Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny a kontexty fotografie II - letní (FAVU-DKFII-L)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAVU-DKFII-L - Dějiny a kontexty fotografie II - letní, Fakulta výtvarných umění, Vysoké učení technické v Brně (VUT).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je reflektovat aktuální stav fotografie v návaznosti na její historický vývin. Důraz bude kladen na vstup nových médií a společenských témat do fotografie, jakož i na překračování hranic tradičně definovaných žánrů. Fotografie zde bude chápána nejen jako umělecké médium, ale jako šířeji definovaný prostředek vizuální komunikace, (užitá, vědecká, komerční, amatérská, fotografie v kampaních, apod.).

Osnova

1. Mimo hruČtyři kořeny sportu ve fotografii, kult sportovce, limity sportovního fotožurnalismu, motivy sportu v současné výtvarné fotografii.2. Limity aktuDefinice aktu a její postupné rozpouštění, erotické vs. pornografické, tělo a medicína, akt a amatérské fotokluby, akt v koncepci Jána Šmoka, akt a mačistická fotografie – Slovenská nová vlna, Helmut Newton. 3. Obrazy tělesnostiŽena a její fotografování těla, tělo a mateřství, estetika baby-fóra, téma bolesti, otevřené tělo, hledisko genderu, politické tělo, fragmentarizace těla.4. Někdo se díváDějiny pohledu. Motiv voyerismu, pozorování a šmírování ve fotografii. Příběh zrcadla a policejní kamery. John Berger a ZOO. Big Brother, pod dohledem bezpečnostních kamer, Google Earth.5. Hra na „jako“: postmoderní fotografie. Aplikace postmoderních principů na médium fotografie, kýč a blasfemie ve fotografii, citace a apropriace obrazů, nový estetismus a odvolávky k neaktuálnímu.6. Problém pamětiKonceptuální a časosběrná fotografie, sekvence, diptych, série. Fotografie a plynutí času, fenomén rodinného alba, osobní a kolektivní paměť, sociálně angažovaná fotografie.7. Nová spiritualitaUmění a duchovno. Sakrální, spirituální, náboženské a liturgické umění. Blasfemizace náboženství a církve ve fotografii. Proč současné náboženské umění nepovznáší. Nové formy spirituality u současných umělců. Obrazy prázdna.8. Klíčové teorie fotografie Základy teoretického myšlení o fotografii, klíčové teorie, východiska a pojmy (W. Benjamin, R. Barthes, S. Sontag, J. Berger a další).9. Prostory uměníUmění reagující na umění. Fotografie pozorující sebe sama. Motivy atelieru, galerie, muzea nebo archivu v současné fotografii. Umění demaskující své vlastní mechanismy.10. Jazyk reklamyObrazy na prodej. Základní strategie obrazového nabízení. Katalog Prior, Podzim-zima 1975-76. Erotická kuchařka. Fotografie a text. Jazyk vědy v reklamě. Fenomén Toscani. Sociální kampaně.11. Ramínko na šatyDějiny fotografie módy. Fenomén modelky. Obrazové časopisy. Současná módní fotografie jako průsečík žánrů.12. Jak vystavovat fotografiiSelekce fotografií, tvorba souboru, adjustace, instalace, specifika výstavního prostoru, medializace, tvorba pozvánky, průvodní akce, dokumentace výstavy13. Návštěva fotografické výstavyPodle aktuálních možností v průběhu školního roku. Výklad a diskuze přímo ve výstavním prostoru.

Literatura

● Anděl, Jaroslav: Česká fotografie 1840-1950: příběh moderního média. Praha: Kant, 2004. (CS)● Baatz, Willfried: Fotografie. Praha: Computer Press, 2004. (CS)● Barthes, Roland: Světlá komora. Agite/Fra, Praha, 2005. (CS)● Berger, John: O pohledu, Agite/Fra, 2009. (CS)● Birgus, Vladimír; Mlčoch, Jan: Česká fotografie 20. století: průvodce. Praha, KANT, 2005 (CS)● Císař Karel: Co je to fotografie? Herrmann & synové, Praha, 2004. (CS)● Frizot, Michael: New History of Photography. Kolín nad Rýnem: Konemann, 1998. (EN)● Grygar, Štěpán: Konceptuální umění a fotografie. AMU, Praha, 2004. (CS)● Hájek, Václav: Jak rozpoznat odpadkový koš, Labyrint, 2012. (CS)● Kuneš, A., Pospěch, T. (ed.). Čítanka z teorie fotografie. Opava: Slezská univerzita, 2003. (CS)● Pospěch, Tomáš: Myslet fotografii, PositiF 2014. (CS)● Scheufler, Pavel: Teze k dějinám fotografie do roku 1918. Praha: AVU, 2000. (CS)● Silverio, Robert: Postmoderní fotografie. AMU, Praha, 2007. (CS)● Sontag Susan: O fotografii. Praha, 2002. (CS)● Warnen Marien, Mary: Photography. A Cultural History, Laurence King 2010. (EN)

Požadavky

Základní orientace ve vizuální kultuře 19. a 20. století.

Garant

Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.