Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Klíčová témata v umění 20. století (FAVU-1KTU)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAVU-1KTU - Klíčová témata v umění 20. století, Fakulta výtvarných umění, Vysoké učení technické v Brně (VUT).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem tohoto kurzu je seznámení s tématy a problémovými okruhy, které určovaly vývoj umění v průběhu 20. století. Kurz tak představuje doplněk a rozšíření přehledové výuky dějin umění 20. století, jehož cílem je kontextualizace nových a již získaných vědomostí.

Osnova

1. Hledání jiného: orient, exotika, periferie (modernistické hledání inspirace u exotických a vzdálených kultur; šíření vlivu moderního umění a meziválečných avantgard; kulturní imperialismus a vztah mezi uměním východu a západu; (post)kolonialismus a umění).2. Vysoké a nízké: vztah umění a kulturního průmyslu; myšlení z okruhu frankfurtské školy, Clement Greenberg: avantgarda a kýč; The Independent Group; pop art; stírání hodnotových hranic – digitalizace, globalizace.3. Originál nebo kopie? Apropriace jako umělecká metoda – od Duchampa po YouTube, posun od uměleckých strategií k uživatelským taktikám, umělecké dílo ve věku technické reprodukovatelnosti, digitalizace a její důsledky pro umění.4. Autonomie nebo angažovanost? Avantgardní výpady proti sociální autonomii umění a instituci muzea, levicové avantgardy a touha po změně společenského řádu, historická avantgarda a neoavantgardy; přehled tendencí, umělců a konkrétních projektů, kterým je společný zájem o politickou a sociální realitu, případně snaha do ní zasahovat a měnit ji; umělecký aktivismus na pozadí protestních hnutí současnosti (především hnutí proti ekonomické globalizaci) – pouliční i mediální (reality hacking, tactical media – RTMark, Yes Men, Steve Lambert).5. De-skilling: od řemesla k médiu a od média k praxi – odklon od řemeslného základu umělecké praxe a posun k pracovním postupům, jež nevyžadují specifické dovednosti; umělec jako manažer; celý život je umění; konceptualismus; pomezní formy, v nichž umělecká tvorba splývá s životní praxí.6. Subjekt – identita – tělo: Duchampovo alter ego; surrealistické hry s podvědomím; gender a queer – nové modely subjektivity, nové pohledy na tělo, postmoderní subjektivita; tělo a technologie.

Literatura

Hans BELTING, Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000BOIS – BUCHLOH – FOSTER – KRAUSSOVÁ, Umění po roce 1900. Praha: Slovart, 2007. Nicolas BOURRIAUD, Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. Martha BUSKIRK, The Contingent Object of Contemporary Art. Cambridge, MA – Londýn: MIT Press, 2003. Lisa CARTWRIGHT – Marita STURKEN, Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. Suzi GABLIKOVÁ, Selhala moderna? Olomouc: Votobia, 1995Martina PACHMANOVÁ (ed.), Neviditelná žena. Praha: One woman press, 2002. Tomáš POSPISZYL, Srovnávací studie. Praha, Agite Fra, 2005. Tomáš POSPISZYL (ed.), Před obrazem. Praha: OSVU, 1998Walter BENJAMIN, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979, s. 17–43. Peter BÜRGER, „Negace autonomie umění v avantgardě“. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 2007, č. 1 – 2, s. 168–175. Clement GREENBERG, „Avantgarda a kýč.“ Revue Labyrint, 2000, č. 7–8, s. 69–74. Thierry DE DUVE, „When form has become attitude – and beyond“. In Simon LEUNG – Zoya KOCUR (eds.), Theory in Contemporary Art: From 1985 to the Present. Blackwell Publishing, 2004, s. 19–31Hal FOSTER, „Co je nového na neoavantgardě?“ Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 2010, č. 8, s. 58 – 84Anour ABDEL–MALEK – Chinua ACHEBE – Aimé CÉSAIRE – Achille MBEMBE – Edward W. SAID – Ngũgĩ WA THIONGʼO, Postkoloniální myšlení II, Praha: tranzit.cz, 2011.

Požadavky

Orientace v dějinách umění 20. století

Garant

Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.