Předmět Etika v podnikání (FAST-TY53)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAST-TY53 - Etika v podnikání, Fakulta stavební, Vysoké učení technické v Brně (VUT).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Orientace v předmětu, schopnost aplikovat získané znalosti, vědomosti a dovednosti v profesním i osobním životě.
Osnova
1. Úvod do etiky. Význam etiky. Etika a filozofie, vývojový přehled.2. Koncepce etiky. Tradiční a moderní pojetí. Dějiny etiky. 3. Významné etické směry a osobnosti v historii. Etika v antice a středověku.4. Novověká etika, soudobé etické směry. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus. 5. Směry v etice: ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.6. Základní prvky etických teorií. Firemní kultura a identita. Význam etiky pro ekonomické přemýšlení. 7. Vztah mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Etika řízení lidí, osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky manařera.8. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Integrace etiky do podnikání. Společenská odpovědnost firem.9. Manažer a etika - perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera.10. Strategie firmy a etika, etika jako strategie? Začlenění etiky do firemní strategie.11. Etický kodex. Etický auditing firmy. Příklady etických kodexů. Neetické projevy jednání.12. Praktické aspekty etiky, etické prvky ve stragegickém plánování. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie. 13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu. Eticko-společenský katechismus.
Literatura
ARZENBACHER, Arno: Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001. ISBN 80-200-0953-1. LINDR, Jaroslav: Etika v podnikání. M01 Nástin etiky, M02 Etická firemní strategie, M03 Implementace etiky. Brno: FAST, 2007. BRÁZDOVÁ, D.: Zásady společenského chování. Praha: ROAD, 1991. ŠRONĚK, I.: Etika a etiketa v podnikání. Praha: Management Press., 1995. KÁRNÍKOVÁ, Jitka: Etika v podnikání a řídící práci. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-524-7. KOHOUTEK, R., ŠTĚPANÍK, J.: Psychologie práce a řízení. Brno: Cerm, 1999. RIEGEL, Karel: Etika a psychologie v podnikání. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1118-X. BEDRNOVÁ, Eva a NOVÝ, Ivan: Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-169-0.
Požadavky
Předmět navazuje na znalosti získané ve středoškolském vzdělání v předmětu "Základy společenských věd" nebo "Občanská nauka", proto se k jeho studiu nepožadují žádné další technické a ekonomické znalosti, vítána je znalost základů práva, psychologie, sociologie, filozofie, event. historie, zájem o etická témata, pozorování a poznávání společnosti, propojení etiky s ekonomií, základní penzum z psychologie a sociální psychologie.
Garant
RNDr. Ing. Jaroslav Lindr, Ph.D.
Vyučující
RNDr. Ing. Jaroslav Lindr, Ph.D.