Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zvukové aspekty interpretace (FEKT-JZAI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FEKT-JZAI - Zvukové aspekty interpretace, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, Vysoké učení technické v Brně (VUT).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními tvary akustické a elektronické vlny, s anatomií hudebních nástrojů (excitátor, oscilátor, rezonátor, radiátor), se směrovým vyzařováním nástrojů a následným snímáním mikrofony, s rejstříky nástrojů včetně tónových a ruchových složek, s mícháním barev (mixture versus blend), ,, s typy hudebních souborů a těles včetně nejčastějších sestav, s binaurálním slyšením a 3D rozložením nástrojů v rámci sterea, s typy sálů z hlediska akustiky.

Osnova

1. Shrnutí učiva z předmětu Základy hudební akustiky, Kurfüstovo členění hudebních nástrojů2. Excitátor, oscilátor, rezonátor, radiátor –jejich funkce u hudebních nástrojů 3. Vyzařování nástrojů v horizontální a vertikální rovině4. Klávesové nástroje s kladívky, trnem, píšťalami – co plní funkci excitátoru, oscilátoru, rezonátoru i radiátoru, jaké je typické spektrum a průběh tónu, strunné nástroje smyčcové a drnkací – co plní funkci excitátoru, oscilátoru, rezonátoru i radiátoru, jaké je typické spektrum a průběh tónu.5. Dřevěné dechové nástroje s hranou, jednoplátkem, dvouplátkem , co plní funkci excitátoru, oscilátoru, rezonátoru i radiátoru, jaké je typické spektrum a průběh tónu, žesťové nástroje s kónickým a miskovitým nátrubkem, co plní funkci excitátoru, oscilátoru, rezonátoru i radiátoru, jaké je typické spektrum a průběh tónu 6.Sólový zpěv – mluvidla, kategorie hlásek a jejich podobnost s barvami nástrojů, rezonátory v těle a jejich ovlivňování barvy..7.Snímání jednotlivých nástrojů různými typy mikrofonů dle jejich výškové a směrové charakteristiky .8. Základní signály dle tvaru vlny – sinus, trojúhelník a čtverec, pila, puls, šum, jejich typické spektrum co do zastoupení a rozložení vyšších harmonických tónů, témbr široký a průrazný, témbr úzký a hebký9. Které akustické nástroje svou barvou inklinují k sinusu, trojúhelníku a čtverci, k pile, pulsu či šumu10.Míchání jednotlivých barev, maskování, termíny mixture (smíšenina) a blend (splynulina), akustické nástroje dle obálky ADSR.11. Binaurální slyšení v návaznosti na prostorové uspořádání nástrojů a na mixování, stereo: rovina horizontální, vertikální a předozadní 12. Pravidla mixování – jak vnímáme nástroje umístěné na střed, jak na periferii, práce s dozvukem, typické mixy rockového tělesa, jazz bandu, country sestavy, symfonického orchestru ad.13. Typy sálů dle tvaru a polohy hlediště i jeviště, vliv na hudbu bez a s amplifikací, opakování učiva za semestr

Literatura

Blatter, A. : Instrumentation and Orchestration, Wadsworth Pub Co, 1997Burhauser, J., Špedla, A.: Akustické základy orchestrace, Praha 1967Cook, P. R. : Music, Cognition and Computerized Sound, An Introduction to PsychoacusticsForró D.: Musitronika, elektroakustické hudební nástroje. II. Analogové a analogově-digitální syntetizéry, JAMU, Brno 2001Forró D.: Musitronika, elektroakustické hudební nástroje. IV. Samplery, JAMU, Brno 2001Janoušek I.: ABC akustiky pro hudební praxi, Editio Supraphon, Praha 1979Jež, R, Jirásek, O, Mikoška, L: Zoufalý aranžér, dvouroční seriál v časopise Muzikus 02/09-03/10Jirásek O.: Kytara a počítač, Computer Press, Brno 2005Kennan, K., Granthan, D. : The Technique of Orchestration, Prentice Hall, 1996Krotil Z: Aranžování pro moderní taneční orchestr, Státní hudební nakladatelství, Praha 1963

Požadavky

Jsou požadovány znalosti hudební akustiky, instrumentace, teorie signálu a Fourierovy transformace.

Garant

MgA. Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D.

Vyučující

MgA. Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D.