Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Programování na strojové úrovni (FIT-ISU)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu FIT-ISU - Programování na strojové úrovni, Fakulta informačních technologií, Vysoké učení technické v Brně (VUT).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Seznámit s programováním počítačů na nejnižší úrovni se zaměřením na vybranou architekturu. Seznámit a naučit aktivně pracovat s číselnými soustavami, zobrazováním čísel bez a se znaménkem, aritmetikou v dvojkové soustavě a se zobrazováním reálných čísel. Seznámit s vybranou konkrétní architekturou procesorů, formátem instrukcí a adresovacími režimy. Naučit aktivně programovat běžné řídící konstrukce v asembleru s daným souborem instrukcí. Propojit programování v asembleru na nízké úrovni s programovacími jazyky vyšší úrovně knihovnami a službami operačního systému. Naučit používat koprocesor pro práci s reálnými čísly (FPU).

Osnova

Osnova přednášek:Úvod, číselné soustavy, reprezentace čísel, binární aritmetika. Základní funkce procesoru, strojový jazyk, jazyk symbolických instrukcí, asembler. Architektura procesoru - registry, typy operandů, formát instrukcí, adresování paměti, přerušení. Architektura procesoru - přenosy, aritmetické a logické instrukce. Architektura procesoru - posuny a rotace, předávání řízení. Architektura procesoru - další instrukce. Půlsemestrální test. Zásady programování ve strojovém jazyku, základní řídící konstrukce. Funkce, standardní předávání řízení a parametrů. Programové moduly, knihovny, služby operačního systému. Koprocesor FPU - architektura, reprezentace reálných čísel, instrukční sada. Koprocesor FPU - instrukční sada, programování a ukázky použití. Překladač jazyka symbolických instrukcí - pseudoinstrukce, direktivy, výrazy, operátory, operandy a makra.Osnova počítačových cvičení:Vývojové prostředí pro asemblery, překlad, sestavení a spuštění programu v příkazové řádce.Číselné soustavy (převody mezi soustavami), číselné kódy (reprezentace záporných čísel, reálná čísla).Hypotetický počítač (programování a ladění kódu ve vývojovém prostředí).Aritmetické a logické instrukce, instrukce posunů a rotací. Test - řešení jednoduchého matematického problému v asembleru. Skokové instrukce a základní řídicí konstrukce (if-then-else, while, do-while, for, switch-case). Práce s pamětí (proměnné, pole). Test - programování základních řídících konstrukcí. Volání funkcí a předávání parametrů funkcím. Volání služeb a funkcí operačního systému a volání funkcí z knihoven vyšších programovacích jazyků. Test - jednoduchý program s uživatelským vstupem a výstupem z příkazové řádky. Práce s koprocesorem FPU. Test - programování koprocesoru.

Literatura

Předmet nemá literaturu.Intel Architecture Software Developer's Manual,Volume 2: Instruction Set Reference https://www.fit.vutbr.cz/study/courses/IAS/private/24319102 The Netwide Assembler: NASM, Quick reference Guide, 2012, http://www.nasm.us/xdoc/2.10.05/nasmdoc.pdf

Požadavky

Základní znalost programování v jazyce C.

Garant

Ing. Filip Orság, Ph.D.

Vyučující

Ing. Filip Orság, Ph.D.