Předmět Pedagogical Psychology (FEKT-CPSO)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FEKT-CPSO - Pedagogical Psychology, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, Vysoké učení technické v Brně (VUT).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi.
Osnova
1)Předmět psychologie. Psychologické metody. Psychologické systémy.2)Psychologie osobnosti – struktura osobnosti. Prezentace osobnostních dotazníků3)Sociální psychologie. Proces socializace. Vytváření sociálních skupin. Sociální percepce. Komunikace. Skupinová práce. Diagnostika týmových rolí.4)Kognitivní psychologie 1– psychické procesy: vnímání, paměť, myšlení. 5)Kognitivní psychologie 2 - psychické stavy: vědomí, pozornost. Emoce, motivace, vůle. 6)Faktory ovlivňující výkon člověka, výkonová motivace. Frustrace. Deprivace. Stres. Syndrom vyhoření. Test frustrační tolerance, Test LOC.7)Vývojová psychologie. Charakteristika jednotlivých vývojových fází. Práce s kresbou – neverbální vyjádření „já“.8)Učení – druhy, zákony, metody učení. Dotazník struktury motivace k učení.9)Psychologie výchovy. Výchovné metody a prostředky. Hodnocení, zkoušení, známkování. Tréma. 10)Osobnost učitele. Typologie učitele. Vztah učitel – žák. Styly výchovy. Nácvik pedagogického výstupu.11)Příčiny školní neúspěšnosti dětí. Neuroticismus u dětí. Sociálně – patologické jevy(šikana, kriminalita).12)Patologie duševního života – neurózy, psychózy, afektivní poruchy. Prezentace případové studie.
Literatura
Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.viz elektronické texty pro daný obor na www.feec.vutbr.czČáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Přiručka pro učitele. Praha: Portál, 1997.Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000.Macek, P.: Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.Tegze O.: Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003.Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.Mareš, J.: Styly žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole. Bratislava: KU, 2002.Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.Míček, L., Zeman, V.: Učitel a stres. Brno: FFMU, 1992, Opava: 1997.Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999.
Požadavky
Zájem o danu problematiku.
Garant
Ing. Martin Jílek
Vyučující
Ing. Martin Jílek