Předmět Filosofie a metodologie vědy (FIL901)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FIL901 - Filosofie a metodologie vědy, Národohospodářská fakulta, Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsahová náplň předmětu je rozdělena do 4 bloků: V prvním bloku je akcentován směr ve filosofii vědy upřednostňující analýzu historických postupů ve filosofii a vědě, z nichž se odvozuje racionalita a obecné metody poznání. Zvláštní pozornost je věnována vývoji pozitivistické filosofie. V tomto bloku jsou konsultovány také důsledky vědy v souvislosti s tezi o konečných limitech vědy. Je zde předkládán také názor na kuhnovské paradigma. Těžiště druhého bloku spočívá v kognitivním přístupu k filosofii a metodologii vědy, v němž jsou zdůrazňovány myšlenkové postupy v návaznosti na soudobé poznatky kognitivních věd. Podrobně se také rozebírají myšlenkové postupy vedoucí k vědeckým objevům. Třetí blok je zaměřen na detailní rozbor vědeckých metod (pozorování, deskripce, explanace, měření, modelování, experiment, anylýza, syntéza, indukce, dedukce a obecné filosofické metody - fenomenologie, hermeneutika, dialektika, intuitivní metoda). Čtvrtý blok je věnován sociologickému přístupu, v němž jsou analyzovány problémy distribuce a důsledků plynoucích z vědeckých poznatků, jakož i věda jako sociální instituce. V tomto bloku jsou rovněž ilustrovány aplikace metodologických postupů v oblasti ekonomických věd a hodnotová orientace ve společenských vědách.
Získané způsobilosti
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni: -popsat problematiku filosofických předpokladů vývoje vědy;-popsat filosofické předpoklady metodologie věd;-popsat problematiku sociologických přístupů k vědě jako sociální instituci;
Literatura
TypAutorNázevMísto vydáníNakladatelRokISBNZPSTRUŽINA, K.Svět poznávání : (k filozofickým základům kognitivní vědy ).Olomouc:Nakladatelství Olomouc, 1998.80-7182-074-1ZPojednání o lidském myšlení.Praha:Ekopress, 2005.80-86119-89-0ZHORGAN, J.The End of science : facing the limits of knowledge in the twilight of the scientific age.Reading:Addison-Wesley, 1996.0-201-62679-9ZPOPPER, K R.Život je řešení problémů : o poznání, dějinách a politice.Praha:Mladá fronta, 1998.80-204-0686-7ZFEYERABEND, P K.Rozprava proti metodě.Praha:Aurora, 2001.80-7299-047-0ZDAVIDSON, D.Subjective, intersubjective, objective.Oxford:Clarendon, 2001.0-19-823753-7ZHOLTON, G J.Advancement of science and its burdens : with a new introduction.Cambridge:Harvard University, 1998.0-674-00530-9ZHOLTON, G J.Věda a antivěda.Praha:Academia, 1999.80-200-0717-2ZPSTRUŽINA, K.Pojednání o lidském myšlení III.Praha:Ekopress, 2010.978-80-86929-57-6ZPSTRUŽINA, K.Pojednání o lidském myšlení II.Praha:Ekopress, 2007.80-86929-18-3ZKAPCOVÁ, I.Rozličné úvahy : matematično, logično, psychično, dějinno, absolutno.Praha:Ekopress, 2014.978-80-87865-06-4ZKUHN, T S.Struktura vědeckých revolucí.Praha:Oikoymenh, 1997.80-86005-54-2DECCLES, J. -- POPPER, K.The Self and its Brain.990000303XDTONDL, L.Věda, technika a společnost.Praha:Filosofia, 1994.990001010XDRUSSELL, B.Logika, věda, filozofie, společnost.Praha:Svoboda-Libertas, 1993.80-205-0219-XDFilosofie vědy.Praha:Svoboda, 1968.DGOLDMAN, L.Humanitní věda a filosofie.Praha:Svoboda, 1967.990001013XDFULLER, S.Philosophy of Science and Its Discontents.New York:The Guilford Press, 1993.990001014XDHARRÉ, R.The Philosophies of Science.Oxford University Press, 1988.990001015XDPOPPER, K.Conjectures and Refutation.London:1963.990001016X
Požadavky
V případě hodnocení 4+ (50-59 bodů) absolvuje student náhradní termín, který rozhodne mezi konečným hodnocením 3 (bude-li kvalita odpovídat alespoň 60%) a 4.
Garant
doc. PhDr. Karel Pstružina, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Ján Pavlíkdoc. PhDr. Karel Pstružina, CSc.Mgr. Ing. Miroslav Vacura, Ph.D.