace ke komunikaci, chování a situace, situační role, vztah motivace a situace. 9. Komunikační kontext – vnější a vnitřní, kontextové modality, teorie vzorce, umělé instantní kontexty. Kulturní kontext, pojem archetyp, stereotyp a typová kategorie, deficity kontextu, vytváření nových stereotypizovaných obrazů a možnosti jejich využití a zneužití. 10. Verbální komunikace, denotát a konotát: člověk jako denotátor, paralingvistické prostředky a jejich skrytý význam.11. Neverbální komunikace, signál jako znak, prostředky nonverbální komunikace, příklady a interpretace, kulturní specifika.12. Strukturování komunikačních cílů, komunikační manévrování, komunikační diskvalifikace, paradoxní komunikace a dvojná vazba. Komunikace jako proces utváření obrazu skutečnosti, komunikační prostředky ovlivňování skutečnosti a vytváření nové skutečnosti.13. Pohled na komunikaci jako na hru, transakční analýza a další komunikační modely. Základní kritéria funkční komunikace, pozitivní myšlení, dovednosti úspěšného komunikanta. Některé poruchy v komunikaci, problémoví lidé, komunikace ve stresu, řešení komunikačního neúspěchu.
Získané způsobilosti
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni- uplatnit komunikační, prezentační a vyjednávací dovednosti - s ohledem na specifické potřeby mezilidské komunikace;- popsat historii a techniky rétoriky;- shrnout základní funkce rétoriky a mezilidské komunikace;- vysvětlit modely mezilidské komunikace jako interdisciplinárního předmětu.
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZLOTKO, E.Kapitoly ze současné rétoriky.Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.80-244-0796-5DKŘIVOHLAVÝ, J.Jak si navzájem lépe porozumíme.Praha:Svoboda, 1992.990000646XDKHELEROVÁ, V.Komunikační a obchodní dovednosti manažera.Praha:Grada, 2010.978-80-247-3566-5DHONEY, P.Tváří v tvář : průvodce úspěšnou komunikací.Praha:Grada, 1997.80-7169-445-2DBĚLOHRADSKÝ, V.Mezi světy & mezisvěty : filosofické dialogy.Praha:Votobia, 1997.80-7220-004-6DKraus, J (1981) Rétorika v dějinách jazykové komunikace
Požadavky
Při hodnocení 4+ opakuje student závěrečnou ústní zkoušku rozhoduje se mezi hodnocením 3 (dosáhne-li z opravného testu 60 % a více) a 4 (dosáhne-li z opravného testu méně než 60 %).
Garant
doc. Mgr. Petr Žantovský, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Žantovský, Ph.D.