Předmět Počítače a programování 1 (FEKT-BPC1M)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FEKT-BPC1M - Počítače a programování 1, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, Vysoké učení technické v Brně (VUT).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem je předmětu je seznámit studenty s výpočetní technikou včetně jejího praktického použití a s programováním od úrovně mikrokontroleru až po aplikace využívající výpočetní výkon grafickcýh karet osobního počítače. Student se tak seznámí se strukturou osobního počítače, z jakých se skládá komponent a jejich vzájemným propojením. Získá přehled o používaných sběrnicích a datových úložištích. Současně student získá základní přehled o fungování operačních systémů a počítačových sítí. Nedílnou součástí je vysvětlení vnitřní struktury procesoru a pochopení pojmů procesor a kontroler. Současně je cílem studenty naučit převádět mezi číselnými soustavami a vysvětlit způsoby digitální prezentace čísel. Vysvětlit jak větvit program, obecně tvořit cykly, podmínky a výpočetní algoritmy a jejich aplikace v programovacím jazyce. Vysvětlit jak pracuje přerušovací systém procesoru. Vysvětlit, jaký je rozdíl mezi sériovou a paralelní, synchronní a asynchronní komunikací, jak funguje komunikace na nejrozšířenějších sběrnicích. Informovat o možnosti využití periferií k analogově-digitálnímu či digitálně-analogovému převodu. Nastínit možnosti jazyka UML při programování.
Osnova
1. Informační systémy používané na FEKT/VUT a jim odpovídající uživatelské účty. Pravidla a směrnice počítačové sítě FEKT/VUT. Přístup k fakultní elektronické poště, WWW rozhraní Horde. Elektronický index.2. Číselné soustavy, převody mezi číselnými soustavami. Reprezentace záporných čísel. Aritmetické operace v binární soustavě. Reprezentace desetinných čísel, standard IEEE 754. Zlomková reprezentace desetinných čísel, zaokrouhlování, reprezentace znaků, znakové sady3. Vývoj procesoru a jeho architektura, jádro procesoru, ALU, paměť, Von Neumannova a Harwardská architektura procesoru, strojová instrukce, instrukční soubor, přerušovací systém.4. Architektury PC, základní typy, periferie počítače, vývoj počítače,5. Operační systém (OS), role OS, abstrakce poskytované OS, specifika operačních systémů6. Programovací a značkovací jazyky. Rozdělení programovacích jazyků. Strukturované a objektově orientované programování. 7. Algoritmus, vývojové diagramy, větvení programu, cykly, podmínky, skoky, rekurzivní zápis8. Algoritmy vyhledání maxima, minima, třídění9. Jazyk UML, modelování struktury programu
Literatura
Pecinovský R, Virius M: Učebnice programování - základy algoritmizace. Grada Publishing, Praha 1997. (CS)Doňar, B., Zaplatílek, K. MATLAB - tvorba uživatelských aplikací. BEN, 2004. (CS)Kabelová, A., Dostálek, L. Velký průvodce protokoly TCP/IP a systémem DNS. Computer Press, 2008. (CS)Ličev, L., Morkes, D. Procesory - architektura, funkce, použití. Computer Press, ISBN: 80-7226-172-X (CS)DARWIN, F. Ian. Java. Praha : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0944-5. (CS)Lasser, J. Rozumíme Unixu. Computer Press, 2002. ISBN: 80-7226-706-X (CS)
Požadavky
Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.
Garant
Ing. Michal Pavlík, Ph.D.
Vyučující
Ing. Michal Pavlík, Ph.D.Ing. Ladislav Macháň