Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Přehled umění přelomu 19. a 20. století (FAVU-1U19/20-Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAVU-1U19/20-Z - Přehled umění přelomu 19. a 20. století, Fakulta výtvarných umění, Vysoké učení technické v Brně (VUT).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na základě seznámení studentů s jednotlivými tendencemi přelomu XIX.a XX. století stavět souvislosti, návaznosti, paralely, mezi nimi, stanovit inspirační zdroje pro umění XX. století.

Osnova

1. Zrod a rozkvět symbolismu ve Francii. Jean Moréas. 1887 – manifest symbolismu. Joris Karl Huysmans, román Á Rebours. Puvis de Chavannes. Gustav Moreau . Odilon Redon. Adolphe Monticelli, Eugéne Carriére. 2. Paul Gauguin, Pont Avenská škola. Nabisté. Emile Bernard, syntetismus. Paul Sérusier, 1888 – obraz Talisman. Nabisté a Beuronská škola - Jan Verkade. Nabisté a pařížská secese - Félix Vallotton, Jean-Édouard Vuillard. Pierre Bonnard mezi dekorací a postimpresionistickou malbou. Sochaři - Aristide Maillol a Georges Lacombe. Mezinárodní Nabisté - Władysław Ślewiński, Jószef Rippl-Rónai. Ohlasy nabistů v Čechách - Josef Váchal. 3. Symbolismus v Belgii, Holandsku, Anglii. Kulturní vztahy Bruselu a Paříže. Rosenkruciáni a jejich salony. Malíř a spisovatel Jean Delville. Fernand Khnopff mezi Belgií a Rakouskem, obraz ženy v jeho díle, „mrtvá města“. fotografie. Kreslíř a grafik Félicien Rops. Mezi symbolismem a expresionismem - James Sidney Ensor. Leon Spilliaert. Symbolismus a secesní linearismus ve volném a užitém umění. Jan Toorop Aubrey Beardsley. 4. Symbolisté v Itálii, Švýrarsku, Rakousku, Německu. Giovanni Segantini, náboženský a naturalistický symbolismus. Motiv cesty. Ferdinand Hodler. Arnold Böcklin, literární symbolismus. Ostrov mrtvých. Beneš Knüpfer. Hans von Marées. Anselm Feuerbach.5. Od symbolismu k Secesím a secesní dekoraci – Mnichov a Vídeň Mnichovská Secese, 1892, časopis Jugend. Franz von Stuck, autor volného i užitého umění. Villa Stuck. Vídeňská secese, 1897. Spojení architektry, volného a užitého umění. Otto Wagner, Josef Maria Olbrich 1899 - Pavilon Secese jako chrám umění. Cesta architektury a designu ke geometrickým formám - Josef Hoffmann. 1902 – Beethovenova výstava. Koloman Moser – definice stylu, časopis Ver Sacrum., Wiener Werkstätte, malíř. Gustav Klimt – předseda secese. Od makartovské dekorace k plošné malířské a symbolické stylizaci. Théseus a Ver Sacrum, Nuda Veritas. Dekorace pro Vídeňskou univerzitu a jejich umělecký a společenský kontext. Beethovenovský vlys. Zlaté období. Portréty. Exprese a pointilismus. 6. Berlínská secese – 1898. Mezi symbolismem, secesním dekorativismem, impresionismem, expresí a sociálním pojetím. Max Liebermann. Lovis Corinth, Max Klinger, Käthe Kollwitz, Emil Orlík Max Slevogt. Kolonie Worpswede jako vlivné centrum krajinomalby kolem roku 1900. Spojení impresionismu, exprese, vlivu Paula Gauguina. Paula Modersohn-Becker. 7. Mezi symbolismem a expresionismem. Edvard Munch – Norsko, Paříž, Berlín. Ikonická díla z přelomu století. Reflexe Munchovy tvorby v českých zemích, výstava roku 1905. Proměna po roce 1907. Finský symbolista – Akseli Gallen-Kallela.8. Symbolismus v Polsku a Rusku. Spisovatel Stanislas Przybyszewski a Dagny Juell. Malíř Vlastimil Hofman a Jacek Malczewski. Stanisław Ignacy Witkiewicz – Witkacy, malíř, kreslíř, literát, divadelník, fotograf, experimentátor. Ruský symbolismus jako východisko pro avantgardní generaci (Vasilij Kandinský). Michail Alexandrovič Vrubel. 9. Nástup mladé generace v Čechách 90. let. 1887 – založení spolku Mánes. Mikoláš Aleš a Luděk Marold. 1897 – časopis Volné směry. 1898 – výstava v Topičově salónu. 1902 – Rodinova výstava, 1905 – Munchova výstava. Od neoromantismu k naturalismu a secesi. Jakub Schikaneder a "malířství světla". Max Pirner. Hanuš Schwaiger. Felix Jenewein. 10. Reflexe symbolismu a dekadence v českém umění. Jan Preisler mezi neoromantismem, symbolismem a modernou. Max Švabinský. Whistlerismus a japonismus. T.F.Šimon. Adolf Kašpar. Dekadentní symbolismus. Karel Hlaváček jako básník a kreslíř.11. Malíři 90. let mezi naturalismem, impresionismem, dekorací. Folklorismus. Ludvík Kuba. "Čeští Pařížané". Alfons Mucha a Fra

Literatura

Dějiny českého výtvarného umění IV, Academia, Praha 1998Petr Wittlich, Sochařství české secese, Praha 2000Dějiny českého výtvarného umění III / 1-2 (1790-1890), Academia, Praha 2001 Petr Wittlich, České sochařství ve 20.století : 1890-1945, Praha 1978Robert Rosenblum, H.W. Janson, 19th Century Art, New York 1984H.W. Janson, 19th Century Sculpture, New York 1985Michael Gibson, The Symbolists, New York 1988 Peter Vergo, Art in Vienna 1898 - 1918, Phaidon, 3.vyd. 1993http://www.artrenewal.com/Gabriele Fahr-Becker, Lukáš Rous, Barbara Köpplová, Anita Pelánová - Secese, Praha Slovart , 1998Klaus- Jürgen Sembach, Art Nouveau, London : Taschen, 2007Angela Sanna, Art nouveau, Praha : Slovart, 2009Dějiny českého výtvarného umění IV, (1890-1938), Academia, Praha 1998Luboš Merhaut, Otto M.Urban, Moderní revue 1894 -1924, Praha 1995,Torst Tomáš Vlček, Praha 1900, Praha 1986 Otto M. Urban, Luboš Merhaut, Daniel Vojtěch - Dekadence: V barvách chorobnýchIdea dekadence a umění v českých zemích 1880-1914, Arbor vitae, Obecní dům, Moravská galerie, 2006 (1. vydání)Otto M. Urban, Luboš Merhaut, Daniel Vojtěch - Dekadence: V barvách chorobnýchIdea dekadence a umění v českých zemích 1880-1914, Arbor vitae, Obecní dům, Moravská galerie, 2006 (1. vydání)Otto M.Urban - Edvard Munch. Být sám. Obrazy-Deníky-Ohlasy Arbor vitae, edice: Vera effigies; 2006 (1. vydání)Peter Vergo, Art in Vienna 1898 - 1918, Phaidon, 3.vyd. 1993Eva Mendchen, Franz von Stuck : Ein Furst im Reiche der Kunst, Koln Taschen 1994 Gabriele Fahr-Becker, Lukáš Rous, Barbara Köpplová, Anita Pelánová - Secese, Praha Slovart , 1998Carl E. Schorske: Vídeň na přelomu století, Brno, Barrister & Principal 2000Susanna Partschová, Gustav Klimt : život a dílo, Praha 2012 Segantini Museum, St. Moritz, Switzerland. http://www.segantini-museum.ch/Vílla Stuck, Mnichov http://www.villastuck.de/Artrenewal - http://www.artrenewal.org/Aubrey Beardsley - Victorian Web http://www.victorianweb.org/art/illustration/beardsley/index.htmlJan TooropJ.T.Research Centre http://www.jan-toorop.com/Philippe Jullian, Dreamers of decadence : symbolist painters of the 1890s, London 1971 Věra Laudová,Odilon Redon, Odeon, 1992Eugene Carriere, Spisy a vybrané listy, Praha 1922 Joris Karl Huysmans, Naruby, Praha 1979 Misha Bittleston - Gustave Moreau: The Bridge to Modern Painting – pěkné pojednání (AJ) o vlivu GM na moderní malbu, doloženo příklady. http://bittleston.com/artists/gustave_moreau/Musee Moreau, Paris http://www.musee-moreau.fr/ Fondation Monticelli u Marseille http://www.fondationmonticelli.com/Fanouškovská srovnávací databáze Van Gogh – Monticelli http://www.liveinternet.ru/users/3251944/post163297740/Ingo F. Walther, Paul Gauguin 1848-1903 : poutník mezi světy , Praha 2002 Bengt Danielsson, Gauguin na Tahiti a Markézách, Praha 1983 Norbert Wolf, Uta Grosenick, Expresionismus, Taschen, Slovart, Praha 2005Jean Delville http://www.tendreams.org/delville.htmFernand Khnopff – Villa Khnopff http://www.artmagick.com/articles/article.aspx?id=11694Felicien Rops – museum – Namur http://www.museerops.be/index.en.htmlJames Ensor http://jamesensor.vlaamsekunstcollectie.be/

Požadavky

Znalost dějin umění XIX. století.

Garant

PhDr. Pavel Ondračka

Vyučující

PhDr. Pavel Ondračka