Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny a kontexty fotografie I - zimní (FAVU-DKFI-Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAVU-DKFI-Z - Dějiny a kontexty fotografie I - zimní, Fakulta výtvarných umění, Vysoké učení technické v Brně (VUT).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je reflektovat aktuální stav fotografie v návaznosti na její historický vývin. Důraz bude kladen na vstup nových médií a společenských témat do fotografie, jakož i na překračování hranic tradičně definovaných žánrů. Fotografie zde bude chápána nejen jako umělecké médium, ale jako šířeji definovaný prostředek vizuální komunikace, (užitá, vědecká, komerční, amatérská, fotografie v kampaních, apod.).

Osnova

1. Jazyk fotografie Specifika média, fotografie v kontextu umění a vědy, problematika žánrů, výrazové prostředky fotografie.2. Fotografie a dějinyStručný nástin historie fotografie, zásadní dějinné události a kulturní kontexty.3. Pohled MedúzyDefinice a typologie portrétu, tradice malířství, gaze – síla upřeného pohledu (Narcis a Medúza), Sartre, Lévinas – teorie Druhého, fenomén ateliéru, fotografické album, nejdůležitější autoři 19. století.4. Já je někdo jinýTvář jako prostor pro introspekci, problém autoportrétu, portrét jako psychologická studie, alternativní způsoby pojednání lidské tváře ve 20. a 21. století, časosběrný portrét, fiktivní portrét, krása nepěkného (Dorian Gray).5. Státnický portrétPortrét v dějinách moci. Zpodobení státníka v malířství. Lincoln a Viktorie. Inventář Husák. Lesk a bída současných politických kampaní. 6. Hrdina v krajině Vývoj obrazu krajiny, arkadická krajina versus romantická, malebné/vznešené, člověk napospas živlům, krajina jako zdroj duchovna, koncepce elegie a idyly, stereofotografie, krajinářská a cestopisná fotografie 19. století.7. Kde domov můj Ekologický aspekt, krajina jako dějiště akčního umění a land-artu, postava a strom, inscenace v krajině, inspirace botanikou v současné fotografii krajiny, téma „národního“.8. Život věcí Definice zátiší, natura morta vs. stilleven, zátiší vanitas, fotografie předmětu v 19. století jako médium dokumentace a propagace, postava a atribut, nová fascinace předmětem – meziválečné období a Nová věcnost.9. Obrazy banálníhoSurrealistická fotografie a absurdita nalezeného zátiší, linie od Sudka ke Kalhousovi, absence věci ve fotografii, současné přístupy k předmětu, fenomén „domácího“.10. Lidská rodinaPočátky, definice a dělení dokumentární fotografie, teorie rozhodujícího okamžiku, humanistická fotografie, agentura Magnum, kurátorský experiment: Lidská rodina 11. The AmericansDůležité sociální dokumentární projekty 20. století, Newyorská škola a americký subjektivní dokument, motiv benzinové pumpy.12. Dokument po dokumentuFiktivní dokument, inscenovaný dokument, fenomén vizuálního deníku, konceptuální podoby dokumentu, Düsseldorfská škola.13. Mezi dokumentem a reportážíVztah dokumentu a reportáže, válečná fotografie, fotografie a pravda, stav novinářské fotografie dnes (mobilní zařízení, video, sociální sítě, vstup amatérů), fenomén World Press Photo, titulková fotografie, estetizace reportážní fotografie.

Literatura

● Anděl, Jaroslav: Česká fotografie 1840-1950 : příběh moderního média. Praha: Kant, 2004. (CS)● Baatz, Willfried: Fotografie. Praha: Computer Press, 2004. (CS)● Barthes, Roland: Světlá komora. Agite/Fra, Praha, 2005. (CS)● Berger, John: O pohledu, Agite/Fra, 2009. (CS)● Birgus, Vladimír; Mlčoch, Jan: Česká fotografie 20. století: průvodce. Praha, KANT, 2005. (CS)● Císař Karel: Co je to fotografie? Herrmann & synové, Praha, 2004. (CS)● Frizot, Michael: New History of Photography. Kolín nad Rýnem: Konemann, 1998. (EN)● Grygar, Štěpán: Konceptuální umění a fotografie. AMU, Praha, 2004. (CS)● Hájek, Václav: Jak rozpoznat odpadkový koš, Labyrint, 2012. (CS)● Kuneš, A., Pospěch, T. (ed.). Čítanka z teorie fotografie. Opava: Slezská univerzita, 2003. (CS)● Pospěch, Tomáš: Myslet fotografii, PositiF 2014. (CS)● Scheufler, Pavel: Teze k dějinám fotografie do roku 1918. Praha: AVU, 2000. (CS)● Silverio, Robert: Postmoderní fotografie. AMU, Praha, 2007. (CS)● Sontag Susan: O fotografii. Praha, 2002. (CS)● Warnen Marien, Mary: Photography. A Cultural History, Laurence King 2010. (EN)

Požadavky

Základní orientace ve vizuální kultuře 19. a 20. století.

Garant

Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.