Předmět Umění po roce 2000 I - zimní (FAVU-2U2000-Z)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAVU-2U2000-Z - Umění po roce 2000 I - zimní, Fakulta výtvarných umění, Vysoké učení technické v Brně (VUT).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je vytvoření přehledu o aktuálních tématech v současném umění, významných osobnostech a událostech (mezinárodní přehlídky a veletrhy, bienále atd.).
Osnova
1. Bienalizace umění. Význam periodicky pořádaných přehlídek umění. Jejich historické kořeny (Benátské bienále), jejich možné podoby (Benátky, Havana, Kassel, putovní bienále Manifesta), jejich vztah ke komerčním uměleckým veletrhům (art fair). Podrobnější exkurz k výstavám documenta v Kasselu.2. „Art Right Now“ – přehled vlivných osobností uměleckého světa po roce 2000 (umělci, kurátoři, kritici umění, galeristé, sběratelé).3. Archivní a historiografický obrat. Tendence začínající na přelomu tisíciletí, charakteristická postupným posunem od obecného zájmu o téma archivu ke specifickým otázkám historie modernity, k zájmu o ideje a formální postupy avantgardního umění.4. Vzdělávací obrat v umění (od artefaktů k diskursu) – narůstání významu doprovodných programů, diskuzních a přednáškových bloků atp. Sbližování pozic kurátora a umělce.5. Všechno je instalace? Instalace jako žánr, instalační estetika (různé režimy a trendy po roce 2000).6. Specifické „umění“, nebo všeobecná „kreativita“? Hranice umění v současnosti: DIY estetika, street art a jeho socializační varianty (guerilla gardening, guerilla knitting…); eroze originálního autorství v oblasti digitálních médií; přechod uměleckých strategií (remake, apropriace, remix) na úroveň uživatelských taktik.
Literatura
Barbara VANDERLINDEN – Elena FILIPOVIC (eds.), The Manifesta Decade: Debates on Contemporary Art Exhibitions and Biennials in Post-Wall Europe. Cambridge MA: MIT Press, 2005Paul O’NEILL & Mick WILSON (Eds.), Curating and the Educational Turn. London: Open Editions a De Appel Arts Centre, 2010.Miwon KWON, One Place After Another. Site-Specific Art and Locational Identity, Cambridge, MA – Londýn: MIT Press 2002Ondřej HORÁK (ed.), Místa počinu. Praha: Komunikační prostor Školská 28, 2010. Boris GROYS, Going Public. New York – Berlin: Sternberg Press, 2010. Nicolas BOURRIAUD, Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004.Elena FILIPOVIC – Marieke VAN HAL – Solveig ØVSTEBO (eds.), The Biennial Reader, Hatje Cantz, 2010.Claire BISHOP, Installation Art, London: Tate Publishing, 2011.
Požadavky
Znalost vývoje umění po roce 1945.
Garant
Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.