Předmět Vizuální antropologie a její přesahy k současnému umění (FAVU-VAMM)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FAVU-VAMM - Vizuální antropologie a její přesahy k současnému umění, Fakulta výtvarných umění, Vysoké učení technické v Brně (VUT).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený úvod do sociální a kulturní antropologie s důrazem na vizualitu a nativní umění. Podstatnou roli hraje zasazení do kontextu se současným uměním, výstavními projekty a galerijní praxí. V rámci kurzu budou posluchači seznámeni s problematikou nativního (domorodého) umění, jeho rolí na trhu s uměním a hlavními představiteli. Téma nativního umění v dějinách i současnosti „západní“ kultury bude zasazeno do širšího teoretického rámce spolu s fenomény exotismu, orientalismu, folklorismu a postmoderního diskurzu v západním umění.Kromě přednáškové části zaměřené především teoreticky se studenti v rámci seminářů seznámí s konkrétními příklady tvorby, výstavních a výzkumných projektů ilustrujících prostupnost antropologického diskurzu se světem umění. V seminární části kurzu představí svoji tvorbu a výzkum též vybraní pozvaní umělci a antropologové. Studenti budou aktivně participovat formou vlastních referátů a prezentací na témata podle vlastní volby.
Osnova
Přednášková část:1. Lidská kultura a antropologie jako pomezní věda zkoumající její vztahy (představení antropologických definice kultury, kořeny a počátky této vědní disciplíny) – subdisciplíny antropologie a příbuzné obory.2. Vizuální antropologie: historické kořeny a vývoj od pomocné metody po samostatnou disciplínu. Tvorba vizuálních materiálů a jejich interpretace v rámci antropologické metodologie a teorie.3. Tzv. domorodé umění a jeho kontext v současném západním pojetí umění a na uměleckém trhu.4. Dichotomie „my a ti druzí“ v kontextu teorie kolonialismu, exotismu a orientalismu.5. Exotismus a orientalismus v umění Střední Evropy versus folklorismus; důležité relevantní výstavy, muzea a galerie.6. Současný diskurz domorodého umění s ohledem na zájmy nativních skupin a fenomén Indigenous Cinema.Seminární část:Prezentace vybraných antropologických projektů a relevantních umělců a jejich díla (Otto Placht, Lukáš Rittstein, Jimmie Durham, Rebecca Bellmore, Gjert Rognli, Geir Tore Holm, James Luna). Nedílnou součástí bude též prezentace tvorby a osobní účast umělců: Jarmila Mitríková, David Demjanovič, dokumentarista Martin Ryšavý, antropoložka Eva Šlesingerová.
Literatura
1. Tomáš Petráň. Ecce Homo. Esej o vizuální antropologii, Univerzita Pardubice, 2011. (CS)2. David Čeněk – Tereza Porybná. Vizuální antropologie – kultura žitá a viděná, 2010. (CS)3. Josef Čapek. Umění přírodních národů, Praha 1938. (CS)4. Sarah Pink – László Kurti – Ana Isabel Alfonso (eds.). Working Images. Visual Research and representation in Ethnography, Routlege 2004. (EN)5. Graham Murdock – Sarah Pink. Picturing Practices, Visual Anthropology and media Ethnography, 149 – 161. In: Media Anthropology, Eric W. Rothenbuhler, Mihai Coman (eds.), London: Sage 2005. (EN)6. John Collier – Jr. Malcolm Collier. Visual Anthropology, Photography as a Research Method. Albuquerque: University of new Mexico Press 1986. (EN)7. Karl G. Heider. Seeing Anthropology. Cultural Anthropology Through Film. Allyn & Bacon 2000 (2nd Edition) (EN)8. Gillian Rose. Visual Methodologies : an Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: SAGE Publications 2001. (EN)9. Marita Sturken. Practises of Looking: an Introduction to Visual Culture. New York: Oxford University Press 2005. (EN)10. Nicolas Mirzoeff. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia 2012. (CS)
Požadavky
Základní kulturní přehled a orientace v soudobé vizuální kultuře.
Garant
Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jan Zálešák, Ph.D.