Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Návrh a implementace IT služeb (FIT-INI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FIT-INI - Návrh a implementace IT služeb, Fakulta informačních technologií, Vysoké učení technické v Brně (VUT).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní přehled o problematice návrhu a implementace IT služeb a seznámit je s procesy a prostředky pro podporu a dokumentaci všech fází životního cyklu služby. Dále pak praktické procvičení získaných vědomostí.

Osnova

Osnova přednášek:Úvodní informace: Struktura a cíle předmětu, organizace projektů. IT služba a její životní cyklus dle ITILv3: Strategie služeb (Service Strategy), Návrh služeb (Service Design), Přechod služeb (Service Transition), Provoz služeb (Service Operation) a Neustálé zlepšování služeb (Continual Service Improvement). Strategie služeb: Proces vzniku služby (poptávka a zdroje), hodnota služby, typy služeb, škálovatelnost a závislosti služeb, příprava portfolia služeb (Service Portfolio), zásobník služeb a katalog služeb (Pipeline, Service Catalog); upřesnění zadání 1. části projektu. Strategie služeb: Podrobnější analýza požadavků, způsoby poskytování služeb, ohodnocení zdrojů, náklady a stanovení ceny služby (Financial Analysis), strategický proces; upřesnění zadání 2. části projektu. Návrh služeb: Udržitelnost služeb, analýza rizik; prezentace 1. části projektu. Návrh služeb: Obchodní a technický katalog služeb, metriky služeb a opatření, kapacita, dostupnost a bezpečnost služeb, úrovně služeb. Návrh služeb: Správa dodavatelů a Dohoda o úrovni provozních služeb/Podpůrná smlouva (Operational Level Agreement/Underpinning Contract), příprava Dohody o úrovních služeb (Service Level Agreement); prezentace 2. části projektu a upřesnění zadání 3. části projektu. Přechod služeb: Správa aktiv a konfigurace služeb (konfigurační položka), testování služeb (strategie a V-model), návrh na změnu služby a jeho realizace. Přechod služeb: Zavedení služby a využití balíčku návrhu služby (Service Design Package), správa znalostí; prezentace 3. části projektu a upřesnění zadání 4. části projektu. Provoz služeb: Řízení a monitoring služeb, správa požadavků, incidenty a problémy, vznik a tok událostí spojených se službami. Neustálé zlepšování služeb: Důvody zdokonalování služeb a zhodnocení přínosu (Return and Value on Investment), identifikace příležitostí pro zdokonalení služeb (metoda FOCUS); prezentace 4. části projektu a upřesnění zadání 5. části projektu. Neustálé zlepšování služeb: Způsoby hodnocení služeb (kritické faktory úspěchu, klíčové indikátory výkonu, metriky a měření), model procesu zdokonalování služeb, Demingův cyklus a procesy pro zdokonalování služeb, příprava návrhu na zdokonalení služby. Proces zavedení ITIL; prezentace 5. části projektu. Zápočtový test. Osnova ostatní - projekty, práce:Týmový projekt zaměřený na návrh IT služby dle zadání. Projekt se skládá z pěti částí (časová náročnost řešení každé části je přibližně 2,5 hodiny na 1 člena týmu): Portfolio služeb (Service Portfolio). Finanční analýza (Financial Analysis). Dohoda o úrovni provozních služeb/Podpůrná smlouva + Dohoda o úrovních služeb (Operational Level Agreement/Underpinning Contract + Service Level Agreement). Balíček návrhu služby (Service Design Package). Hodnotící zpráva o službě + Plán na zlepšení služby + Požadavek na změnu (Service Evaluation Report + Service Improvement Plan + Request for Change). Jedna část projektu dle vlastního výběr

Literatura

Úvodní přehled ITIL v3, itSMF, 2007. ITIL v3 At a Glance . IT Training Zone Limited, 2011. ITIL v3 Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operation, and CSI Mindmaps. IT Training Zone Limited, 2007. Randy A. Steinberg, Robin Yearsley. ITIL v3 Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operation, and CSI Design Guidelines. IT Training Zone Limited, 2007. The ITIL V3 glossary of terms, definitions and acronyms. ITIL training, 2007. Mark Haddad, Matt Bovill, Glyn Davies. ITIL v3 Process Model. ILX Group, 2007. ISBN 978-0-9544884-4-4. ITIL-Checklists. In IT Process Wiki [online]. Pfronten (Germany): IT Process Maps GbR, 4 November 2007, last modified on 31 May 2010. Majid Iqbal, Michael Nieves. ITIL Service Strategy. The Stationery Office, 2007. ISBN 978-0-11-331045-6. Vernon Lloyd, Colin Rudd. ITIL Service Design. The Stationery Office, 2007. ISBN 978-0-11-331047-0. Shirley Lacy, Ivor Macfarlane. ITIL Service Transition. The Stationery Office, 2007. ISBN 978-0-11-331048-7. David Cannon, David Wheeldon. ITIL Service Operation. The Stationery Office, 2007. ISBN 978-0-11-331046-3. George Spalding, Gary Case. ITIL Continual Service Improvement. The Stationery Office, 2007. ISBN 978-0-11-331049-4.

Požadavky

Předmět předpokládá základní znalosti softwarového inženýrství v rozsahu předmětu Úvod do softwarového inženýrství (IUS), zejména z oblasti problematiky provozu a servisu informačních systémů a řízení softwarových projektů.

Garant

RNDr. Marek Rychlý, Ph.D.

Vyučující

RNDr. Marek Rychlý, Ph.D.