Předmět Inženýrská pedagogika a didaktika (FIT-IIPD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FIT-IIPD - Inženýrská pedagogika a didaktika, Fakulta informačních technologií, Vysoké učení technické v Brně (VUT).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Uvedení studentů do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definovat předmět pedagogiky. Zavést soustavu pojmů. Navést na možnost aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámit studenty s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.
Osnova
Osnova přednášek:Historie oboru a obecná problematika školství. Předmět Inženýrská pedagogika a její pojetí. Výchova, její funkce, cíle, formy, složky, prostředky a metody.Disciplíny pedagogiky. Pedagogický výzkum a jeho metody. Základní pedagogické dokumenty, vzdělávací programy. Vzdělávací systém v ČR. Obecná didaktika. Oborové didaktiky. Žák sekundární školy. Osobnost učitele. Učivo. Problematika kurikula. Faktory prostředí. Teoretické základy vyučování a učení. Metody a formy výuky. Didaktické principy. Projektování a realizace výuky. Motivace. Komunikace. Cíle vzdělávání a výchovy a jejich realizace. Kázeň ve výuce. Příčiny, kázeňské prostředky, šikana. Evaluace výsledků výuky. Úvod do speciální pedagogiky (klasifikace, základní pojmy, poradenský systém). Alternativní školství. Příprava učitele odborných předmětů.
Literatura
Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991 Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál s.r.o., Praha, 2002 Kalhous Z., Obst O.: Školní didaktika. Portál s.r.o., Praha 2002 Jůva V. jun. a sen.: Stručné dějiny pedagogiky http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.czMelezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991
Požadavky
Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.
Garant
Ing. Martin Jílek
Vyučující
Ing. Martin Jílek