Předmět Ekonomie náboženství (5IE460)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu 5IE460 - Ekonomie náboženství, Národohospodářská fakulta, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1 ) Úvod, metododologie, definice náboženství a problémy jejího studia, náboženství vs. spiritualita a magie, srovnání metodologie náboženství z pohledu různých oborů, historie ekonomie náboženství.2 ) Náboženství v čase a prostoru - základní náboženská mapa světa, úvod do hlavních světových náboženských tradic, vývoj hlavních církví v průběhu času, se zvláštním zaměřením na Evropu.3 ) Experimentální a kognitivní přístup ke studiu náboženství.4 ) Determinanty religiozity, náboženství jako koordinační mechanismus - evoluční přístup.5 ) Náboženství, ekonomika a společnost - makroekonomické, makro-společenské ukazatele a náboženství, demografické vlivy náboženství.6 ) Poptávka po náboženství - teorie náboženské volby a rámec racionální volby. 7 ) Kritika ekonomického přístupu k poptávce po náboženství, alternativní přístupy.8 ) Nabídka náboženství: náboženství jako firma.9 ) Nová náboženská hnutí a sekty - soutěž na náboženském trhu, fundamentalismus a mučednictví.10 ) Náboženské příkazy a zákazy - politická ekonomie, lobbistické skupiny a jejich význam v náboženské oblasti (např. role úroku ve středověku nebo v současném islámském bankovnictví).11 ) Církev a stát - od pronásledování k sekulární společnosti, konzervatismus a ztráta kreditu katolické církve jako instituce.12 ) "Sekulární náboženství" - analýza politických ideologií a ateismu z hlediska ekonomiky náboženství.13 ) Budoucnost náboženství - poslední trendy ve vývoji náboženství, jejich analýza a interpretace.
Získané způsobilosti
Po úspěšném absolvování kurzu účastníci budou schopni - vysvětlit principy náboženského rozhodování jednotlivců i církevních institucí a kriticky zhodnotit metody používané k jejich posouzení, - analyzovat vývoj náboženských jevů v čase a prostoru a jejich ekonomické determinanty, - pochopit i metodologický přístup jiných věd k náboženství.
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZSTARK, R. -- BAINBRIDGE, W S.A theory of religion.New Brunswick:Rutgers University Press, 1996.0-8135-2330-3DBoyer, P., Religion Explained, 2001DDoniger, W., Drees, W. B., The Routledge Companion to the Study of Religion, 2005DNorenzayan, A., Big Gods: How Religion Transformed Cooperation and Conflict, 2013DWITHAM, Larry: Marketplace of the Gods - How Economics Explains Religion, Oxford University Press, 2010
Požadavky
Při hodnocení 4+ bude student opakovat závěrečný test a nejlepší možnou známkou, kterou může získat, je 3.
Garant
Mgr. Ing. Miroslav Zajíček, Ph.D., M.A.
Vyučující
PhDr. Lubomír CinglMgr. Ing. Miroslav Zajíček, Ph.D., M.A.